Identification and explanation of the elements of strategic thinking

Document Type : Research Paper

Authors

1 Phd student in Strategic Management, Faculty of Management and Economics, Tarbiat Modares University

2 Faculty member of Tarbiat Modares University, Tehran, Iran

3 Department of Business Management, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran

4 Professor, Faculty of Management and Economics, Tarbiat Modares University

Abstract

Although, evidence shows that strategic thinking leads to “developing organizational capacities”, “achieving sustainable financial results,” and “improving the status of the organization in the environment”; but the significance of strategic thinking, identifying its relevant competencies and measuring tools is the matter of debate.  Literature review in this regard shows that there are not any specific theoretical consensus on strategic thinking attributes that sometimes are titled as “elements”, sometimes as “aspects”, sometimes as “skills”, sometimes referred to as “capabilities”, sometimes referred to as “competencies” and other similar titles, therefore, we did not observe the development of standard and comprehensive scales to figure out the dimensions of strategic thinking. Hence, in this paper, we tried to use multi grounded theory (MGT) to configure a comprehensive model for explaining the nature of strategic thinking. Analysis of the data from the systematic review of related studies over the last 40 years and interviews with 27 experts that were selected through a combination of purposive and snowball sampling methods, led to development of a model which fulfilled strategic thinking in the form of six attributes consisting of “vision-driven foresight”, “stakeholders focus”, “creative evolutionism”, “systematic solution seeking”, “pattern seeking” and “intelligent decision-making”. In order to validate the results and evaluate the model in terms of “understandability”, “comprehensiveness”, “applicability” and “innovation”, surveys of experts were conducted over two sequential stages, the results of which verified the validity of the acquired results and appropriateness of the final model according to the four mentioned criteria.

