A Comparative Study of Fundamentals of Individual Behavior from Behaviorism and Philosophical Psychology Points of View

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor of Management, Faculty of Management and Economics, Qom University, Qom, Iran

2  Assistant Professor, Department of Psychology, Mustafa International Research Institute, Qom, Iran

3 Ph.D. Student Department of Quran and Management, Humanities Complex, Mostafa International Society, Qom, Iran.

Abstract

Every knowledge has fundamentals and basic concepts that are rooted in its ontological and anthropological perspectives. The same is true for human behavior. Behavioral scientists have used experimental methods to study human behavior and comment on these principles. Muslim philosophers have also considered the fundamental concepts of the behavior in the study of human psychological processes under the title of Elm-Alnafs (Islamic psychology). The purpose of this article is to compare these two perspectives. This study is a fundamental research with a comparative approach that has used content analysis strategy to analyze data. For this comparison, first the fundamentals of individual behavior including motivation, perception, individual abilities and personality were obtained by reviewing the resources of behaviorism. On the other hand, in order to extract individual behavior fundamentals from Elm-Alnafs, the works of contemporary philosopher Ayatollah Mesbah Yazdi, who has dealt with the issue from a rational and narrative point of view, were analyzed. The results showed that the three main factors of individual fundamentals in the Elm-Alnafs approach are orientation (desire), knowledge, ability and personality. Then, the two views were compared to make the similarities and differences clearer. The comparison showed that despite the general convergences and similarities between these two perspectives, the principles of behavior here are fundamentally different. At the end, the framework of behavior formation from the perspective of philosophical psychology has been presented.

