Design the Interpretive Structural Model of Components Affecting the Scientific Authority of the Universitys

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor, Department of Industrial Management, School of Islamic Studies and Management, Imam Sadiq University, Tehran, Iran (corresponding author)

2 Master's student in industrial management, Imam Sadiq University, Tehran, Iran.

Abstract

The real and profound scientific advancement of the country is a great ideal that will not be achieved except through careful and coordinated planning. Achieving this ideal and realizing the scientific authority of universities requires drawing the right path and identifying the basic components of the scientific authority of universities. The purpose of this study is to identify the effective components on the scientific authority of Imam Sadeq University as one of the scientific institutions with an existential philosophy of producing religious knowledge and also to structure these components. In this article, by reviewing the literature and theoretical foundations of scientific authority and also by examining the upstream documents of Imam Sadeq University such as 12 strategies of the Supreme Leader, vision document and mission statement of the university, document of macro goals of the university, document of comprehensive educational system and planning Curriculum of Imam Sadeq University, effective components in the scientific authority of Imam Sadeq University were counted. Then, in order to structure these components and interpret and explain the relationships between them using the structural-interpretive modeling method and receiving the opinions of 12 experts, the data were collected. The output of the model and the results of data analysis indicate the independence and underlying components of the university mission-oriented components and special educational procedures and systems that in Imam Sadeq University, these two components are the main distinguishing features of the university.

