Designing a Strategic Islamic Leadership Model in the Organization: Based on content analysis of Malek Ashtar Treaty

Document Type : Research Paper

Authors

1 (Ph.d. student of Business Management, Allameh Tabataba’i University) (Corresponding Author)

2 Professor, Department of Business Management, School of Management and Accounting, Allameh Tabatabai University

3 Associate Professor, Department of Business Management, School of Management and Accounting, Allameh Tabataba’i University

4 Assistant Professor, Nahjol Balagheh School of Science and Hadith

Abstract

Since there is no comprehensive model of strategic leadership; and there is also a need to examine this category in indigenous and religious literature,the present article has been developed for studying and eliciting the meaning of strategic leadership from Islamic point of view by focusing on Imam Ali’s words in Nahjolbalagheh. At the first stage, strategic leadership was extracted in western sources and domestic studies, and in the next step, considering the widespread and varied Imam’s statements in Nahj al-Balagha, a comprehensive sample was selected. Meanwhile doing studies by the researcher(s), expert in Nahjolbalagheh, Malek Ashtar treaty was selected and according to the subject of the research and lack of suitable resources, qualitative research method was used for content analysis. Concerning inductive nature of this method, we have done text to text measuring of Malek Ashtar treaty. For the ease in note taking and appropriate coding Nvivo 8 software was used. Thus, strategic leadership includes: “developing and reminding the missions”, and “determining priorities and activities based on them” by “introducing practical patterns”, “using experience (lessons and traditions) and “organizing and improving staff affairs” which are realized by” developing agreement and unity among staff”, “compliance with patience and persistence”, “compliance with moderation, fairness and justice” and” behaving with tolerance and kindness towards staff”.

Keywords

آزاد ارمکی، تقی، علم و مدرنیتۀ ایرانی، تهران: مؤسسۀ تحقیقات و توسعۀ علوم‌انسانی، ۱3۸۶.
احمدی، سید علی‌اکبر و علی صالحی و محمدرضا فریدی، روش تحقیق در مدیریت، تهران: دانشگاه پیام نور، ۱۳۹۱.
استراس، آنسلم و جولیت ام کوربین، ترجمۀ بیوک محمدی،اصول روش تحقیق کیفی: نظریۀ مبنایی،رویه‌ها و شیوه‌ها، تهران: پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی، ۱۳۹۰.
الوانی، سیدمهدی، مدیریت عمومی، تهران: نشر نی، ١٣٨٩.
دانایی‌فرد، حسن و نونا مؤمنی، «تئوری رهبری اثربخش از دیدگاه امام‌علیA»، فصلنامۀعلمیپژوهشی مطالعات انقلاب اسلامی، س۴، ش۱۴، ۱۳۸۷، ص۷۵تا۱۱۰.
دانایی‌فرد، حسن و سیدمهدی الوانی و عادل آذر، روش‌شناسی پژوهش کمّی در مدیریت: رویکردی جامع، تهران: صفار-اشراقی، ۱۳۹۱.
ذوالفقاریان، محمدرضا و میثم لطیفی، نظریه‌پردازی داده‌بنیاد، تهران: دانشگاه امام‌صادقA، ۱۳۹۰.
سهراب‌پور، ابراهیم و محمد مرادی، «فرایند‌ رهبری استراتژیک»، ماهنامۀعلمی و آموزشی تدبیر، ش۱۸۵، س۱۸، ۱۳۸۶.
فاضلی، نعمت‌الله، «گفتمان مسئلۀ بومی: مسئلۀ بومی‌سازی علوم‌اجتماعی از رویکرد مطالعات فرهنگی»، مجلۀمطالعات اجتماعی ایران، ش۳، ۱۳۸۸ (۱)، ص۱۱۱تا۱۳۸.
کریپندروف، کلوس، تحلیل محتوا، ترجمۀ هوشنگ نایب، تهران: روش، ۱۳۷۸.
نصر اصفهانی، مهدی، علی نصر اصفهانی، «طراحی مدل رهبری خدمتگزار بر اساس دیدگاه امام‌علیA و مقایسۀ آن با نظرات اندیشمندان غربی»، دوفصلنامۀمنهاج، س۶، ش۱۱، ۱۳۸۹، ص۱۴۳تا۱۶۳.
Beatty, K., & Quinn, L. (2010). "Strategic command taking the long view for organizational success". Leadership in Action, 30(1), 3-7.
Duursema H. 2013. strategic leadership moving beyand the leader-follower dyad.
Cannella, A. A., & Pettigrew, A. (2001). Upper echelons: Donald Hambrick on executives and strategy. The Academy of Management Executive, 15(3), 36-42.
CHENG, Y. C. (2000). Strategic leadership for educational transformation in the new millennium.
Finkelstein, S., Hambrick, D. C., & Cannella, A. A. (1996). Strategic leadership. St. Paul, Minn.: West.
Jansen, J. J., Vera, D., & Crossan, M. (2009). Strategic leadership for exploration and exploitation: The moderating role of environmental dynamism. The Leadership Quarterly, 20(1), 5-18.
J. Welch & S. Welch, (2007), "Bosses who get it all wrong", BusinessWeek, July 23, 88.
Lisa M. Given (2008) "The SAGE Encyclopedia of Qualitative Research Methods", SAGE Publications, Inc; 1 edition.
Marcella, A. R., Njanja, L., & Ochieng, I. (2012). The Role of Strategic Leadership during Change. KCA Journal of Business Management, 4(1), 48-61.
Powell, R. A., & Single, H. M. (1996). "Focus groups. International Journal for Quality in HealthCare", 8, 499–504. doi:10.1093/intqhc/8.5.499.
Rowe, W. G. (2001). Creating wealth in organizations: The role of strategic leadership. The Academy of Management Executive, 15(1), 81-94.
Stromquist, N. P. (2000). "On truth, voice, and qualitative research". International Journal of Qualitative Studies in Education, 13(2), 139-152.
  • Receive Date: 29 May 2017
  • Revise Date: 08 July 2017
  • Accept Date: 16 August 2017