Policy Problems of Iranian Cinema in the Fifth Decade of the Islamic Revolution

Document Type : Research Paper

Authors

1 Ph.D. Student, Faculty of Islamic Education and Culture and Communication, Imam Sadiq University, Tehran, Iran

2  M.A. student of Culture and Communication, Faculty of Islamic Studies and Culture and Communication, Imam Sadiq University, Tehran, Iran

Abstract

One of the most important problems of the policy-making, especially the cultural one in our country, is the flawed process of problem identification.  Cinema policy-making system is no exception in this regard, and therefore in this study an attempt has been made to examine the issues facing Iranian cinema in the fifth decade of the Islamic Revolution, which must be addressed in the "cinema policy-making" process. To do this, first the existing global researches in the field of cinema policy have been reviewed with an attempt to extract the related issues based on these sources. Then, by using the grounded theory method the data obtained from some experts in the stated field have been analyzed and, based on that, a paradigm model of Iranian cinema policy issues in the fifth decade of the revolution has been designed. At the end of the article, a comparison is made between this system and that of the world cinema.

Keywords

Main Subjects

اسمیت، کوین تی؛ و ولاریمر، کریستوفردابلیو (۱۳۹۵). درآمدی بر نظریه خط‌مشی عمومی (تقابل نظری عقلانیت گراها و فرا اثبات‌گراها). (حسن دانایی‌فرد، مترجم). تهران. صفار.
‏‫الوانی‌، سیدمهدی (1395). ‏‫تصمیم‌گیری‌ و تعیین‌ خط‌مشی‌ دولتی‌. (‏‫سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها). تهران. چاپ بیستم. تهران: سازمان‌ مطالعه‌ و تدوین‌ کتب‌ علوم‌ انسانی‌ دانشگاه‌ها (سمت‌).
پارسونز، واین (1385). مبانی سیاستگذاری عمومی و تحلیل سیاست‌ها. (حمیدرضا ملک محمدی، مترجم). (جلد 1). تهران. پژوهشکده مطالعات راهبردی.
تیسن، ‏‫ویل ا اچ؛ و واکر، ‏‫وارن ای (۱۳۹۵). تحلیل خط‌مشی عمومی: پیشرفت‌های جدید. (حسن دانائی‌فرد و هانیه احمدی، مترجمان). تهران. صفار.
جعفری هفتخوانی، نادر؛ و‌ عباسی، مهدی (1397). درآمدی بر سیاست‌گذاری فرهنگی،‌در جستجوی یک الگوی اسلامی- ایرانی. تهران.  کتاب رواق اندیشه.
خنیفر، حسین؛ و مسلمی،‌ ناهید (1397). اصول و مبانی روش‌های پژوهش کیفی، رویکردی نو و کاربردی. تهران. نگاه دانش.
دانایی‌فرد، حسن؛ الوانی، مهدی؛ و آذر، عادل (۱۳۹۸). روش‌شناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع. تهران. اشراقی، صفار.
ضامنی، داود (۱۳۹۶). مردم چرا به سینما می‌روند؟ : (نگرشی متفاوت به سیاست‌گذاری سینما در ایران). تهران. موسسه کجاوه سخن سوره مهر.
‏‫ذوالانواری، امیرحسین (۱۳۹۲). تحلیل سیاست‌گذاری سینما در جمهوری اسلامی ایران (سال‌های 1384-1391) بر اساس مدل فرایندی (پایان‌نامه کارشناسی ارشد). دانشگاه امام صادق علیه‌السلام. تهران. ایران.