Keywords

Main Subjects

آذر، عادل؛ خسروانی، فرزانه و جلالی، رضا (1392). تحقیق در عملیات نرم: رویکردهای ساختاردهی مسأله. تهران: سازمان مدیریت صنعتی. چاپ دوم.
آراسته، حمیدرضا (1380). مدیریت در دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری: چالش‌ها و کاستی‌ها. پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی. 7 (22-21). 41-69.
آقاتبار رودباری، جمیله و جوانیان، مصطفی (1397). بررسی اثربخشی آموزش مفاهیم آینده‌نگاری و مرجعیت علمی به دانشجویان در گروه‌های کوچک: مطالعه نیمه تجربی در اجرای برنامه‌های بسته‌ی آینده‌نگاری و ظرفیت‌سازی برای کسب مرجعیت علمی. نوین سلامت. 3 (3). 24-19.
باقری، پژمان؛ آوند، ابوالقاسم؛ کوه‌پایه، سیدامین؛ همایون‌فر، رضا؛ فرجام، مجتبی و آوند، فاطمه (1395). نکاتی پیرامون مرجعیت علمی با نگاهی به نقش‌آفرینی دانشجویان در تحقق آن و موانع موجود. دانشگاه علوم پزشکی سبزوار. 24 (1). 53-51.
بیانیه رسالت دانشگاه امام صادق(ع) (1381). قابل ‌دسترسی در:
بیانیه-رسالت/ 1546https://isu.ac.ir/page/
پور رضا، رسول (1390). رسالت آموزش در کسب مرجعیت علمی، از منظر نقشه جامع علمی کشور، مجموعه مقالات اولین همایش ملی آموزش در ایران 1404. تهران: پژوهشکده سیاست‌گذاری علم، فناوری و صنعت.
پیغامی، عادل (1399). متن مصاحبه معاونت طرح و برنامه دانشگاه امام صادق(ع) با دکتر پیغامی پیرامون شاخص‌های مرجعیت علمی. قابل‌دسترسی در:
https://isu.ac.ir/page/1556/%D8%AA%D8%AD%D9%84%DB%8C%D9%84%E2%80%8C%D9%87%D8%A7
تابان، محمد؛ سیدجوادین، سیدرضا؛ پوراشرف، یاسان‌اله؛ یاسینی، علی و ویسه، سیدمهدی (1395). شناسایی مؤلفه‌های مرجعیت علمی در آموزش عالی ایران با رویکرد داده بنیاد. فصلنامه‌ی مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی. 20 (67). 182-163.
تابان، محمد؛ یاسینی، علی؛ شیری، اردشیر و محمدی، اسفندیار (1395). طراحی و تبیین الگوی مرجعیت علمی در آموزش عالی ایران بر اساس زندگی‌نامه اندیشمندان کشور با رویکرد تحلیل مضمون. فصلنامه مطالعات دانش‌شناسی. 6 (2). 28 - 22.
تولایی، روح الله (1387). مرجعیت علمی و رسالت دانشگاه امام صادق(ع). مجموعه مقالات همایش به سوی مرجعیت علمی. تهران: مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق(ع).
چگین، میثم (1387). مرجعیت علمی و نقش پژوهش در تولید و توسعه علمی. مجموعه مقالات به‌سوی مرجعیت علمی. تهران: مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق(ع).
حاجی‌احمدی، مریم؛ حسینی‌ابرده، مریم؛ شهریاری، علیرضا و یزدانی، شهرام (1398). مرجعیت علمی. تهران: مرکز تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی.
حسینی‌مقدم، محمد؛ بشیری، حسین؛ حیدرزاده، آبتین؛ خوشرنگ، حسین و دادگران، ایده (1398). ارائه الگوی پیشنهادی آینده‌نگاری مرجعیت علمی با تأکید بر مطالعه موردی دانشگاه علوم پزشکی گیلان. دو فصلنامه آینده‌پژوهی ایران. 4 (1). 171- 205.
راهبردهای کلان ابلاغی مقام معظم رهبری برای ده‌ساله آینده دانشگاه امام صادق(ع) (1394). قابل دسترسی در https://isu.ac.ir
ردادی، علی؛ نجفی فراشاه، سید علی‌محمد و آذرفر، امیر (1395). الگوسازی روابط ساختاری و پیش‌نیازی مفاهیم سازنده اقتصاد مقاومتی با استفاده از رویکرد ساختاری ـ تفسیری (ISM). مطالعات راهبردی بسیج. 19 (71). 31-5.
رودی، کمیل (1387). طراحی مدل دانشکده مرجع علمی (مطالعه موردی: دانشکده معارف اسلامی و مدیریت). (پایان‌نامه کارشناسی ارشد). دانشگاه امام صادق(ع). تهران. ایران.
سعدآبادی، علی‌اصغر؛ رحیمی‌راد، زهره و فرتاش، کیارش (1399). بازشناسی مؤلفه‌های ناظر بر مفهوم مرجعیت علمی. فصلنامه علمی پژوهشنامه انقلاب اسلامی. 10 (35). 87- 115.
سلطانی، مرتضی (1385). تدوین استراتژی­های کلان پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع). (پایان‌نامه کارشناسی ارشد). دانشگاه امام صادق(ع). تهران. ایران.
سند چشم‌انداز دانشگاه امام صادق(ع) (1393). قابل‌دسترسی در:
 بیانیه-رسالت/ 1546https://isu.ac.ir/page/
سیاست‌های کلان حوزه‌ی آموزش دانشگاه در تحقق راهبردهای مقام معظم رهبری (1399). قابل دسترسی در https://isu.ac.ir/
سیدجوادین، سید رضا؛ حسنقلی‌پور، طهمورث؛ رهنورد، فرج‌الله و تاب، محمد (1391). مفهوم‌پردازی مرجعیت علمی در نظام دانشگاه. پژوهش در نظام‌های آموزشی. 6 (16). 27-1.
عبدی، فریدون (1394). تدابیر و راهبردهای مقام معظم رهبری در زمینه کسب مرجعیت علمی بین‌المللی. مجموعه مقالات هشتمین کنگره پیشگامان پیشرفت. ج 3.
