The Designing Quranic Promotion Patterns on Enfagh Social Marketing

Document Type : Research Paper

Authors

1 Ph.D in commercial management, commercial management department, Tehran central unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran.

2 Assistant professor of commercial management department, Tehran central unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran.

3 Assistant professor of commercial management group, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.

Abstract

Although the origin and base of marketing is in the field of business, but the ability of this tool to influence on human behaviors has led to its use in political, social, cultural and other issues. Today the use of marketing knowledge in non-business subjects has become widespread in many countries. One of the most important of these subjects is social marketing. The aim of social marketing is to create social welfare through influencing human behavior to solve social problems. One of the social issues in almost all societies is poverty. Giving public assistance in the form of governmental or nongovernmental charities is one of the solutions for poverty reduction in many societies. But the content of social advertising to attract popular donations is a very important issue. Charities and financial donation in helping others have some principles in religious teachings. The behaviors out of this framework will not be accepted. So the promotion and advertising for persuading people to donation must in Religious teachings framework. In this study, with the analysis of 9 chains of verses in the Quran about inviting audiences to Enfagh, it was attempted to design a content model for charitable social marketing. The most important chain is 254 to 274 verses is Baqara Surah, which can be used as a template for construct social advertising in the field of charity. The Analysis of these patterns provides some guidelines for designing Enfagh social advertising. Some of the topics in Enfagh social advertising are Preparation for inviting Enfagh, the use of advertising appeals, addressing favorable behavior, and so on.

Keywords

Main Subjects

قرآن کریم (ترجمه فولادوند)
جوادی آملی، عبدالله (1386)، تسنیم، تفسیر قرآن کریم، ج12، قم: انتشارات اسراء.
جوادی آملی، عبدالله (1389)، تسنیم، ج2، قم: انتشارات اسراء.
حر عاملى، محمد بن حسن (‏1409ق)‏، وسائل الشیعه، قم: مؤسسه آل البیت (:).
راغب اصفهانى، حسین بن محمد (1412ق)، المفردات فی غریب القرآن‏، تحقیق: صفوان عدنان داودى‏، بیروت: دارالعلم الدار الشامیه.
سلزنیک، فیلیپ (1378)، «جامعه‌شناسی حقوق (2)»، ترجمه حبیبی مظاهری، مسعود، مجله کانون، سال چهل و سوم، دوره جدید، مرداد و شهریور، شماره 14، صص 147 تا 166).
طالقانى، سید محمود (1362)، پرتوى از قرآن‏، چاپ چهارم، تهران: ‏شرکت سهامى انتشار.
طباطبایی، محمد حسین (1374)، ترجمه‌ تفسیر المیزان، ترجمه‌ سیدمحمدباقر موسوی همدانی، قم: دفتر انتشارات اسلامى جامعه‏ مدرسین حوزه علمیه قم.
طبرسی، فضل بن حسن (1360)، ترجمه مجمع البیان فى تفسیر القرآن، تحقیق رضا ستود، تهران: انتشارات فراهانى.
طیب، سیدعبدالحسین (1378)، اطیب البیان فی تفسیر القرآن، تهران: انتشارات اسلام.
فروزنده، ل؛ کوثری، س و فرقانی، ع (۱۳۸۹)، «ارائه راهبردهای ارتباطی از دیدگاه قرآن»، مدیریت فردا، شماره 9، صص ۷۷–۹۴.
قرائتى، محسن (1383)،‏ تفسیر نور، تهران: ‏مرکز فرهنگى درس‌هایى از قرآن.
قرشى، سید على‌اکبر (1371)، قاموس قرآن،‏ تهران: دار الکتب الإسلامیه.
کلینى، محمد بن یعقوب (1407ق)‏، الکافی، تهران: دار الکتب الإسلامیه ‏.
لسانی فشارکی، محمدعلی و مرادی زنجانی، حسین (1392)، روش تحقیق موضوعی در قرآن کریم، بی‌جا: بوستان قلم.
لطیفی، میثم (1390)، «روش‌شناسی راهبردهای تدبر در قرآن کریم: استقرایی از پژوهش­های میان‌رشته­ای مدیریت اسلامی در دهه اخیر»، اندیشه مدیریت راهبردی، تهران، سال 5، شماره 10، پاییز و زمستان، صص 25-55.
مجلسى، محمدباقر (‏1403ق)، بحارالأنوار، بیروت: دار إحیاء التراث العربی ‏.
محمدیان، محمود (1382)، مدیریت تبلیغات، بی‌جا: حروفیه.
مصطفوى، حسن (1402ق)، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم‏، تهران: مرکز الکتاب للترجمه و النشر.
مصلایی‌پور یزدی، عباس (1391)، تأثیرات اخلاقی انفاق در قرآن کریم و حدیث، کتاب مجموعه مقالات انفاق و کمک‌های بین‌المللی، گردآوری کاووس سیدامامی، تهران: دانشگاه امام صادق (7).
مطهرى، مرتضى (1372)، عدل الهى، تهران: انتشارات صدرا.
مطهری، مرتضی (1387)، آشنایی با قرآن (2)، تهران: انتشارات صدرا.
مکارم شیرازى، ناصر و همکاران (1374)، تفسیر نمونه، بی‌جا: دار الکتب الإسلامیه.
موسایی، میثم (1387)، «جایگاه انفاق و خاستگاه اجتماعی ـ اقتصادی آن (مطالعه موردی: شهر بهبهان)»، فصلنامه اقتصاد اسلامی، شماره 30، صص 39 تا 67.
 