اسدزاده، مصطفی؛ و آشنا، حسام‌الدین (1399). نظریه سینمای دولتی ایران تحلیل سیاست‌های سینمایی دولت جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب با تأکید بر سیاست‌های بنیاد سینمایی فارابی. مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی. 10(۳۴). 253-271.
اکبری، رضا؛ تراب­زاده جهرمی، محمدصادق؛ و حبیبی، محسن (۱۳۹۵). درآمدی بر الگوریتم تحلیل موقعیت مسئله در عدالت پژوهی. مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی. 33(9). 147-168.
بنیانیان،‌ حسن (۱۳۸۹). مسئله شناسی و مسئله یابی در جامعه ایرانی: نوشتاری درباره آسیب‌شناسی فرهنگی و مدیریتی فرایند تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی در کشور. سوره اندیشه. (46). 99-101.
‏‫‏‫فاضلی، نعمت‌الله (۱۳۹۴). مسئله چیست؟ مسئله شناسی فرهنگی با رویکرد مطالعات فرهنگی. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی.
منابع اینترنتی:
‏‫اعضای کمیته یکپارچه‌سازی و ارتقای نظام تهیه‌کنندگی منصوب شدند (۲۰۱۸، ۱۰ ژوئن). بازیابی 13 تیر 2021، از:  ‪https://www.mehrnews.com/news/4317647/
‏‫انتقاد حیدریان از «به نعل و میخ زدن» اصناف/ از سینما جدا نمی‌شوم (۲۰۱۸، ۱۱ نوامبر). بازیابی 13 تیر 2021، از:  ‪https://www.mehrnews.com/news/4455483/
بهشتی، سید محمد (۱۳۹۵). نقل‌قول‌هایی از آیت‌الله موسوی اردبیلی و میرحسین موسوی در گفتگوی تازه سیدمحمد بهشتی: ‪https://cinemacinema.ir/news/
بهشتی، سید محمد (۱۳۹۷). سید محمد بهشتی : وزارت ارشاد را باید تعطیل کنند!
 ‪https://cinemacinema.ir/news/
بهشتی، ‌سید‌محمد (۱۳۶۸). نظری اجمالی به سیر سینمای نوین ایران. فارابی. 5 (2). 150-176.
بهشتی، ‌سید‌محمد (۱۳۷۰). سینمای ایران، سیاست‌ها، اقتصاد، رکود و. فارابی، 14-15 (4).
5-24.
‏‫بهشتی، سیدمحمد (۱۳۹۶). زیر دست و پای روزمرگی؛ شهریور ۱۳۷۹ تا آبان ۱۳۹۵. نشر گمان.
بهشتی، سیدمحمد(۱۳۹۸). سینمای ما در روشنفکری هم مبتذل شد - اخبار سینمای ایران.
‪http://cinemapress.ir/news/117541/
‏‫جایگاه ما زودگذر است/ به برخی فروش‌های زودگذر دل‌خوش نباشیم (۲۰۱۸، ۲۰ ژانویه). بازیابی 13 تیر 2021. ‪https://www.mehrnews.com/news/4205047/
‏‫جشنواره جهانی فیلم فجر در چارچوب برنامه جامع سینما حرکت کرده است (۲۰۱۸، ۱۸ آوریل). بازیابی 13 تیر 2021. ‪https://www.mehrnews.com/news/4274308/
جعفری جلوه، محمدرضا. (۱۳۸۵). محمدرضا جعفری جلوه: سینمای ایران دچار فقر دانش‌ است. ‪https://www.magiran.com/article/1204727‎
جعفری جلوه، محمدرضا. (۱۳۹۳ الف‌). گلایه جعفری جلوه از سازمان سینمایی.
‪http://Rajanews.com/news/196783‎
جعفری جلوه، محمدرضا. (۱۳۹۳ ب‌). مدیرعامل فارابی: سینمای ما باید دنبال نمایش ارزش‌های تمدنی و فرهنگ ملی باشد.
‪http://old.nasimonline.ir/Content/Detail/914257/7383‎
جلیلی، وحید(۱۳۹۶). جلیلی: مردم باید در رسانه حضور داشته باشند/طالب‌زاده: جشنواره عمار اصلاح مسائل کشور را بر دوش می‌کشد. ‪https://www.irna.ir/news/82708635/