 علی‌اکبری، اسماعیل و اکبری، مجید (1396). مدل‌سازی ساختاری ـ تفسیری عوامل مؤثر بر زیست‌پذیری کلان‌شهر تهران. برنامه‌ریزی و آمایش فضا. 23 (1). 33-1.
قبادی، عبدالمجید (1385). مرجعیت علمی با رویکرد اسلامی. روزنامه‌ی رسالت. صفحه‌ی 18 مورخ 14/5/85، قابل ‌دسترس در:
 http://www.magiran.com/npview.asp?ID:1163566
قضاوی­زاده، مهدی (1380). الگوی پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع) در جایگاه مرجعیت علمی مبتنی بر مکتب علمی امام صادق(ع). (پایان‌نامه کارشناسی ارشد). دانشگاه امام صادق(ع). تهران. ایران.
قمی، حبیب‌اله؛ زادگان، علیرضا؛ علی‌زاده، ولی؛ خدایاری، محمدتقی و همتی، محمدعلی (1390). بررسی عوامل دستیابی به مرجعیت علمی از دیدگاه استادان دانشگاه علوم پزشکی تبریز. افق توسعه آموزش پزشکی. 4 (3). 53-51.
قوام‌آبادی، محمدغلام؛ مرتضوی‌نژاد، سید مهدی؛ نوروزی، سمیه؛ جوادی، مجتبی؛ نانی، سعید و عبدالحسین‌زاده، محمد (1394). الگوی مرجعیت علمی در جمهوری اسلامی ایران بر اساس بیانات مقام معظم رهبری. مطالعات راهبردی بسیج. 18 (68). 30-5.
کوشازاده، فاطمه؛ اکبری، احمد؛ معقول، علی؛ جباری نوغایی، مهدی و کوشازاده، علی (1398). شناسایی و اولویت‌گذاری عوامل مؤثر بر مرجعیت دانشگاه. پژوهش در نظام‌های آموزشی. 13 (47). 152-133.
گودرزی، غلامرضا (1387). دانشگاه اسلامی در چشم‌انداز آینده (با تأکید بر حوزه‌ی نیروی انسانی). مجموعه مقالات ارزش و دانش؛ مقدمه‌ای بر دانشگاه اسلامی. گردآورنده: اصغر افتخاری. انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) و پژوهشکده‌ی مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. صص 221 -217.
گودرزی، غلامرضا، و رودی، کمیل (1390). تبیین مرجعیت علمی برای نهادهای علمی کشور با رویکرد تئوری مفهوم‌سازی بنیادی. سیاست علم و فناوری. 4 (2). 90-75.
لطیفی، میثم؛ طهماسبی بلوک‌آباد، رضا؛ جوادی، مجتبی و میرزایی هاوشکی، محمدحسین (1397). استخراج و اولویت‌بندی راهبردهای نیل به مرجعیت علمی ج.ا.ایران با روش تحلیل عملکرد ـ اهمیت (IPA). راهبرد. 27 (86). 5-29.
محمدی، رضا (1385). راهنمای عملی انجام ارزیابی درونی در نظام آموزش عالی ایران: تجارب ملی و بین‌المللی. تهران: سازمان سنجش آموزش کشور. مرکز انتشارات.
مهدی، رضا (1394). جایگاه مهارت‌آموزی در دانشگاه نسل سوم. مهارت‌آموزی. 4 (14). 103-117.
نبوی، لطف‌الله (1389). مبانی منطق و روش‌شناسی. تهران: مرکز نشر آثار علمی دانشگاه تربیت مدرس.
نظام جامع تربیتی و برنامه ریزی درسی دانشگاه امام صادق(ع)، جلد سوم (گزارش نظام برنامه ریزی درسی) (1394). ویرایش اول.
واثقی‌بادی، محمد (1397). شناسایی و اولویت‌بندی موانع تحقق مرجعیت علمی در عرصه علوم انسانی (مورد مطالعه دانشگاه امام صادق(ع)). (پایان‌نامه کارشناسی ارشد). دانشگاه امام صادق(ع). تهران. ایران.
Anderson, A; Hall Borg, N & Timpka, T (2003). A model for interpreting work and information management in process-oriented healthcare organizations. International Journal of Medical Informative. 7 (2). 47-56.
Bauer, M; Petkova, K & Boyadjieva, P (2000). Public knowledge of and attitudes to science: Alternative measures that may end the ‘science wars.’ Science, Technology, and Human Values. 1. 30–51.
Baumard, P. (2007). Organization Id the Fog in Moingeon. B.Organizational Learning and Competitive Advantage, London, Sage.
Bell, D (2005). The Cultural Contradicion of Copitalism. London Heinemann.
Gardner, P.L; Fong, A.Y. & Huang, R.L. (2010). Measuring the impact of knowledge transfer from public research organisations: a comparison of metrics used around the world. International Journal of Learning and Intellectual Capital. 7 (3/4). 318–327.
Hilgartner, S (1990). The dominant view of popularization: Conceptual problems, political uses. Social Studies of Science. 20. 519–539.
Romani-Dias, M; Carneiro, J & Barbosa, A. S (2019). Internationalization of higher education institutions: the underestimated role of faculty. International Journal of Educational Management. 33 (2). 300-316. To link to this article: https://doi.org/10.1108/IJEM-07-2017-0184
  • Receive Date: 08 November 2021
  • Revise Date: 30 April 2022
  • Accept Date: 22 May 2022