Extraction of managers’ behavioral components in strengthen social workers’ extra role behaviors in Imam Khomeini Relief Foundation

Document Type : Research Paper

Authors

1 Ph.D. Student of Behavioral Management, Mashhad Ferdowsi University

2 Professor of Management, Mashhad Ferdowsi University (corresponding author)

3 Associate Professor of Management ,Mashhad Ferdowsi University

4 Assistant Professor of Management ,Mashhad Ferdowsi University

Abstract

Employees regulate their behavior according to their perception of that of managers. Besides, understanding the nature of employees’ perception of managers’ behavior is an unmatched source for the latter because it can help them improve their behavior. This study was conducted with  the aim of exploring and understanding the behavioral components of managers that can amplify extra role behaviors of social workers in Imam Khomeini Relief Foundation using the phenomenological strategy and Colaizzi method. To achieve qualitative data, purposive sampling was used. The data were obtained through semi-structured interviews with 31 social workers to achieve theoretical saturation and were analyzed by using the Colaizzi seven-step method. Finally, nine themes were extracted among which the manager's supporting behavior had a higher priority than other themes. In order to validate qualitative data in addition to the final stage of Colaizzi method, Guba and Lincoln criteria methods were also implemented. Apart from the  recognized themes , it was found that people are not impressed only by their managers' positive behavior, but sometimes they show extra role behaviors  through their own self-management or their ideals and beliefs. Our findings in this study contribute to the development and implementation of management improvement programs. They can also help to increase job performance and extra role behaviors of social workers in connection with the clients of Imam Khomeini Relief Foundation.
 

Keywords

Main Subjects

احمدی، مسعود (1386)، مدیریت رفتار سازمانی (اصول، مبانی و نظریه‌ها و مفاهیم کاربردی)، تهران: انتشارات کوهسار.
حسینی‌خواه، نورالله؛ درویش، سعید؛ میرزاخانی، عبدالرحمن و رحمتی، داریوش (1392)، «آثار و پیامدهای اصلاح رفتار مدیران و فرماندهان در ابعاد فردی و سازمانی (با تأکید بر دیدگاه قرآن و روایات)»، فصلنامه آموزش در علوم انتظامی، سال اول، ش2، 71-92.
خسروی، محمدرضا (1387)، «مفهوم اعتبار (پایایی) و روایی در تحقیق کیفی»، ماهنامه نگرش راهبردی، 94 و 93، 171-184.
رستگار، عباسعلی (1389)، معنویت در سازمان (چاپ اول)، قم: انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب.
رضاییان، علی (1393)، فراگرد ادراک و ادراک اجتماعی، تهران: انتشارات سمت، چاپ اول.
سالنامه آماری سال 1391 کمیته امداد امام خمینی(ره) (1392)، مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات.
سبحانی‌نژاد، مهدی؛ یوزباشی، علیرضا و شاطری، کریم (1389)، رفتار شهروندی سازمانی، تهران: انتشارات سیطرون، چاپ اول.
شعبانی بهار، غلام‌رضا؛ علی بخشی، محسن و صمدی، عباس (1392)، «نقش رهبری معنوی در توانمندسازی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان همدان»، مدیریت ورزشی، دوره 5، ش3، 37-52.
ضیایی، محمدصادق؛ نرگسیان، عباس و آیباغی اصفهانی، سعید (1387)، «نقش رهبری معنوی در توانمندسازی کارکنان دانشگاه تهران»، مدیریت دولتی، سال اول، ش1، 67-86.
عیسی‌خانی، احمد (1392)، «ریشه‌های تعلق‌خاطر کارکنان ایرانی به شغل و سازمان»، ماهنامه گزیده مدیریت، سال چهاردهم، ش140، 16-24.
کریتنر، رابرت و کینیکی، آنجلو (1384)، مدیریت رفتار سازمانی: مفاهیم، نظریه‌ها و کاربردها، ترجمه علی‌اکبر فرهنگی و حسین صفرزاده، چاپ اول، تهران: انتشارات پیام پویا.
محمدپور، احمد (1392)، روش تحقیق کیفی: ضد روش 1 و 2، تهران: انتشارات جامعه‌شناسان، چاپ دوم.
موسوی، محمدرضا و اسماعیلی، احمدرضا (1392)، «تعهد سازمانی کارکنان به‌مثابه پیشایند رفتارهای شهروندی سازمانی»، فصلنامه توسعه، 8(29)، 123-156.
نجفیان، مهدی؛ لسانی، مهدی و لسانی، محبوبه (1393)، «جایگاه درستکاری، مسئولیت‌پذیری، دلسوزی و بخشش مدیران در نظام تعلیم و تربیت اسلامی»، مجله پژوهش‌های تعلیم و تربیت اسلامی، سال 6، ش9، 125-146.
نصر اصفهانی، علی و غضنفری، احمد و عامری‌نسب، سیامک (1392)، «رابطه بین رهبری اخلاقی و توانمندسازی کارکنان»، پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، سال 5، ش1، 107-128.
 
Belle, S. M. (2014), Where Do I Belong? A Phenomenological Investigation of Teleworkers’ Experience of Organizational Belonging, The Faculty of the Graduate School of Education and Human Development of the George Washington University in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Education, UMI Number: 3602798.
Elliott, M., & Lazenbatt, A. (2005), "How to Recognize a 'Quality' Grounded Theory Research Study", Australian Journal of Advanced Nursing, 22(3), 48-52.
Ghosh, K. (2015), "Benevolent Leadership in not-for-profit Organizations: Welfare Orientation Measures, Ethical Climate and Organizational Citizenship Behavior", Leadership & Organization Development Journal, Vol. 36 No. 5, 592-611.
Gibbs, S. J. (2011), A Phenomenological Study of Management Behavioral Influence On Frontline Employees’ Performance, Satisfaction, And Retention, A Dissertation Presented in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree Doctor of Management in Organizational Leadership, University Of Phoenix, UMI Number: 3507044.
McShane, S. L. & Glinow, M. A. V. (2009), Organizational Behavior: Emerging Knowledge and Practice for the Real World, McGraw-Hill/Irwin, Paul Ducham.
Mullins, L. J. (2010), Management and Organisational Behavior, Harlow: Financial Times Prentice Hall.
Podsakoff, P. M.; MacKenzie, S. B.; Paine, J. B. &  Bachrach, D.G. (2000), "Organizational Citizenship Behaviors: A Critical Review of the Theoretical and Empirical Literature and Suggestions for Future Research", Journal of Management, 26(3): 513-563.
Shosha, G. A. (2012), "Employment of Colaizzi's Strategy in Descriptive Phenomenology: A Reflection of a Researcher", European Scientific Journal, vol. 8, No.27, 31-43.
Sunders, M., Lewis, P., Thornhill, A. (2009), Research methods for business studies, London: Financial Times-Prentice Hall.
  • Receive Date: 11 October 2015
  • Revise Date: 30 November 2015
  • Accept Date: 16 April 2016