The Optimal Pattern of Portfolio for Mixed Marketing Services Based on Trusting the Customer: a Case Study of Active Insurance Companies in Iranian Stock and Off- Stock Corporations

Document Type : Research Paper

Authors

1 Tehran University

2 Department of Business Management, Faculty member of Tehran University

Abstract

In the present age, in order to meet their needs, people seek variety in goods and services. When facing this issue, big companies have to orient their endeavors to an exact organization of “portfolio” if they want to be constantly present on the scene. Previous researches show a need for such consideration for servicing industries, especially with regards to their qualitative aspect. In order to tackle this demand by combining “the pattern of coherent service management (8PS)”, which demonstrates the decision-making variables for information exchange between the customer and the seller, as well “ABX model” Newcomb, which determines the concept of “cognitive balance”, the optimal pattern of coherent service portfolio (Xi) is created. To enhance the qualitative level of this pattern for achieving practical results, all steps (from choosing the model, gathering information, to data analysis) were taken with the aim of fulfilling CRM and with regards to social-economic benefits of “trust”, one of RQ criteria, in comparison to current and new customer demand (8CS). Since among service industries, insurance industry as an active investor in stock is an important and influential pillar for the growth of other industries, this paper has verified how to put the suggested model into effect with the help of questionnaires. Findings show that although insurance agents have more tendencies to trust the new customers, the current portfolio is 30% away from its ideal level. Also, the suggested model managed to identify the Iranian stock agents that are pioneer in their degree of paying attention to quality as compared  to non-stock ones less than 10%*** ,and explain its cause with the levels of 8PS and 8CS.
 

