Implementation Barriers of the Cultural Policies of the First to Fourth Development Programs: A Review of the Experiences of Cultural Managers

Document Type : Research Paper

Authors

1 Professor of Management, Public Administration Group, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabatabai University, Tehran

2 Assistant Professor of Management, Public Administration Group, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabatabai University, Tehran

3 Assistant Professor of Management, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran

Abstract

The assessment of the culture part in 1st to 4th Development Programs shows that there is still a long way to achieve their goals and desired consequences. If we approach it from the perspective of policy making science, we understand that this problem is because of the cultural policy implementation barriers. In fact, implementation of cultural policies of the 1st to 4th Development Programs have confronted limitations resulting in incomplete achievement of the goals despite many efforts. In this research, causes of this problem have been discovered by using the experiences and viewpoints of the implementers of the cultural policies during the last two decades and cultural experts, and their interactions have been showed in a model. In this research which has  been performed by “thematic analysis” methodology, 18 in-depth interviews were held with the implementers of the cultural policies and experts and analyzed by the qualitative data analysis software MAXQDA in three stages of descriptive coding, interpretive coding and overarching themes. The result was 555 codes, 248 descriptive themes, 22 interpretive themes and finally the pathological model of the implementation of the cultural policies of 1st to 4th Development Programs. This model explores the cultural policies implementation barriers in 5 fields of “meta policy-making system”, “cultural system”, “cultural policy-making system”, “society (people)” and “interactions between cultural system and society”.

Keywords

الوانی، سیدمهدی و شریف‌زاده، فتاح (1379)، فرایند خط‌مشی‌گذاری عمومی، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی (ره).
دانایی‌فرد، حسن و الوانی، سیدمهدی و آذر، عادل (1383)، روش‌شناسی پژوهش کیفی در مدیریت-رویکردی جامع، تهران: صفار.
سازمان برنامه و بودجه (1368)، قانون برنامه اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (1372-1368)، تهران: سازمان برنامه و بودجه.
همو (1374)، قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (1378-1374)، تهران: سازمان برنامه و بودجه.
همو (1379)، قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (1383-1379)، تهران: سازمان برنامه و بودجه.
همو (1384)، قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (1388-1384)، تهران: سازمان برنامه و بودجه.
شورای عالی انقلاب فرهنگی (1371)، اصول‌ سیاست‌ فرهنگی‌ جمهوری ‌اسلامی ‌ایران، تهران: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی.
عابدی، حیدرعلی (1385)، «تحقیقات کیفی»، حوزه و دانشگاه، سال 12، شماره 47، صص 62-79.
فقیهی، ابوالحسن و علیزاده، محسن (1384)، «روایی در تحقیق کیفی»، فرهنگ مدیریت، سال 3، شماره 9، صص 5-20.
قلی‌پور، رحمت‌الله (1387)، تصمیم‌گیری سازمانی و خط‌مشی‌گذاری عمومی، تهران: سمت.
محمدپور، احمد (1389)، ضد روش: منطق و طرح در روش‌شناسی کیفی، جلد اول، تهران: جامعه‌شناسان.
همو (1390)، ضد روش: منطق و طرح در روش‌شناسی کیفی، جلد دوم، تهران: جامعه‌شناسان.
مختاریان‌پور، مجید (زیرچاپ)، «مقایسه تطبیقی مفهوم پیشرفت و عدالت در دو پارادایم توسعه و تعالی» در: مبانی نظری پیشرفت و عدالت در برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران.
مصباح یزدی، محمدتقی (1389)، سخنرانی در خصوص وضعیت فرهنگی: مشکلات فرهنگی کشور ناشی از نحوه اجرا است نه ضعف قانون، دسترس‌پذیر در: http://www.jahannews.com/vdch6mnzm23nzvd.tft2.html
مطهری، علی (1390)، مشکلات 10 سال آینده کشور فرهنگی و اجتماعی است، دسترس‌پذیر در: www.entekhab.ir
Anderson, J. E. (1975), Public Policy-making, New York: Praeger publishers.
Boyatzis, R. E. (1998), Transforming Qualitative Information: Thematic Analysis and Code Development, California: Sage.
Braun, V. & Clarke, V. (2006), “Using Thematic Analysis in Psychology”, Qualitative Research in Psychology, Vol. 3, No. 2, pp. 77-101.
Dye, T. R. (2001), Top Down Policymaking, New York: Seven Bridges.
Jones, C. O. (1977), An Introduction to the Study of Public Policy, Massachusetts: Duxbury.
King, N, & Horrocks, C. (2010), Interviews in Qualitative Research, London: Sage.
KonSULT (2009), “Barriers to Implementation”, The KonSULT Knowledgebase, available online at: http://www.konsult.leeds.ac.uk/public/level1/sec10/index.htm
Korpel, I. R. (2005), Identifying a Leverage Point to Improve Business Performance Through ELearning: A Case Study in a Financial Institution, Phd Dissertation, USA, Pritoria: University of Pritoria.
Lester, J. P. & Stewart, J. (2000), Public Policy; An Evolutionary Approach, USA: Wadsworth.
Lindblom, C. E. (1980), The Policy Making Process, New Jersey: Prentice-Hall.
Marshall, MN. (1996), Sampling for qualitative research, Family Practice, Vol. 13, No. 6, pp. 522-525.
Pressman, J. L. & Wildavsky, A. (1984), Implementation, Berkeley: University of California.
Sinkovics, R.  R., Penz, E. & Ghauri, P. N. (2008), Enhancing the Trustworthiness of Qualitative Research in International Business”, MIR, Vol. 48, No. 6, pp. 689-714.
Twining, J. (2000), A Naturalistic Journey into the Collaboratory: In Search of Understanding for Prospective Participants, Doctoral Dissertation, Denton: Texas Woman’s University.
Wendy, H. & Jefferson, T. (2000), Doing Qualitative Research Differently, Free Association, Narrative and the Interview Method, London: Sage.
Volume 7, Issue 1 - Serial Number 1
September 2013
Pages 33-77
  • Receive Date: 28 September 2013
  • Accept Date: 28 September 2013