Keywords

Main Subjects

اسمیت، ادوارد؛ هوکسما، سوزان؛ اتکینسون، ریتا؛ بم، داریل؛ و اتکینسون، ریچارد (1385). زمینه روان‌شناسی هیلگارد (رضا زمانی، نیسان گاهان، مهرناز شهرآرای، مهرداد بیک، محمدتقی براهنی، بهروز بیرشک، مهدی محی‌الدین بناب، مترجمان). تهران: رشد (نشر اثر اصلی 2000).
اعرابی، سید محمد (1382). تحقیق تطبیقی. تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
افجه، سید علی‌اکبر (1385). مبانی فلسفی و تئوری‌های رهبری و رفتار سازمانی. تهران: سمت.
الوانی، سید مهدی (1376). نظام‌های اداری تطبیقی. تهران: دانشگاه پیام‌نور.
ایروانی، محمود؛ و خداپناهی، محمدکریم (1384). روان‌شناسی احساس و ادراک. تهران: سمت.
پروین، لارنس؛ و جان، الیور (1395). شخصیت نظریه و پژوهش (محمدجعفر جوادی و پروین کدیور، مترجمان). تهران: آییژ (نشر اثر اصلی 2001).
پمپین، میشل ام (1388). دانش مالی رفتاری و مدیریت دارایی (بدری احمدی، مترجم). تهران: کیهان (نشر اثر اصلی 2006).
جاسبی، عبدالله؛ نوربخش، محمد؛ و لنگرودی، محسن (1376). مبانی رفتار انسان از دیدگاه اسلام. فصلنامه آینده‌پژوهی مدیریت، 9 (34)، 5-20.
خداپناهی، محمدکریم (1384). انگیزش و هیجان. تهران: سمت.
خسروپناه، عبدالحسین (1390). علامه طباطبایی فیلسوف علوم‌انسانی ـ اسلامی. قم: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه.
دیوس، کیت؛ و نیواسترام، جان (1375). رفتار انسانی در کار (محمدعلی طوسی، مترجم). تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی (نشر اثر اصلی 1989).
رضائیان، علی (1393). تعامل انسان و سیستم اطلاعاتی. تهران: سمت.
رضائیان، علی؛ و عبدالهی نیسیانی، علی (1392). ارائه و تبیین مدل سیستمی رفتار انسان از دیدگاه قرآن کریم. چشم‌انداز مدیریت دولتی. 4 (16)، 113-89.
ریو، جان مارشال (1385). انگیزش و هیجان (یحیی سید محمدی، مترجم). تهران: ویرایش چهارم. (نشر اصلی اثر 2005).
سیف، علی‌اکبر (1377). تغییر رفتار و رفتار درمانی. تهران: دوران.
شجاعی، محمدصادق (1391). انگیزش و هیجان؛ نظریه‌های روان‌شناختی و دینی. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
شجاعی، محمدصادق (1397). دیدگاه‌های روان‌شناختی آیت‌الله مصباح ­یزدی. قم: مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره).
شعاری­نژاد، علی‌اکبر (1375). فرهنگ علوم رفتاری. تهران: امیرکبیر.
شکلتون، ویویان؛ و فلچر، کلیو (1376). تفاوت‌های فردی (یوسف کریمی و فرهاد جمهری، مترجمان). تهران: فاطمی (نشر اثر اصلی 1984).
شیروانی، علی (1384). چکیده اخلاق در قرآن. قم: دارالفکر.
عابدی جعفری، حسن؛ تسلیمی، محمدسعید؛ فقیهی، ابوالحسن؛ و شیخ‌زاده، محمد(1390). تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در داده‌های کیفی. فصلنامه اندیشه مدیریت راهبردی، 5 (10). 151-198.
غروی، سید محمد (1381). علم النفس. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
غرویان، محسن؛ غلامی، محمدرضا؛ و میرباقری، محسن(1388). شرح مبسوط آموزش عقاید. قم: دارالعلم.
فرامرز قراملکی، احد (1387). روش‌شناسی مطالعات دینی. مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی.
قلی­پور، آرین (1394). رفتار سازمانی: رفتار فردی. تهران: سمت.
کارگروه بنیادین مدیریت اسلامی (1397). پیش‌نویس نقشه جامع مدیریت اسلامی. قم: دانشگاه قم.
گنجی، حمزه (1382). روان‌شناسی تفاوت‌های فردی. تهران: بعثت.
محمدی­نسب، مهدی (1397). مبانی انسان‌شناسی مدیریت راهبردی. دوازدهمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت استراتژیک. تهران.
مصباح، مجتبی (1386). فلسفه اخلاق. قم: مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره). 
مصباح ­یزدی، محمدتقی (1375). ارزش­های سازمانی در مدیریت، فصلنامه معرفت ویژه‌نامه مدیریت اسلامی. 17 (69)، 17-22.
مصباح ­یزدی، محمدتقی (1361). پاسداری از سنگرهای ایدئولوژیک. قم: مؤسسه در راه حق.
مصباح ­یزدی، محمدتقی (1382). به‌سوی خودسازی. قم: مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره).
مصباح ­یزدی، محمدتقی(1383). اخلاق در قرآن. ج2. قم: مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی.
مصباح ­یزدی، محمدتقی (1384). پند جاوید. قم: مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره). 
مصباح ­یزدی، محمدتقی (1387). آموزش عقاید. قم: مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره).
مصباح ­یزدی، محمدتقی (1389). فلسفه اخلاق. قم: مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره).
مصباح ­یزدی، محمدتقی (1391). جامعه و تاریخ از نگاه تاریخ. قم: مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره). 
مصباح ­یزدی، محمدتقی (1394). پیش‌نیازهای مدیریت اسلامی. قم: مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره).
مصباح ­یزدی، محمدتقی (1398). آموزش فلسفه. قم: مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره).
موکیلی، آلکسی؛ و دانتز، روبرت (1384). انگیزش و هیجان (حمزه گنجی و علی پیکانی، مترجمان). تهران: ساوالان (نشر اثر اصلی 2003).
هانت، مورتون (1380). تاریخچه روان شناسی از آغاز تا امروز (قراچه داغی، مترجم). تهران: نشر پیکان (نشر اثر اصلی 1994).
Bromiley, Philip (2005). The Behavioral Foundations of Strategic Management (Theories of Strategic Management Series). Blackwell Publishing.
DuBrin, A. J. (2013). Fundamentals of organizational behavior: An applied perspective. Elsevier.
Kotler Philip, Gary ArmStrong (2018). Principles of Marketing. Pearson.
Kotler, P., Kartajaya, H., & Setiawan, I. (2010). Marketing 3.0: From products to customers to the human spirit. John Wiley & Sons.
Mowen, John & Minor, Michael (2000). Consumer behavior. Prentice Hall
Newstrom, John (2007). Organizational Behavior: Human Behavior at Work. Mac Graw Hill.
Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2016). Essentials of Organizational Behaviour (Thirteenth Edition), Global Edition. Pearson.
Robbins, S. T., & Judge, T. A. (2017). Organizational Behaviour (17e) Global Edition. Pearson.
Rokeach, M. (2008). Understanding human values. Simon and Schuster.
Schiffman, L. G., Kanuk, L. L., & Hansen, H. (2012). Consumer behaviour. - A European Outlook-Trans-Atlantic Publications, Pearson.
Schiffman, Leon G.- Wisenblit, Joseph (2015). Consumer behavior. Pearson Australia.
Volume 14, Issue 2 - Serial Number 28
December 2020
Pages 423-458
  • Receive Date: 24 August 2020
  • Revise Date: 20 November 2020
  • Accept Date: 12 December 2020