Keywords

آذر، عادل، محمدی جهرمی، مهشیدالسادات و شفیعی حسن‌آبادی، حامد (1388)، «شناسایی و اولویت‌بندی معیارهای مؤثر در مدیریت سبد محصولات شرکت‌های بیمه‌ای با استفاده از فنون MADM (مطالعه موردی بیمه پارسیان)»، صنعت بیمه، سال بیست‌وچهارم، شماره‌های 3 و 4، صص 157-186.
حبیبی پیرکوهی، آرش (1385)، «اهمیت اعتماد در بازاریابی رابطه‌ای و ایجاد مقیاسی جهت سنجش آن»، مجله دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان، سال هجدهم، شماره 3، صص 81-103.
خداپرست مشهدی، مهدی (1389)، «الگویی برای معرفی و سنجش اعتماد متقابل در سازمان‌ها (مورد مطالعه: شهرداری مشهد)»، مطالعات اجتماعی ایران، سال چهارم، شماره 12، صص 50-74.
خسروی، مژگان و خسروی، امیر (1387)، «بررسی ویژگی‌های خدمات بیمه‌ای مطلوب بر حفظ و جذب مشتریان»، تازه‌های جهان بیمه، سال یازدهم، شماره 129، صص 55-63.
دهدشتی شاهرخ، زهره و بابایی‌نژاد پیروز، سیدمرتضی (1388)، «عوامل مؤثر در پیاده‌سازی سیستم مدیریت رابطه با مشتری در شرکت‌های بیمه (شرکت سهامی بیمه ایران)»، صنعت بیمه، سال بیست‌وچهارم، شماره‌های 3 و 4، صص 3-32.
دهنوی، خلیل و معصوم‌زاده زواره، ابوالفضل (1388)، «ارزیابی تطابق آمیخته بازاریابی خدمات شبکه فروش بیمه با نیازهای مشتریان هدف»، صنعت بیمه، سال بیست‌وچهارم، شماره‌های 3 و 4، صص 125-156.
راعی، رضا، صادقی شریف، سیدجلال، محمدی، شاپور و صادقی، محسن (1390)، «اسناد عملکرد پرتفوی شرکت‌های سرمایه‌گذاری پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران»، بورس اوراق بهادار، سال چهارم، شماره 15، صص 43-69.
رضائیان، علی و رضازاده برفوئی، حجت‌اله (1386)، «ارائه الگوی بهینه آمیخته بازاریابی خدمات با هدف افزایش خرید بیمه‌نامه‌های عمر و پس‌انداز (مطالعه موردی: شرکت بیمه آسیا استان تهران)»، صنعت بیمه، سال بیست‌ودوم، شماره 3، صص 21-45.
رهنمای رودپشتی، فریدون و افتخاری علی‌آبادی، اکبر (1389)، «تدوین استراتژی با رویکرد ارزش‌آفرینی در مؤسسات مالی»، مهندسی مالی و مدیریت پرتفوی، سال اول، شماره چهارم، صص 129-149.
زارعی متین، حسن، طهماسبی، رضا و موسوی، سیدمحمدمهدی (1388)، «نقش مؤلفه‌های فرهنگ سازمانی در اعتمادسازی و بررسی روابط بین ابعاد فرهنگی گلوب (GLOBE) و اعتماد»، علوم مدیریت ایران، سال چهارم، شماره 15، صص 145-176.
سلیمانپور ماکویی، زینب (1389)، «شرایط بازار مالی (متقارن و نامتقارن) و تشکیل پرتفوی (مطالعه: شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران)»، مهندسی مالی و مدیریت پرتفوی، سال اول، شماره 3، صص 61-87.
سیفی زیناب، غلام‌علی و وفایی‌پور، علی (1389)، «معیار تشخیص وجود حسن نیت بیمه‌گذار و بیمه‌گر در قرارداد بیمه»، صنعت بیمه، سال بیست و پنجم، شماره 3، صص 45-69.
طزری، نگین و بلوریان تهرانی، محمد (1391)، «بررسی عوامل کلیدی موفقیت در مدیریت ارتباط با مشتری در شرکت‌های بیمه (مطالعه موردی: بیمه سامان)»، مدیریت بازاریابی، سال هفتم، شماره 16، صص 81-97.
علیپور، مهرداد، بدیعی، حسین و نوری، مریم (1391)، «مطالعه کارکردهای آمیخته بازاریابی خدمات در افزایش کیفیت بورس اوراق بهادار تهران با ارائه آمیخته‌های بازاریابی جدید بازاریابی مالی بورس اوراق بهادار تهران»، مدیریت (پژوهشگر)، سال نهم، شماره 27، صص 1-20.
فیروزیان، محمود، محمدیان، مقدسه و غفوریان، هادی (1385)، «وزن‌دهی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر رضایت مشتریان در صنعت خودرو با استفاده از فرایند تحلیل سلسله‌مراتبی (AHP)»، فرهنگ مدیریت، سال چهارم، شماره 13، صص 37-64.
کافی، بهروز و علیزاده مشکانی، فتانه (1386)، «ارائه الگوی مؤثر بازاریابی در شرکت‌های بیمه در ایران»، مدیریت بازاریابی، سال اول، شماره 2، صص 35-46.
محمودیان، امیر (1380)، «تأثیر استراتژی فروش شرکت‌های بیمه (مستقیم، غیرمستقیم) بر عملکرد این شرکت‌ها»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات.
مظلومی، نادر، زارع، محمدصادق و لالیان‌پور، نوشین (1388)، «ارزیابی وضعیت صنعت بیمه کشور در مسیر چشم‌انداز و طرح تحول صنعت بیمه (ارائه راهکار برای تعالی آن)»، صنعت بیمه. سال بیست‌وسوم، شماره‌های 1 و 2، صص 207-245.
مک‌کوایل، دنیس و ویندال، سون (1388)، مدل‌های ارتباطات جمعی، ترجمه گودرز نورانی، تهران: طرح آینده.
یاری، جعفر (1389)، «ارزیابی و رتبه‌بندی شرکت‌های بیمه در ایران، چشم‌اندازها و چالش‌ها»، تازه‌های جهان بیمه، سال سیزدهم، شماره‌های 144 و 145، صص 33-50.
