Ranking of factors affecting decision making purchases of Iranian cinema audiences

Document Type : Research Paper

Authors

1 استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق علیه السلام

2 MA. in Islamic Studies and Business Management, Imam Sadeq University

Abstract

 
The cinema industry, as the most influential cultural industry in each country, deserves more attention and planning, than the service it provides. This market, like other existing markets, has both supply and demand or the manufacturer and the buyer. Therefore, the interaction of these two with each other and the buyer’s attitude and how to shape the buying behavior in order to recognize and promote this market is of great importance. Unfortunately, this industry has not been successful in attracting audiences in recent years. This failure is rooted in a number of factors, which can be used to increase the number of audiences by knowing and planning the components that affect purchasing decisions.
The research question of the current study is that which factors directly or indirectly affect the Iranian audience purchase? Most of the researches carried out in this field are based on an economic approach, while in the present study, the issue has been considered with the marketing approach and from the point of view of purchase decision making and the behavior of cinema audiences.
Therefore, using a decision making model of buying for cinema audiences and ranking the factors affecting purchasing decisions, a study was conducted in Tehran with a sample of 320 people. In the inferential analysis, the components were ranked by Friedman’s nonparametric test and the results of the test showed that the “state of affairs” component was the highest, then the components of “communication”, “feature of the film” and “structural quality” were in the next ranks.

