Identifying and Prioritizing the Obstacles of Achieving Scientific Marjaiyat in Humanities & Social Science (Case Study of Imam Sadiq University)

Document Type : Research Paper

Authors

1 the Researcher of roushd Center of Imam Sadegh University (AS)

2 public administration, faculty of Islamic studies and management, Imam sadiq university, tehran. Iran

3 Faculty of Imam Sadegh University AL

Abstract

The importance and status of the educational system of a country, especially the higher education is undeniable. Based on the strategic documents of the Islamic Republic of Iran and the statements of the Supreme Leader of the Islamic Revolution, the system of higher education of the country is proceeding towards scientific marjaiyat or authority. In regard to the importance of humanities in the building of modern Islamic civilization and the mission of Imam Sadiq University (ISU) as the first center expected to assume this role by the Supreme Leader, this research has been conducted to identify and prioritize the obstacles of achieving scientific authority in humanities with the case study of ISU.
After reviewing the literature with the aim of presenting a sum-up of past research activities and identifying the initial barriers to scientific authority, questions were obtained to conduct a semi-structured interview with experts in this field. Then, the research achieved its goal using a mixed method in two stages: Firstly, holding an interview to identify the barriers ;secondly, prioritizing these barriers through the importance-performance analysis (IPA). After analyzing the content of the interviews and combining the barriers, forty one obstacles were identified in seven categories. In the end, the barriers were analyzed from "effectiveness" and "feasibility" perspectives, and the final prioritization was presented based on the accumulation of the two perspectives.