Keywords

آذرپور، سمانه و محمد ابویی اردکان و آرین قلی‌پور، «ارتباط تفکر استراتژیک و نوع شخصیت مدیران در سازمان‌های رسانه‌ای»، فصلنامۀ علوم مدیریت ایران، سال۱۰، شمارۀ۴۰، ۱۳۹۴.
استرنبرگ جی رابرت، سبک‌های تفکر، ترجمۀ علاءالدین اعتمادی اهری و علی‌اکبر خسروی، چ۲، تهران: نشر و پژوهش دادار، ۱۳۸۱.
اسمیت فیلیپ جی، ذهنیت فلسفی در مدیریت آموزشی، ترجمۀ محمدرضا بهرنگی، چ۴، تهران: کمال تربیت، ۱۳۸۲.
بیاضی طهرابند، علی و حسن عقیلی و فقیهه معین نجف‌آبادی، «مدل جامع مدیریت عملکرد سازمان‌ها»، ماهنامۀ تدبیر، شمارۀ۲۱۱، ۱۳۸۸.
حبیب‌پور، کرم و رضا صفری، راهنمای جامع کاربرد SPSS در تحقیقات پیمایشی (تحلیل داده‌های کمّی)، تهران: نشر لویه، متفکران، ص۱تا۸۶۶، ۱۳۹۱.
حسینی، سیدیعقوب و بابک بهجتی اردکانی و سحر رحمانی، «ارائۀ مدلی برای سنجش تفکر استراتژیک مدیران صنعت کاشی و سرامیک ایران با رویکرد مدل‌سازی معادلات ساختاری»، پژوهشنامۀ مدیریت اجرایی، شمارۀ۷، ۱۳۹۱.
دانایی‌فرد، حسن و مهدی الوانی و عادل آذر، روش‌شناسی پژوهش کیفی در مدیریت: ویکردی جامع،چ۱۰، تهران: صفار، ۱۳۹۴.
حسین رحمان‌سرشت و پرویز کفچه، «مدل سازمانی برای تفکر راهبردی»، فصلنامۀ پیاممدیریت،شمارۀ۲۰، ص۴۹تا۸۸، ۱۳۸۷.
غفاریان، وفا و علی‌رضا علی‌احمدی، «رویکردهای نوین استراتژی»، مجلۀ تدبیر، سال۱۴، شمارۀ۱۳۰، ص۲۸تا۳۱، ۱۳۸۱.
غفاریان، وفا و غلامرضا کیانی، پنج فرمان برای تفکر استراتژیک، چ۴، تهران: فرا، ۱۳۸۹.
غفاریان، وفا و علی‌رضا علی‌احمدی، «تفکر استراتژیک»، مجلۀ تدبیر، سال۱۴، شمارۀ۱۳۷، ۱۳۸۲.
کردنائیج، اسدالله، تفکر و مدیریت استراتژیک؛ تئوری و عمل، چ۱، تهران: دانشگاه تربیت‌مدرس، ۱۳۹۶.
کردنائیج، اسدالله، حسن دانایی‌فرد، جلیل دلخواه و مهدی آقازیارتی، «نوسازی راهبردی: بررسی نقش یادگیری سازمانی»، فصلنامۀ چشم‌انداز مدیریت بازرگانی، دورۀ پاییز، شمارۀ۱۵، ص۳۷تا۵۷، ۱۳۹۲.
کردنائیج، اسدالله و عادل آذر و نازیلا نیاکان لاهیجی، «تدوین استراتژی اثربخش سازمانی در بخش دولتی؛ مطالعۀ موردی: گمرک جمهوری اسلامی‌ایران»، فصلنامۀ پژوهش‌های اقتصادی، تهران: دانشگاه تربیت‌مدرس، دورۀ۱۰، شمارۀ۲، ص۹۱تا۱۱۴، ۱۳۸۹.
کریمی دستجردی، داود، علی‌اصغر پورعزت، نادر سیدکلالی و محمدرضا اخوان انوری، «رتبه‌بندی موانع پیاده‌سازی تصمیمات راهبردی»، فصلنامۀ مطالعات مدیریت راهبردی، شمارۀ۲، ۱۳۸۹.
مشبکی، اصغر و آناهیتا خزاعی، «طراحی مدل عناصر تفکر استراتژیک در سازمان‌های ایرانی»، نشریۀ مدیریت بازرگانی، دورۀ۱، شمارۀ۱، ۱۳۸۷.
Abraham, S. (2005). Stretching strategic thinking. Strategy & leadership33(5), 5-12.
Andrews, K. R. (1971). New horizons in corporate strategy. McKinsey Quarterly7(3), 34-43.
Barnard, C. I. (1968). The functions of the executive (Vol. 11). Harvard university press.
Boar, B. (2000). Strategic thinking in hyper-competitive markets. Handbook of Business Strategy1(1), 183-187.
Bonn, I. (2005). Improving strategic thinking: a multilevel approach. Leadership & Organization Development Journal26(5), 336-354.
Bonn, I. (2001). Developing strategic thinking as a core competency. Management Decision39(1), 63-71.
Dhir, S., Dhir, S., & Samanta, P. (2018). Defining and developing a scale to measure strategic thinking. foresight20(3), 271-288.
Dufour, Y., & Steane, P. (2014). Creative strategic thinking and sustainable leadership: lessons from Picasso. Journal of Global Responsibility5(2), 219-225.
EFQM(2017), An overview of the EFQM excellence model.
Goldkuhl, G., & Cronholm, S. (2010). Adding theoretical grounding to grounded theory: Toward multi-grounded theory. International journal of qualitative methods9(2), 187-205.
Goldman, E., & Scott, A. R. (2016). Competency models for assessing strategic thinking. Journal of Strategy and Management9(3), 258-280.
Goldman, E. F. (2008). The power of work experiences: Characteristics critical to developing expertise in strategic thinking. Human Resource Development Quarterly19(3), 217-239.
Goldman, E. F., & Casey, A. (2010). Building a culture that encourages strategic thinking. Journal of Leadership & Organizational Studies17(2), 119-128.
Goldman, E. F. (2012). Leadership practices that encourage strategic thinking. Journal of Strategy and Management, 5(1), 25-40.
Graetz, F. (2002). Strategic thinking versus strategic planning: towards understanding the complementarities. Management decision40(5), 456-462.
