Explaining the Developmental Levers of the Charity and Endowment Organization Based on Identifying and Prioritizing Its Comprehensive System of Problems

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor and Director of Knowledge base economy department, Technology study Institute, Tehran,Iran

2 Assistant Professor, Department of Management, Faculty of Management and Economics, Qom University, Qom, Iran

Abstract

The Endowment and Charity Organization is the only government institution in charge of organizing and managing endowments in Iran. If the problems of the organization are not sufficiently understood in terms of depth and scope, the proposed solutions will be ineffective. This study seeks to provide a comprehensive system of endowment organization issues and identify its priorities. To do this, the study was conducted in two phases, qualitative and quantitative. In the qualitative phase, the data obtained from the review of documents and finally interviews with managers and experts were analyzed using the content analysis method. The obtained model includes 56 key problems which are classified into two levels: micro problems and macro problems. Micro-level issues seek to examine the process and executive problems in the direction of achieving organizational productivity, and macro- level issues have a more comprehensive impact on the endowment institution, which includes two categories of "structural and executive problems” and "macro and extra-organizational view". In the quantitative phase, the ranking of the identified issues was done using the TOPSIS method and a sample of 75 deputies and managers of the organization at the staff and provincial levels. Five priority issues of the organization were identified as follows: Lack of the Endowment Organization role-playing in the country's macro policies, delay of an important part of the country's competition due to lacking in a model of endowment revival, lack of financial resources for investment, negative public mentality about the Endowment Organization and problems in the field of human resources.

Keywords

Main Subjects

آذر، عادل و رجب­زاده، علی (1387). تصمیم­گیری کاربردی (رویکرد MADM). تهران: نگاه دانش.
آذر، عادل؛ بختیاری، حسین و محمدی، مهدی (1392). ارزیابی و مقایسه روش‌های عارضه‌یابی سازمان با رویکرد AHP فازی، اندیشه مدیریت راهبردی. 7 (2). 189-213.
حلّى، یحیى بن سعید (1405ه‍ ق). الجامع للشرائع. قم: مؤسسة سید الشهداء العلمیة.
خراسانى، آخوند محمدکاظم بن حسین (1413ه‍ ق). کتاب فی الوقف (للآخوند). قم: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه.
خمینى، سید روح­الله موسوى (1409ق). تحریر الوسیله. قم: مؤسسه مطبوعات دارالعلم.
رحیمی، صالح و راجی، سامان (1395). تحلیل و مقایسه متدولوژی‌ها و مدل‌های عارضه‌یابی در حوزه مدیریت منابع انسانی. دومین همایش ملی پژوهش‌های مدیریت و علوم انسانی در ایران. تهران.
زمانی، زهره؛ هاشمی، میترا و وفائی­نژاد، محمد (1392). بررسی رابطه تفویض اختیار مدیران با رضایت شغلی کارکنان معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی. دومین همایش ملی علوم مدیریت نوین. گرگان.
طباطبایی، سید صادق (1392). بررسی فقهی وقف پول. مجله فقه. 20 (75). 107- 135.
طوسى، محمد بن على بن حمزه (1408ه‍ ق). الوسیلة إلى نیل الفضیلة. قم: انتشارات کتابخانه آیت الله مرعشى نجفى.
عابدی جعفری، حسن؛ تسلیمی، محمدسعید؛ فقیهی، ابوالحسن و شیخ­زاده محمد (1390). تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در داده‌های کیفی. دو فصلنامه اندیشه مدیریت راهبردی. 5 (2). 151-198.
فاضل حسن­آبادی، مهسا؛ محمدی الیاسی، قنبر و رضایی­زاده، مرتضی (1394). شناسایی و مدل­سازی انگیزه‌های به­کارگیری نظام مدیریت عملکرد منابع انسانی در کسب­وکارهای بزرگ ایرانی. آموزش و توسعه منابع انسانی. 2 (6). 167 -194.
گلپایگانى، لطف­الله صافى (1416ق). هدایة العباد (للصافی). قم: دارالقرآن الکریم.
مسعودسینکی، سپیده و سیدنقوی، میرعلی (1395). عارضه­یابی سازمانی براساس مدل ویس بورد: مطالعه موردی در دانشگاه علوم پزشکی تهران. پیاورد سلامت. 10 (6). 461-469.
موسویان، سید عباس و نصرآبادی داود (1388). طراحی اوراق وقف بر مبنای عقد صلح وقف جهت تامین مالی طرح‌های عام المنفعه. مطالعات اقتصاد اسلامی. 2 (1). 39 تا 68.
نظری، رسول و علی، پناهیان آفرین (1395). ارائه مدل اثر تفویض اختیار مدیران بر توانمندسازی و ارتقای اثربخشی سرمایه انسانی در سازمان­های ورزشی. مطالعات مدیریت ورزشی. 8 (39). 37-50.
شمس، غلامرضا و بولوسار، کارلوس (1389). ارزیابی میدانی مدل تعالی سازمانی EFQM به عنوان یک چارچوب مدیریت کیفیت فراگیر. چشم­انداز مدیریت دولتی. 1 (2). 109 تا 124.
 
Alexander Di Pofi, J. (2002). Organizational diagnostics: integrating qualitative and quantitative methodology. Journal of Organizational Change Management. 15 (2). 156-168.
Avenarius, H. (1993). Introduction: image and public relations practice. Journal of Public Relations Research. 5 (2). 65-70.
Braun, Virginia, Clarke, Victoria, Using thematic analysis in Psychology (2006). Qualitative Research in Psychology. 3 (2). 77-101.
Cornelissen, J. & Thorpe R. (2002). Measuring a Business School’s Reputation: Perspectives. Problems and Prospects. European Management Journal. 20 (2). 172-178.
Fernandez Sergio, Rainey Hal G. (2006). Managing Successful Organizational Change in the Public Sector. public administration review. 66 (2). 168-176.
Lok Peter & Crawford John, (2000). The application of a diagnostic model and surveys in organizational development. Journal of Managerial Psychology. 15 (2). 108-124.
Luna-Reyes, Luis Felipe, Andersen, Deborah Lines, (2003). Collecting and analyzing qualitative data for system dynamics: methods and models. System Dynamics Review. 19 (4). 271-296.
Ryan, Grey W. & Bernard, H. Russell, (2003). Techniques to Identify Theme. Field Method. 15 (1). 85-109.
Turban, D. B. & Greening, D.W. (1997). Corporate social performance and organizational attractiveness to prospective employees. Academy of Management Journal. 40 (3). 658-672.
  • Receive Date: 20 June 2021
  • Revise Date: 02 September 2021
  • Accept Date: 21 September 2021