Keywords

Main Subjects

اوتارخانی، علی (1387). روشنفکری دینی راهی به ‌سوی مرجعیت علمی. همایش به‌ سوی مرجعیت علمی. تهران: مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق(ع).
ایزدی، فرشته (1392). دوام طریق: شیوه‌یابی مرجعیت علمی و فناوری ایران اسلامی در جهان و نقش آن در اقتدار آینده انقلاب اسلامی. تهران: نشر کیسان.
بازرگان، عباس (1389). مقدمه­ای بر روش­های تحقیق کیفی و آمیخته، رویکردهای متداول در علوم رفتاری. تهران: نشر دیدار. چاپ دوم.
باقری­کنی، مصباح­الهدی و عرفانی­فر، اکبر (1389). طراحی مدل مؤلفه‌های مؤثر بر تصویر سازمانی دانشگاه امام صادق(ع)‎. دوفصلنامه اندیشه‌ی مدیریت راهبردی. 4 (2). 43-77.
باقری­کنی، مصباح­الهدی و دل­پسند، جواد (1387). طراحی و تدوین الگوی برنامه‌ریزی استراتژیک در دانشگاه­های مأموریت محور مورد مطالعه: آموزش دانشگاه امام صادق(ع). دوفصلنامه اندیشه مدیریت راهبردی. 2 (3). 125-182.
پور رضا، رسول (1390). رسالت آموزش در کسب مرجعیت علمی، از منظر نقشه جامع علمی کشور. اولین همایش ملی آموزش در ایران 1404. تهران: پژوهشکده سیاست‌گذاری علم، فناوری و صنعت.
پورسعید، سید مسعود و شامحمدی، محمد (1395). طراحی الگوی جهاد علمی از دیدگاه مقام معظم رهبری (دامت برکاته). مدیریت اسلامی. 24 (13). 1-85.
تابان، محمد و جوادین، سیدرضا (1395). مفهوم­پردازی مرجعیت علمی در آموزش عالی ایران. تهران: انتشارات نگاه دانش. چاپ اول.
 تولایی، روح­ا... و روحانی، احمد (1387). مرجعیت علمی و رسالت دانشگاه امام صادق(ع). مجموعه مقالات همایش به‌ سوی مرجعیت علمی. تهران: مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق(ع).
چگینی، محمد (1387). موانع و مشکلات پژوهش در دانشگاه امام صادق(ع). همایش به‌ سوی مرجعیت علمی. تهران: مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق(ع).
 حکمت افشار، میترا؛ کلانتری، سهیلا؛ ثناگو، اکرم و مهستی جویباری، لیلا (1392). احیای مرجعیت علمی، دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی گلستان. مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت. 2 (2). 125-133.
خان­محمدی، هادی و باقری­کنی، مصباح­الهدی (1389). طراحی مدل مفهومی نظام علمی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر اندیشه مقام معظم رهبری. اندیشه مدیریت راهبردی. 4 (7). 5-40.
خاکی، غلامرضا (1384). روش تحقیق با رویکرد به پایان­نامه نویسی. تهران: انتشارات بازتاب.
خراسانی، اباصلت؛ فتحی اجارگاه، کوروش و قنبری، رضا (۱۳۹۴). تأملی بر اهمیت کارکرد پژوهشی دانشگاه در روند توسعه علمی و مرجعیت علمی. اولین همایش ملی راهکارهای توسعه و ترویج علوم تربیتی، روان­شناسی، مشاوره و آموزش در ایران. تهران: انجمن توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین.
ردادی، علی؛ باقری­کنی، مصباح­الهدی و حاجی­پور، بهمن (1393). بررسی پاسخ­های سازمانی به فشارهای نهادی؛ مورد کاوی: دانشگاه امام صادق(ع). مدیریت در دانشگاه اسلامی. 3 (7). 129-14.
رودی، کمیل (1387). طراحی مدل دانشکده مرجع علمی، مطالعه موردی دانشکده معارف اسلامی و مدیریت. (پایان‌نامه­ی کارشناسی ارشد) دانشگاه امام صادق(ع). تهران. ایران.
رودی کمیل (1389). دانشگاه و مرجعیت علمی (با تأکید بر دانشگاه امام صادق(ع)). تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق(ع).
رهبر، فرهاد و حسین­زاده، حسن (1394). تبیین ارتباط اقتدار و مرجعیت علمی و فناوری ج.ا.ا. در جهان با اقتدار و امنیت ملی بر اساس مبانی انقلاب اسلامی. فصلنامه پژوهش­های انقلاب اسلامی. 4  (12). 137-162.
حسینی خامنه‌ای (12/06/1386). بیانات در دیدار نخبگان جوان. بازیابی شده از:
https://khl.ink/f/3399
حسینی خامنه‌ای (12/06/1386). بیانات در دیدار اساتید و دانشجویان در دانشگاه علم و صنعت. بازیابی شده از:
https://khl.ink/f/4992
حسینی خامنه‌ای (28/03/1394). بیانات در محفل انس با قرآن. بازیابی شده از:
شیخ­زاده، محمد (1387). پژوهش محوری، حلقة مفقودة مرجعیت علمی در دانشگاه­های ایران. همایش به ‌سوی مرجعیت علمی. تهران. مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق(ع).