Andreasen, A. (1995), Marketing Social Change: Changing Behavior to Promote Health, Social Development, and the Environment, Jossey-Bass, San Francisco, CA.
Brennan Linda, Binney Wayne, (2010), Fear, guilt, and shame appeals in social marketing, Journal of Business Research 63, pp. 140-146.
De Pelsmacker, Patrick, Verolien Cauberghe, Nathalie Dens (2011), Fear appeal effectiveness for familiar and unfamiliar issues, Journal of Social Marketing, Vol. 1 No. 3, pp. 171-191.
Donovan, Rob & Henley, Nadine. (2010), Principles and Practice of Social Marketing: An International Perspective. Cambridge University Press.
Gordon, R. (2012), Re-thinking and re-tooling the social marketing mix. Australasian Marketing Journal (AMJ), pp. 126-122, (2)20.
Gordon, R. (2013), Unlocking the potential of upstream social marketing. European Journal of Marketing, 47, 1547-1525.
Kotler, Philip, nancy r. lee (2008), Social marketing: influencing behaviors for good, - 3rd edition, sage.
Kotler, Philip and Gerald Zaltman (1971), Social Marketing: An Approach to Planned Social Change, Journal of Marketing, Vol. 35, No. 3 (Jul., 1971), pp. 3-12.
Mackert, Michael and Love Brad, (2011), Profits and perspectives: advertising, social marketing and public health, Journal of Social Marketing, Vol. 1 No. 3, pp. 240-246.
Stead Martine, Gordon Ross, Angus Kathryn and Laura McDermott, (2006), A systematic review of social marketing, Health Education, Vol. 107 No. 2, pp. 126-191, marketing effectiveness.
Toncar, M.F. (2001), the use of humor in television advertising: revisiting the US-UK comparison, Bennett, R. (2013), Charity volunteers’ perceptions of charity advertisements: Effects of internal communications and attitudes towards advertising by charities. Social Business, 12-142, (2) 3.
Wallack, L. (2002), Public health, social change, and media advocacy. Social Marketing Quarterly, (8), 25-31.
William A. Smith and John Strand (2008), Social Marketing Behavior:A Practical Resource for Social Change Professionals.
Wood, Matthew (2012), Marketing social marketing. Journal Of Social Marketing, 2(2), pp. 94-102.
Volume 12, Issue 1
June 2018
Pages 5-48
  • Receive Date: 01 November 2016
  • Accept Date: 21 December 2016