‏‫جلیلی، وحید(۱۳۹۷). وحید جلیلی: فیلم «متری شش و نیم» به معنــای واقعی کلمه درخشان بود/جشنواره امسال، بهترین یا یکی از بهترین جشنواره‌های ۲۰ سال اخیر بود.
‪https://ammarfilm.ir/23198/
جلیلی،‌ وحید (1398 الف). ما از «نقد فیلم» باید به « نقد سینما» برسیم/ قوچانی: چرا عده‌ای را بچه انقلاب می‌دانید و عده‌ای را نه؟/ ماجرای کلاس درس روشنفکرها برای اولیور استون!.
جلیلی، وحید (۱۳۹۸ ب‌). چرا فیلم «بازمانده» سیف‌الله داد را به جشنواره‌ها نمی‌برند/نسل جدید انقلاب با تکیه بر داشته‌ها سینمای ایران را به اوج می‌رساند - عمار فیلم |جشنواره مردمی عمار چرا فیلم «بازمانده» سیف‌الله داد را به جشنواره‌ها نمی‌برند/نسل جدید انقلاب با تکیه بر داشته‌ها سینمای ایران را به اوج می‌رساند. https://ammarfilm.ir/23582/
جلیلی، وحید (۱۳۹۸ ج). وحید جلیلی: سینمای ایران به جای رؤیاسازی دنبال کابوس‌سازی است/ بخشی از موفقیت‌های دانشمندان غربی مرهون تخیّل و جسارت هنرمندان آنهاست.
‪/fa/news/63/465814/
‏‫حکایت سینماگری که «مدیر» شد/ سینما همیشه درگیر «تعارض منافع» است (۲۰۱۹).
 ‪https://www.mehrnews.com/news/4578536/
‏‫حیدریان: روزی سینما مورد لعن‌ترین حوزه فرهنگی جامعه بود (بی‌تا). ‪/content/268704/
‏‫خبرگزاری شبستان (بی‌تا). ‪http://www.shabestan.ir/‎
راز و رمزهای سینمای دهه شصت از زبان سید محمد بهشتی /تقصیر ماست که 20 میلیون مخاطب شده 7 میلیون؟ (۱۳۹۵). ‪https://www.khabaronline.ir/news/546190/
‏‫روایت حیدریان از رونق سینما و مظلومیت ارشاد/ انتظارات واقعی نیست (۲۰۱۸).  
‪https://www.mehrnews.com/news/4383805/
‏‫رئیس سازمان سینمایی: بازیگر دیگر نمی‌تواند دستمزد غیرمعقول بگیرد (۲۰۱۸).  
‪https://www.mehrnews.com/news/4428900/
‏‫سعی می‌کنیم در بازارهای بیشتری حضور داشته باشیم/ تولید مشترک (۲۰۱۸).
‪https://www.mehrnews.com/news/4404503/
‏‫شورای عالی بین‌الملل سینمای ایران تشکیل جلسه داد (۲۰۱۸).
https://www.mehrnews.com/news/4301215/
‏‫گسترش همکاری‌های کانون پرورش فکری و سازمان سینمایی (۲۰۱۸).
‪https://www.mehrnews.com/news/4354747/
‏‫مدیران سازمان سینمایی به حوزه هنری رفتند/ تعامل می‌کنیم (۲۰۱۸).
‪https://www.mehrnews.com/news/4347014/
‏‫نگاه من به سینمای ایران زیرساختی است (۲۰۱۷).
‪https://www.aecinema.ir/1396/01/16/
‏‫وام تولید سال آینده افزایش می‌یابد/ تشکیل شورای صیانت از اکران (۲۰۱۸).
‪https://www.mehrnews.com/news/4248499/
‏‫وزیر از سازمان سینمایی تشکر کرد/ اعلام سرفصل امور در سینما (۲۰۱۸).
‪https://www.mehrnews.com/news/4266886/
‏‫هم‌افزایی در سازمان سینمایی یک بحث جدی است (۲۰۱۷).
 ‪https://www.aecinema.ir/1396/01/28/
‏‫هیچ مرکز سینمایی تعطیل نمی‌شود/ تا پایان سال بدهی نداریم (۲۰۱۸).
‪https://www.mehrnews.com/news/4248530/
Volume 14, Issue 2 - Serial Number 28
December 2020
Pages 553-584
  • Receive Date: 04 January 2021
  • Revise Date: 14 April 2021
  • Accept Date: 07 July 2021