Keywords

Main Subjects

آزما، فریدون (1386). بررسی چگونگی افزایش رغبت تماشاگران به استفاده از سینما. تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
احمدی، سمیه (1390). بررسی عوامل مؤثر بر افزایش جذب مخاطب به سالن‌های سینما از منظر آمیخته بازاریابی. (پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد). دانشگاه علامه‌طباطبایی6، تهران، ایران.
اندرو، دادلی (1365). تئوری‌های اساسی فیلم (مسعود مدنی، مترجم). تهران: عکس معاصر.
بیچرا‌ن‌لو، ‌عبدالله؛ ساعی، ‌محمد‌حسین (1389). بررسی دیدگاه‌های فعالان و منتقدان سینمایی کشور دربارۀ بیست‌وهشتمین جشنوارۀ فیلم فجر. آیین‌نامۀ پژوهش فرهنگی، (41)، ۵۶-۳۵.
دانایی‌فرد، حسن؛ الوانی، مهدی؛ و آذر، عادل (۱۳۸۳). روش‌شناسی پژوهش کمّی در مدیریت: رویکردی جامع. تهران: صفار، اشراقی.
راودراد، ‌اعظم (1383). سینما؛ رسانۀ فراموش‌شده. رسانه، (54)، ۷۳-۶۴.
سالامون، مایکل آر (1389). رفتار مصرف‌کننده: خریدن، داشتن، و بودن (کامبیز حیدرزاده، مترجم). تهران: بازاریابی.
سزاوار حبیبی، الهام (1390). عوامل مؤثر بر جذب تماشاگران فیلم‌های سینمایی ایرانی به سالن‌های سینما. (پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد). دانشگاه علامه‌طباطبایی6، تهران، ایران.
شرفی، ‌ابوالفضل (1388). مصرف سینما در خراسان رضوی و عوامل مؤثر بر آن. مطالعات اجتماعی ایران، (7)، ۶۳-۳۶.
شیفمن، لئون؛ کانوک، لزکی (1390). رفتار مصرف‌کننده (مسعود کرمی، مترجم). تهران: مهربان‌نشر.
فلاحتی، علی؛ بیرامی، محسن؛ و لرستانی، سارا (1390). بررسی عوامل مؤثر بر تقاضای سینما. همایش ملی صنایع فرهنگی و نقش آن در توسعۀ پایدار، کرمانشاه: دانشگاه آزاد اسلامی.
ضامنی، ‌داود؛ و ابراهیم‌زاده دستجردی، ‌رضا (1394). شناسایی مؤلفه‌های ترغیب‌کنندۀ مخاطب برای رفتن به سینما در تهران و ارائۀ مدل بر اساس روش آمیخته. مطالعات فرهنگ ـ ارتباطات، (62)، ۱۳۲-۱۰۹.
کاتلر، فیلیپ؛ و آرمسترانگ، گری (ا393). اصول بازاریابی (بهمن فروزنده، مترجم). تهران: آموخته.
کاتلر، فیلیپ (1393). مبانی مدیریت بازاریابی (علی پارساییان، مترجم). تهران: ترمه.
گرایی‌نژاد، غلامرضا؛ هادی‌نژاد، ‌منیژه؛ و بختیاری، ‌آرزو(1389). بررسی و تحلیل عوامل مؤثر بر تقاضای سینمای ایران. نامۀ پژوهش فرهنگی، (41)، ۱۸۰-۱۴۷.
لودیک، ک. ماریوس (1390). تئوری بازاریابی (محمد اعرابی و محمد آزادی، مترجمان). تهران: مهکامه.
موسایی، ‌میثم؛ و شیانی، ‌ملیحه (1386). تخمین تقاضای خانوار برای رفتن به سینما در 24 استان ایران. رفاه اجتماعی، (25)، ۳۲۰-۳۰۱.
موسایی، ‌میثم؛ و رحیمی، ‌عبد‌الرحیم (1389). برآورد تابع تقاضای سینما در ایران. مدیریت فرهنگی، (10)، ۹۸-۸۱.
مولایی، ‌محمدمهدی؛ و کرمانی، ‌حسین (1390). تماشاگران سینمای ایران و استقبال از فیلم‌های مردم‌پسند. مطالعۀ مخاطبان فیلم اخراجی‌ها2. جامعه‌شناسی هنر و ادبیات، (6)، ۱۶۲-۱۴۳.
نیک‌روان، انیسه؛ و عاقلی، ‌لطفعلی (1390). تخمین تقاضای فیلم سینمایی در ایران، تحقیقات اقتصادی، (95)، ۲۲۴-۲۲۱.
هاوکینز، دل؛ بست، راجر؛ و کانی، کنث (1385). رفتار مصرف‌کننده (احمد روستا، مترجم). تهران: سارگل.
Austin, B. A., Gordon, T. F. (1987). Movie genres: Toward a conceptualized model and standardized definitions. In: Current Research in Film: Audiences, Economics and the Law, (4), 12–33.
Bassi, F. (2010). Experiential goods and customer satisfaction: An application to films. Quality Technology & Quantitative Management, 7(1), 51–67.
Cooper-Martin, E. (1991). Consumers and movies: Some findings on experiential products. In: NA-Advances in Consumer Research, 18.
Danesi, M. (2009). Dictionary of media and communications. Armonk N.Y.: M.E. Sharpe.
Getz, D., Page, S. J. (2016). Event studies: Theory, research and policy for planned events. Routledge.
Hennig-Thurau, T., Walsh, G., Wruck, O. (2001b). An investigation into the factors determining the success of service innovations: The case of motion pictures. In: Academy of Marketing Science Review, 1.
Hong Kong Policy Research Institute Ltd. (2000). The Survey on Movie-going Habits in Hong Kong (2000). http://www.tela.gov.hk/english/doc/forms/whatsnew/fullreport. http://wolfbrown. com/images/books/ImpactStudyFinalVersionFullReport.pdf.on September 16, 2012.
Mai, N. Y. (2014). An investigation into factors affecting customers' buying decision in cinema context. Vietnam: International University HCMC.
McDaniel C., Baker R.C (2000). Convenience confusion and trademark infringement. Journal of Marketing, (42), 143-150.
Peter, J. P., Olson, J. (2004). Consumer behavior and marketing strategy. New York, London: Irwin McGraw-Hill.
Saunders, M., Lewis, Ph., Thornhill, A. (2012). Research methods for business students. Harlow, England, New York: Pearson.
Tulving, E., Donaldson, W. (1972). Organization of memory.
  • Receive Date: 14 February 2018
  • Revise Date: 30 May 2018
  • Accept Date: 05 June 2018