Explaining I.R. of Iran’s Tourism Industry Challenges

Document Type : Research Paper

Authors

1 Professor of Management, Management Faculty of Tehran University, Tehran

2 Assistant of Management, Research Center of Tourism, Cultural Heritage, Handicrafts and Tourism Organization

3 PhD. Of HR Management, Management Faculty of Tehran University, Tehran

Abstract

Iran’s unique attractions and destinations has created a great potentiality for utilising tourism industry. However, according to statistics of the World Travel and Tourism Council in 2011, among 182 countries, Iran ranked 127th in terms of the contribution of tourism industry to GDP, 135th in terms of the level of employment in tourism industry, and 138th in terms of investment in the industry, while, according to the existing tourist destinations in the country, at least 5% of the global income of tourism industry should be gained by Iran. This number was 0.4 in 2011, which is a sign of an undesired situation in the industry and failing to make use of the existing capabilities and potentials of the country. Therefore, it is necessary to identify and explain the major problems of this industry. This research is to realise a part of this end. For the qualitative part of this research, exploratory mixed method and qualitative content analysis were used. On the other hand, survey method and structural equations were used in the quantitative part. After acquiring theoretical sufficiency by interviewing the experts of the field and applying qualitative content analysis on interviews, some questionnaires were distributed in order to conduct a survey. Finally, 22 major problems were identified for the country’s tourism industry, classified into four categories, namely government sector problems, private sector problems, national level problems, and international level problems.

Keywords

ارمغان، سیمین (1386)، گردشگری و نقش آن در جغرافیا، اسلام‌شهر: دانشگاه آزاد اسلامی اسلام‌شهر.
بازرگان، عباس (1387)، مقدمه‌ای بر روش‌های تحقیق کیفی و آمیخته؛ رویکردهای متداول در علوم رفتاری، تهران: دیدار .
پاپ زن، عبدالحمید؛ قبادی، عبدالحمید؛ زرافشانی، کیومرث و گراوندی، شهپر (1389)، «مشکلات و محدودیت‌های گردشگری روستایی با استفاده از نظریه بنیانی (مورد: روستای حریر، استان کرمانشاه)»، پژوهش‌های روستایی، دوره اول، شماره 3، ص 25-52.
پایگاه خبری-تحلیلی قدس آنلاین (1390)، گردشگری ایران با مشکل جدی مواجه است، 24 دی، نشانی بازیابی: http://www.qudsonline.ir/NSite/FullStory/News/?Id=33238
خبرگزاری فارس (1390 الف)، برندسازی چالش گردشگری کشور است، 1 آذر، نشانی بازیابی: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13900901001370
همو (1390 ب)، نبود نگاه عمیق به توریسم مشکل اصلی گردشگری است، 5 آذر، نشانی بازیابی: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13900904000779
خبرگزاری میراث پرس (1390)، حاشیه، جایگزین ثبات مدیریتی در سازمان میراث فرهنگی شده است، 11 دی، نشانی بازیابی  http://miraspress.ir/show/?id=4960
خبرگزاری میراث فرهنگی (1391)، هتل‏های سواحل خلیج فارس توان رقابت با هتل‎های دبی را ندارند، 11 اردیبهشت، نشانی بازیابی: http://www.chn.ir/NSite/FullStory/News/?Id=97623&Serv=2&SGr=24
رحیم‌پور، علی (1387)، «مطالعه و بررسی جایگاه صنعت گردشگری ایران در بازار تجارت بین‌المللی گردشگری»، جغرافیای انسانی، سال اول، شماره اول، صص 8-15.
صدر ممتاز، ناصر و آقا رحیمی، زهرا (1389)، «صنعت گردشگری پزشکی در ایران: راهکارهایی برای توسعه»، مدیریت اطلاعات سلامت، شماره 7 (ویژه نامه)؛ صص 516-524.
عبدی، عباس (1387)، بررسی پژوهش‌های گردشگری در ایران، تهران: مرکز پژوهش‌های گردشگری دانشگاه تهران.
فرزین، محمدرضا و صفری، سارا (1388)، «شناخت نظام مدیریت مقصد گردشگری و چالش توسعه آن در ایران»، جغرافیا و توسعه، سال هفتم، شماره 16، صص 93-118.
محسنی، رضاعلی (1388)، «گردشگری پایدار در ایران: چالش‌ها و راهکارها»، فضای جغرافیایی، سال نهم، شماره 28، صص 149-171.
مدهوشی، مهرداد و ناصرپور، نادر (1382)، «ارزیابی موانع توسعه صنعت گردشگری در استان لرستان»، پژوهشنامه بازرگانی، سال هفتم، شماره 28، صص 25-58.
 
Elo, S. & Kyng¨s, H. (2008), “The qualitative content analysis process”, Journal of Advanced Nursing, Vol. 62, No. 1, Pp. 107–115.
Given, L. M. (2008), The Sage encyclopedia of qualitative research methods, London: SAGE.
Hall, M. & Lew, A. (2009), Understanding and managing tourism impacts: an integrated approach, London: Routledge.
Hsieh, H. F. & Shannon, S. E. (2005), “Three approaches to qualitative content analysis”, Qualitative Health Research, Vol. 15, No. 9, Pp. 1277-1288.
Jafari, J. (2003), “Research and scholarship: The basis of tourism education”, journal of tourism studies, Vol. 14, No. 1, Pp. 6-16.
Mayring, P. (2000), “Qualitative content analysis”, Forum: Qualitative Social Research, Vol.1, No. 2, Reteived at: http://217.160.35.246/fqs-texte/2-00/2-00mayring-e.pdf.
Tarlow, E. P. (2011), Tourism confronts a world in turmoil, Reteived at: http://www.eturbonews.com/22007/tourism-confronts-world-turmoil.
Walker, J. & Walker, J. (2011), Tourism concepts and practices, New Jersey: Prentice Hall.
WTTC: Travel & Tourism (2011a), Reteived at: http://wttc.org/site_media/uploads/downloads/traveltourism2011.pdf.
Id. (2011b), Reteived at: http://wttc.org/site_media/uploads/downloads/iran.pdf.
  • Receive Date: 15 January 2012
  • Accept Date: 26 May 2012