Strategic Planning Model in Mission-Based Universities Case Study: Educational Domain of Imam Sadiq University(A.S)

Authors

1 Assistant Professor, Department of Business Administration, Faculty of Islamic Studies and Management, Imam Sadiq University, Tehran, Iran.

2 Graduate of Master of Islamic Education and Business Management, Imam Sadiq University, Tehran, Iran.

Abstract

Strategic planning process and its product, as a framed plan, will lead to a context suitable for growth in which relationships and rules and also activities will get organized. Any system whose internal variables are more dynamic and are out of absolute control cycle, needs this plan more by including different scenarios. Educational system is made up of variables of less formative components; teachers, students and educational materials are the three components that comprise the system. Putting these components and other effective internal variables together on one side and the precise and less flexible goals of these systems, on the other side, can clarify significance of the strategic planning process application. In fact, having an un-strategic view for a productive educational center will not lead to the crystalization of any critical point. However a strategic plan with all of its spesifications and characteristics, is a matter of absolute necessity.
In this study, the area of planning(and its specification strategy) regarding the paradigms and the existing models is defined. Then, the organizational view concerning the academic systems, how to distinguish different kinds of education is discussed seperately. Knowing how to distinguish different kinds of universities(mission - based) and the models used for strategic planning, a model suitable for the design and organizing strategies responding the educational domain of Imam Sadiq University(A.S) was suggested to match the model, general goals and strategies of university.

Keywords

آذر، عادل و الوانی، سیدمهدی و دانایی‌فرد، حسن(1383)، روش‌شناسی پژوهش کمّی و کیفی در مدیریت: رویکردی جامع، تهران: انتشارات صفار.
آذر، عادل و مؤمنی، منصور(1384)، آمار وکاربرد آن در مدیریت، تهران: سمت، چاپ دوازدهم، جلد اول.
آقازاده، ‌هاشم(1383)، توسعه تفکر استراتژیک یک قابلیت اصلی، تدبیر، شماره 149، صص 18-23.
آنسف، ایگور و مک‌دانل، ادوارد(1383)، استقرار مدیریت استراتژیک، ترجمه عبدالله زندیه، تهران: سمت، چاپ سوم.
امیرکبیری، علیرضا(1381)، مدیریت استراتژیک، تهران: نگاه دانش.
احمدی، حسین(1377)، برنامه‌ریزی استراتژیک و کاربرد آن، تهران: انتشارات سایه‌نما.
حاجی‌احمدی، امیر(1381)، طراحی مدل برنامه‌ریزی استراتژیک در وزارت جهاد کشاورزی، پایان‌نامه دکتری دانشکده مدیریت دانشگاه تربیت مدرس.
بومن، کلیف(1374)، جوهره مدیریت استراتژیک، ترجمه جمشید زنگنه، تهران: سازمان مدیریت صنعتی.
بیرن‌بائوم، رابرت(1382)، دانشگاه‌‌ها چگونه کار می‌کنند، ترجمه حمیدرضا آراسته، تهران: موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی.
پیرس و رابینسون(1383)، برنامه‌ریزی و مدیریت استراتژیک، ترجمه سهراب خلیلی‌شورینی، تهران: یادواره کتاب، چاپ سوم.
دهقانی پوده، حسین(1378)، طراحی و تبیین مدل فرآیند تصمیم‌گیری استراتژیک در نظام جمهوری اسلامی ایران، پایان‌نامه دکتری دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
دیوید، فرد آر(1380)، مدیریت استراتژیک، ترجمه علی پارسائیان و سیدمحمد اعرابی، تهران: دفتر پژوهش‌‌‌های فرهنگی.
رضائیان، علی(1376)، تجزیه و تحلیل سیستم‌‌ها، تهران: سمت.
همو (1384)، مبانی سازمان و مدیریت ، تهران: سمت، چاپ هفتم.
سرمد، زهره و بازرگان، عباس و حجازی، الهه(1384)، روش‌‌‌های تحقیق در علوم رفتاری، تهران: نشر آگه، چاپ یازدهم.
سلطانی، ایرج(1378)، طراحی و برنامه‌ریزی بلندمدت آموزش عالی کشور بعنوان یک قلمرو حرف‌‌های(ایران 1400)، اصفهان: نشر ارکان اصفهان.
شفیعی، مسعود(1381)، دولت، دانشگاه و صنعت(مجموعه مقالات)، تهران: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات.
کافمن، راجرز و هرمن، جری(1374)، برنامه‌ریزی استراتژیک در نظام آموزشی، ترجمه عباس بازرگان و فریده مشایخ، تهران: انتشارات مدرسه.
گلوک، ویلیام و جاچ، لارنس آر(1370)، سیاست بازرگانی و مدیریت استراتژیک، ترجمه سهراب خلیلی‌شورینی، تهران: یادواره کتاب.
علی‌احمدی، علیرضا و فتح‌الله، مهدی و تاج‌الدین، ایرج(1382)، نگرش جامع بر مدیریت استراتژیک، تهران: تولید دانش.
معین نجف‌آبادی، ابراهیم(1378)، تعیین ترکیب بهینه واحد‌‌های استراتژیک بازرگانی با استفاده از فنون هوش مصنوعی، پایان‌نامه دکتری دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
مقیمی، سیدمحمد(1379)، بررسی هسته عملیاتی سیستم آموزشی دفتر تبلیغات حوزه علمیه(پروژه تحقیقاتی)، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
منوریان، عباس(1372)، مدیریت استراتژیک(مجموعه مقالات)، تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی.
مقدم، علیرضا(1383)، تعیین عوامل موثر بر قابلیت رقابت صنایع تحت پوشش شرکت سرمایه‌گذاری البرز از دیدگاه خبرگان، پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی.
‌هانگر جی، دیوید و ویلن، توماس ال(1381)، مبانی مدیریت استراتژیک، ترجمه سیدمحمد اعرابی و داوود ایزدی، تهران: دفتر پژوهش‌‌‌های فرهنگی.
هدف‌‌ها و استراتژی‌‌‌های شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان(1373)، معاونت طرح و برنامه.
غفاریان، وفا، علی‌احمدی، علیرضا(1382)، تفکر استراتژیک ، تدبیر، شماره 131.
Chaffe,Ellen Earla(1985), "Three models of strategy" , Academy of management review, Vol10, No1.
Chandler, Alfered D(1962), Strategy and structure , Massachuseetts, The M.I.T Press.
Luffman , George …[et all](1996), Strategic management : an analytical introduction, 3rd ed, Blackwell Business.
Mansfield ,Roger(1996), "Consept of strategy" , International encyclopedia of business & management , Vol 5.
Mintzberg, Henry(1990), Strategy formulation schools of thought: in perspectives on strategic management, Haper Business.
Mintzberg, Henry, Quinn, James Brian(1991), The strategy process(concepts , contents, cases), Second ed , Prentice-Hall international.
Mintzberg, Henry, …[et all](1998), Strategy safari: a guided tour through the wilds of management, Prentic –Hall Europe.
www.calstela.edu/miscc/spcc/spcc.pdf.
www.johnson.edu.
www.unstout.edu.
www.benedict.edu.
www.csun.edu/strplan/index.html.
Volume 2, Issue 1 - Serial Number 1
April 2008
Pages 125-189
  • Receive Date: 26 November 2007
  • Revise Date: 22 September 2008
  • Accept Date: 01 March 2008