لطیفی، میثم؛ سعیدی، اکبر و صادقی، حجت­ا... (1387). شایستگی‌های آستانه برای نظریه‌پردازی در دانش مدیریت، گامی به سوی مرجعیت علمی. همایش به‌ سوی مرجعیت علمی. تهران: مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق(ع).
لطیفی، میثم؛ طهماسبی بلوک­آباد، رضا؛ جوادی، مجتبی و میرزایی هاوشکی، محمدحسین (1397). استخراج و اولویت بندی راهبردهای نیل به مرجعیت علمی ج.ا.ا با روش تحلیل اهمیت ـ عملکرد. راهبرد. 27 (86). 5-30.
 آذر، عادل و خسروی، فرزانه (1392). تحقیق در عملیات نرم (رویکردهای ساختاردهی به مسأله). تهران: نشر سازمان مدیریت صنعتی.
علوی، سید علی (1387). فرازو فرود مرجعیت علمی در ایران درآمدی بر عوامل تأثیرگذارر بر مرجعیت علمی ایرانیان درآینده. همایش به‌ سوی مرجعیت علمی. تهران: مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق(ع).
فیاض، ایراندخت (۱۳۹۰). نقش و جایگاه نظام آموزشی در فرایند مرجعیت علمی کشور. اولین همایش ملی آموزش در ایران 1404. تهران: پژوهشکده سیاست‌گذاری علم، فناوری و صنعت.
 فیاض، ایراندخت و افشار کهن، زهرا (۱۳۹۰). گذری بر بسترهای فرهنگی تحقق مرجعیت علمی در جهان. اولین همایش ملی آموزش در ایران 1404. تهران: پژوهشکده سیاست‌گذاری علم، فناوری و صنعت.
قدسی، مهدیه (1387). مرجعیت علمی و نقش پژوهش در تولید و توسعه علمی. همایش به ‌سوی مرجعیت علمی. تهران: مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق(ع).
 قضاوی­زاده، مهدی (1387). الگوی پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع) در جایگاه مرجعیت علمی مبتنی بر مکتب علمی امام صادق(ع). (پایان‌نامه کارشناسی ارشد). دانشگاه امام صادق(ع). تهران. ایران.
قلی­پور، حسین (1399). ساخت دانشگاه در افق مرجعیت علمی. تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق(ع). چاپ اول.
قوام‌آبادی، ‌محمدغلام، مرتضوی‌نژاد، ‌سیدمهدی، نوروزی، ‌سمیه؛ جوادی، ‌مجتبی؛ نانی، ‌سعید و عبدالحسین‌زاده، ‌محمد (1394). الگوی مرجعیت علمی در جمهوری اسلامی ایران براساس بیانات مقام معظم رهبری. فصلنامه مطالعات راهبردی بسیج. (18). 5-30.
گودرزی، ‌غلامرضا و رودی، ‌کمیل (1390). تبیین مرجعیت علمی برای نهادهای علمی کشور با رویکرد تئوری مفهوم­سازی بنیادی. فصلنامه سیاست علم و فناوری. (14). 75-90.
نظرپورکاشانی، حامد و فرجی، محسن (1387). علم بومی و مسأله­محوری گامی در جهت تحقق مرجعیت علمی. همایش به ‌سوی مرجعیت علمی. تهران: مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق(ع).
نوروزی، خلیل؛ آزادی احمدآبادی، جواد؛ جوادی، مجتبی؛ اکبرزاده، معین و اکبرزاده، امین (1393). تأمین مالی خیرانه دانشگاه­ها: شناسایی الزامات و کژکارکردها، مطالعه موردی دانشگاه امام صادق(ع). تحقیقات مالی اسلامی. 4 (7). 167-196.
Attride-Stirling, J. (2001). Thematic networks: an analytic tool for qualitative research. Qualitative research. 1 (3). 385-405.
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology. 3 (2). 77-101.
Boyatzis, R. E. (1998). Transforming qualitative information: Thematic analysis and code development. sage.
Creswell, J. W. (2009). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (Vol. 4). Thousand Oaks. CA: Sage.
French, J. & Raven, B.H. (2004). “The bases of social power”, in Cartwright, D. (Ed.). Studies in Social Power. Institute for Social Research. 150-67.
Rosenberg, A. (2011). Philosophy of science: A contemporary introduction. Routledge.
Ivo de Vrijer (2012). MASTER THESIS: scientific authority in decline? University of Twente.
Metzger, W. P. (1970). The crisis of academic authority. Daedalus. 568-608.
Siniscalchi, J. M., Beale, E. K., & Fortuna, A. (2008). Using importance-performance analysis to evaluate training. Performance Improvement. 47 (10). 30-35.
  • Receive Date: 23 September 2020
  • Revise Date: 02 August 2021
  • Accept Date: 02 August 2021