AO, H. (2011), Marketing Communication and Improving Plan for Dental Service Company, A thesis presented to Mikkeli University of Finland.
Azman-Saini, W.N.W & Smith, P. (2011), “Finance and Growth: New Evidence on The Role of Insurance”, South African Journal of Economics, Vol. 79, No. 2, pp. 111-127.
Adrian, P. & Pennie, F. (2005), “A Strategic Framework for Customer Relationship Management”, Journal of Marketing, Vol. 69, No. 4, pp. 167-176.
Alejandro, T. B., Souza, D. V., Boles, J. S., Ribeiro, Á. H. P. & Monteirom P. R. R. (2011), “The Outcome of Company and Account Manager Relationship Quality on Loyalty, Relationship Value and Performance”, Industrial Marketing Management, Vol. 40, No. 1, pp. 36-43.
Drzymalski, J. (2012), “Supply Chain Frameworks for the Service Industry: A Review of the Literature”, European International Journal of Science and Technology, Vol. 1, No. 3, pp. 31-42.
Ferguson, K. A. (2003), Alignment Advertising: Not-for-profit Versus For-profit Sponsors, A thesis presented to the graduate school of the University of Florida.
Gefen, D., Rao, V. S. & Tractinsky, N. (2003), “The Conceptualization of Trust, Risk and Their Relationship in Electronic Commerce: The Need for Clarifications”, Proceedings of the 36th Hawaii International Conference on System Sciences, pp. 1-10.
Goi, Ch. L. (2009), “A Review of Marketing Mix: 4Ps or More?”, International Journal of Marketing Studies, Vol. 1, No. 1, pp. 2-15.
Hsu, Ch. L., Liu, Ch. Ch. & Lee, Y. D. (2010), “Effect of Commitment and Trust Towards Micro-Blogs on Consumer Behavioral Intention: A Relationship Marketing Perspective”, International Journal of Electronic Business Management, Vol. 8, No. 4, pp.292-303.
Kahane, Y. & Nye, D. (1975), “A Portfolio Approach to the Property-Liability Insurance Industry”, Journal of Risk and Insurance, Vol. 42, No. 4, pp. 579-598.
Kohlborn, T.,  Fielt, E., Korthaus, A. & Rosemann, M. (2009), “Towards a Service Portfolio Management Framework”, 20th Australasian Conference on Information Systems, Melbourne, pp. 861-870.
Liu Ch., Guo, Y. M. & Lee, Ch. (2011), “The Effects of Relationship Quality and Switching Barriers on Customer Loyalty”, International Journal of Information Management, Vol. 31, No. 1, pp. 71-79.
Luarn, P. & Lin, H. H. (2003), “A Customer Loyalty Model FOR E-Service Context”, Journal of Electronic Commerce Research, Vol. 4, No. 4, pp. 156-167.
Markowitz, H. (1952), “Portfolio Selection: Efficient Diversification of Investment”, Journal of Finance, Vol. 7, No. 1, pp. 77- 91.
Payne, A. & Frow, P. (2005), “A Strategic Framework for Customer Relationship Management”, Journal of Marketing, Vol. 69, No. 4, pp. 167-176.
Rauyruen, P. & Miller, K. E. (2007), “Relationship Quality as a Predictor of B2B Customer Loyalty”, Journal of Business Research,Vol. 60, No. 1, pp. 21–31.
Rezai dolatabadi, H., Jamshidi, H. and Khazaei Pool, J. (2012), “Analysis of Factors Effective on Loyalty of Customers of Websites”, Australian Journal of Basic and Applied Sciences, Vol. 6, No. 9, pp. 85-95.
Robbins. S. P. (2005), Essentials of Organizational Behavior, India: Prentice Hall.
Sally Harridge, M. (2006), “Can the Building of Trust Overcome Consumer Perceived Risk Online?”, Marketing Intelligence and Planning, Vol. 24, No. 7, pp. 746-761.
Shahid, A. & Azhar, Sh. M. (2013), “Power and Culture of Teamwork”, Global Business and Economics Research Journal, Vol. 2, No.3, pp. 50-70.
Walter, A., Muller, T. A., Helfert, G., Ritter, T. (2003), “Functions of Industrial Supplier Relationships and Their Impact on Relationship Quality”, Industrial Marketing Management, Vol. 32, No. 2, pp. 159-169.
Volume 7, Issue 2 - Serial Number 2
December 2013
Pages 75-97
  • Receive Date: 12 September 2013
  • Revise Date: 11 November 2013
  • Accept Date: 01 January 2014