Improving the Effectiveness of Intuitive Decision Making with the help of Mathematical Modeling

Document Type : Research Paper

Authors

1 Professor of Strategic Management, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran.

2 Ph.D. student in Industrial Management, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran.

3 Ph.D. Student in Accounting, Tehran University Alborz Campus, Tehran, Iran

Abstract

The use of intuition and intuitive decision-making as an effective management factor has attracted increasing attention in scientific circles and research at the global level. This research, stating the essential role of intuitive decision-making in today's complex world and using a quantity model based on uncertainty, attempts to provide an effective model for enhancing the effectiveness of intuitive decision-makers and identifying the best intuitive decision in proportion to an optimal model. To achieve this goal, first an intuitive decision-making model based on four of its constituent elements and then a non-linear programing model of intuitive decision-making based on Dempster-Shafer's theory that uses mathematical techniques are presented. In the next step, a practical real-life modeling that utilizes mathematical methods to solve the research problem has been put into effect. This model, in situations where the data are ambiguous and a logical basis is missing, can be a good solution for reducing the potential risks of intuitive decision-making. In fact, in this model, by aggregating the opinions of experts (organizational decision makers), a reference model is proposed that can be used as a basis for making intuitive decisions.

Keywords

Main Subjects

الوانی، مهدی (1379). تصمیم­گیری شهودی ویژگی­ها و کاربردها. مطالعات دفاعی استراتژیک. 5 (5 و 6). 137-150.
پاشا، عین­اله؛ مصطفایی، حمیدرضا؛ خلج، مهران و خلج، فرشته (1392). محاسبه فاصله عدم قطعیت بر پایه آنتروپی شانون و تئوری دمپستر - شافر از شواهد. نشریه بین المللی مهندسی صنایع و مدیریت تولید. 2 (24). 216-223.
تدریس حسنی، معصومه و رحمان­سرشت، حسین (1399). ارائه یک مدل ریاضی برای تعیین سبک­های تصمیم­گیری و ارتقای اثربخشی آن با وجود عدم قطعیت داده­ها. پژوهش­های نوین در تصمیم­گیری. 5 (2). 1-20.
حیدری، الهام و مرزوقی، رحمت­اله (1391). بررسی و مقایسه روش­های عمومی تصمیم­گیری در مدیران (مورد مطالعه دانشگاه شیراز). فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی. 3 (4). 67-84.
داداشی خاص، اسماعیل و بابائی نیولویی، فهیمه (1393). پژوهشی پیرامون اثر مدیریت سرمایه فکری بر تصمیم­گیری استراتژیک مدیران در شرکت­های شهرک صنعتی. فصلنامه مدیریت توسعه و تحول. 17 (23). 17-26.

دهکردی، لطف اله؛ میمند، محمد؛ عابسی، سعید و حدادزاده، مهدی (1394). شناسائی عوامل و مؤلفه­های شهود در تصمیم­گیری از دیدگاه قرآن کریم. فصلنامه مدیریت سازمان­های دولتی. 3 (4). 75-91.

سعادت، اسفندیار (1372). فرایندتصمیم­گیریدرسازمان. تهران: دانشگاه تهران.
شیروانی، علیرضا و مردانی، زهرا (1389). بررسی عوامل روانشناختی در تصمیم­گیری استراتژیک مدیران ارشد بخش خصوصی براساس روش­شناختی یونگ (مورد مطالعه سازمان­های بخش دولتی استان اصفهان). هشتمین کنفرانس بین المللی مدیریت، تهران.
فرج­زاده، سیامک و محمدی، رض ا(1392). روشمبتنیبراندازه­گیریبرایشناساییخطایعملکردرله­ها (پایان­نامه کارشناسی ارشد). دانشگاه شهید مدنی، آذربایجان، ایران.
قربانی جاجرم، زهرا؛ ملک­زاده، غلامرضا و خوراکیان، علیرضا (1395). بررسی نقش میانجی­گری روش­های تصمیم­گیری عقلائی و شهودی مدیران بر رابطه هوش هیجانی و رفتارهای نوآورانه. فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی. 5 (2). 51-84.
طغیانی، علیرضا؛ رجب­زاده، علی و انواری رستمی، علی­اصغر (1395). طراحی مدل تصمیم­گیری در شرایط عدم اطمینان. فصلنامه پژوهش نوین در تصمیم­گیری.1 (1).
189-216.
میرواحدی، سید سعید (1396). بررسی منطق تصمیم­گیری کارآفرینان ایرانی مبتنی‌بر نظریه امکان گرایی. نشریهپژوهش­های نوین در تصمیم­گیری. 2 (4). 229-254.
هادی­زاده مقدم، اکرم و طهرانی، مریم(1387). بررسی رابطه بین سبک­های عمومی تصمیم­گیری مدیران در سازمان­های دولتی. نشریهمدیریتدولتی. 1 (1). 123-138.
Adiandari, Ade Maharini, Troena, Eka Afnan, Fatchan, Djumahir, H.A. (2014). Intuitive Decision Making Practice and Its Role in Creating Bank Profit. European Journal of Business and Management. 6 (22).22-41.
Dane, Erik, patt, Michael, g. (2007). Exploring Intuition and its Role in Managerial Decision Making. Academy of Management Review. 32 (1). 33–54.
Erenda, Ivan, Mesko, Maja, Bukovec, Boris (2014). Intuitive Decision-Making and Leadership Competencies of Managers in Slovenian Automotive Industry. Journal of Universal Excellence. 3 (2). 87–101.
Helton, J, C. (1997). Uncertainty and Sensitivity Analysis in the Presence of Stochastic and Subjective Uncertainty. J. Stat. Comput Simul. p 57.
Lee, D. P, The republic - Plato, West Drayton, Penguins Books. Lieberman, M. D, (2000). Intuition: A Social Cognitive Neuroscience Approach. Psychological Bulletin. 126. 109-137.
Mirvahadi, Seyed Saeed, (2017). A Study of the Decision Making Logic of Iranian Entrepreneurs Based on the Theory of Possibility. Modern Researchs in Decision Making, 2 (4). 229-254.
Rauf, Khailda, (2014). Use of Intuition in Decision Making Among Managers in Banking and Industrial Sectors of Karachi. Pakistan Journal of Psychological Research. 29 (1). 79-102.
Sinclair, Marta, ashkanasy, Neal M, (2014). Intuitive decision-making amongst Leaders: More than Just Shooting from the hip, Preprint Version. Later Published as Intuitive Decision-Making Amongst leaders: More than Just Shooting from the Hip. Mt Eliza Business Review. 5 (2). 32-40.
Taghiani, Alireza, Rajabzadeh, Ali, Anvari Rostami, Ali Asghar, (2016). Designing a Decision Making Model in Uncertainty, Modern Researchs in Decision Making. 1 (1). 190-216.
Ticha, Ivana, HRON, Jan, FIEDLER, Jiří, (2010). Managerial Decision Making – Importance of Intuition in the Rational Process. Agric. Econ. – Czech. 56(12). 553–557.
 
  • Receive Date: 24 February 2020
  • Revise Date: 05 October 2020
  • Accept Date: 15 November 2020