Hamel, G., & Prahalad, C. K. (2013). Competing for the Future. Harvard Business Press.
Harrison, A. F., & Bramson, R. M. (2002). The art of thinking: The classic guide to increasing brain power. Berkley Pub Group.
Harrison, E. F. (1995). The managerial decision-making process (Vol. 4, pp. 1-39). Boston, MA: Houghton Mifflin.
Heracleous, L. (1998). Strategic thinking or strategic planning?. Long range planning31(3), 481-487.
Howard, E. F. (1989). Strategic thinking in insurance. Long Range Planning22(5), 76-79.
Keelin, T., & Arnold, R. (2002). Five habits of highly strategic thinkers. Journal of Business Strategy23(5), 38-42.
Liedtka, J. (2000). In defense of strategy as design. California Management Review42(3), 8-30.
Liedtka, J. (2000). Strategic planning as a contributor to strategic change: a generative model. European Management Journal18(2), 195-206.
Liedtka, J. M. (1998). Strategic thinking: can it be taught?. Long range planning31(1), 120-129.
Lincoln, Y. S. (1985). Naturalistic inquiry. The Blackwell Encyclopedia of Sociology.
Macmillan, H., & Tampoe, M. (2001). Strategic management: process, content, and implementation.
Markides, C. (2012). Think Again: Fine‐Tuning Your Strategic Thinking. Business Strategy Review23(4), 80-85.
Mintzberg, H. (1995). Strategic thinking as seeing. H. Mintzberg, B. Ahlstrand, J. Lampel, Strategy bites back, 139-143.
Mintzberg, H. (1994). The fall and rise of strategic planning. Harvard business review72(1), 107-114.
Moon, B. J. (2013). Antecedents and outcomes of strategic thinking. Journal of Business Research66(10), 1698-1708.
Nuntamanop, P., Kauranen, I., & Igel, B. (2013). A new model of strategic thinking competency. Journal of Strategy and Management6(3), 242-264.
O'Shannassy, T. (1999). Strategic thinking: a continuum of views and conceptualisation. RMIT Business.
 O'Shannassy, T. (2001). Lessons from the evolution of the strategy paradigm. Journal of Management & Organization7(1), 25-37.
O'Shannassy, T. (2003). Modern strategic management: Balancing strategic thinking and strategic planning for internal and external stakeholders. Singapore Management Review25(1), 53.
Park, C. C. (2001). Learning style preferences of armenian, african, hispanic, hmong, korean, mexican, and anglo students in american secondary schools. Learning Environments Research4(2), 175.
Petticrew, M., & Roberts, H. (2008). Systematic reviews in the social sciences: A practical guide. John Wiley & Sons.
Pisapia, J., Reyes-Guerra, D., & Coukos-Semmel, E. (2005). Developing the leader’s strategic mindset: Establishing the measures. Leadership Review5(1), 41-68.
Pisapia, J., Pang, N. S. K., Hee, T. F., Lin, Y., & Morris, J. D. (2009). A Comparison of the Use of Strategic Thinking Skills of Aspiring School Leaders in Hong Kong, Malaysia, Shanghai, and the United States: An Exploratory Study. International Education Studies2(2), 46-58.
Schwenk, C. R. (1995). Strategic decision making. Journal of management21(3), 471-493.
South, S. E. (1981). Competitive advantage: the cornerstone of strategic thinking. Journal of Business Strategy1(4), 15-25.
Thompson, A. A., & Strickleand, A. J. (1996). Strategic management: Concepts and cases. Long Range Planning6(29), 907-908.
Tovstiga, G. (2015). Strategy in practice: A practitioner's guide to strategic thinking. John Wiley & Sons.
Tregoe, B., & Zimmerman, J. (1983). Strategic Thinking: The Key to Corporate Survival. Industrial Management & Data Systems83(7/8), 17-21.
Weber, C. E. (1984). Strategic thinking—Dealing with uncertainty. Long Range Planning17(5), 60-70.
Zabriskie, N. B., & Huellmantel, A. B. (1991). Developing strategic thinking in senior management. Long Range Planning24
Volume 13, Issue 2 - Serial Number 26
December 2019
Pages 171-204
  • Receive Date: 08 December 2018
  • Revise Date: 10 June 2019
  • Accept Date: 28 June 2019