An analytical study of the organizational systematization model based on religious rites in Shiite hadiths; Case study of prayer

Document Type : Research Paper

Authors

1 Doctoral student of system management, Imam Hossein University, Tehran, Iran. (Author).

2 Assistant Professor, Department of Management, Faculty of Management, Imam Hossein University, Tehran, Iran.

Abstract

Systematization and systematic view of various phenomena in the field of management has become a paradigm for theorizing thinkers, and in line with this paradigm, efforts to integrate humanities and Islamic sciences, especially in the field of management around the concept of systematization, has reached its peak. Therefore, the purpose of this article is to conduct an analytical study of the organizational systematization model based on Islamic rituals using narrative sources. In order to fulfill this goal, a mixed research method (qualitative-qualitative-quantitative) was used. In the first stage, based on the method of signification research, 232 meanings were extracted from the hadiths of the Book of Sufficient Subjects. Then, in the second stage, by content analysis, the output of the previous stage was examined and 90 organizing themes were formed. Then, eight comprehensive themes were obtained as the output of this stage, which are considered as the dimensions of the organizational systematization model based on religious rites. The eight mentioned dimensions that are the results of the present research are: central signifier (first dimension), coordination with the system of creation / legislation (second dimension), system end (third dimension), principles of the system (fourth dimension), basic mechanisms (fifth dimension) ), Objectivity and mechanism of propaganda and announcement of the system (sixth dimension), mechanism of system dynamics (seventh dimension), trustee of the system (eighth dimension). Finally, in the third stage, the relationship between the components of these eight dimensions was determined using interpretive structural analysis (ISM) method.

Keywords

Main Subjects

ابوجعفر البرقی، احمد بن محمد خالد (1394). المحاسن. قم: دارالکتب الاسلامیه. چاپ دوم.
احمدی، سید علی­اکبر؛ درویش، حسن؛ سبحانی­فر، محمدجواد و فاضلی کبریا، حامد (1393). طراحی و تبیین الگوی مفهومی شایستگی‌های منابع انسانی در نهج البلاغه با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون و ISM. مطالعات راهبردی بسیج. ۲۳ (64). 27-56.
اکبری، محمد (1391). مروری جامع بر نظریه‌های مدیریت و سازمان. تهران: انتشارات نگاه دانش.
‏‫ ک‍ل‍ی‍ن‍ی، محمد بن یعقوب (1377)‌. اص‍ول‌ ک‍اف‍ی‌. ت‍رج‍م‍ه‌ و ش‍رح‌ ج‍واد م‍ص‍طف‍وی‌. ت‍ه‍ران‌: گ‍ل‍گ‍ش‍ت‌‏‫.
بابایی‌مجرد، حسین و رضایی‌منش، بهروز (۱۳۹۴‌). معناشناسی نظام‌سازی و روش‌شناسی کشف نظام از منابع دینی. فصلنامه قبسات. 20 (76). 159–186.
بهمنی، داود (1396). میشل فوکو و انقلاب اسلامی. تهران: دانش و پژوهش ایران.
بیدگلی، علی‌محمد (1395). بررسی کارکردهای اجتماعی مراسم دینی با تأکید بر مراسم عاشورا. (پایان‌نامه کارشناسی ارشد) دانشگاه تهران. تهران. ایران.
تسخیری، محمدعلی؛ حجتی، سید محمدباقر؛ حکیمی، محمدرضا و فرج‌پور، مرتضی (۱۳۸۷). نظرخواهی درباره کتاب کافی و شیخ کلینی. فصلنامه سفینه. 5 (18). 25-43.
توسلی، میترا و آزاد، ناصر (1400). بررسی سطح­بندی و مؤلفه­های نمایشگاه­های بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته با استفاده از مدل­سازی ساختاری تفسیری (ISM). فصلنامه جغرافیایی فضای گردشگری. 10 (39). 82-69.
جوادی، محمد و گنجعلی، اسدالله (1397). نقش و کارکردهای نیت در مدیریت اسلامی. مدیریت اسلامی. شماره دوم. 157-182.
جوکار، امیر (۱۳۹۷). پژوهشی تحلیلی در زمینه ارزشیابی کارکنان و مدیران دولت، فصلنامه مدیریت دولتی. (6).
جوکار، حامد و جمالی گندمانی، احمد (1397). واکاوی رویکردهای موجود درخصوص نظام­سازی قرآنی. نشریه پژوهش­های میان رشته­ای قرآن کریم. 9 (1). 60-45.
حجازی­فر، سعید (1396). رویکردها و منظومه پژوهشی مطالعات مدیریت اسلامی. فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت اسلامی. 25 (1). 57-89.
دانایی‌فرد، حسن (1395). روش‌شناسی مطالعات دلالت پژوهی در علوم اجتماعی و انسانی: بنیان‌ها، تعاریف، اهمیت، رویکردها و مراحل اجرا. فصلنامه روش‌شناسی علوم انسانی. 22 (86). ۷۱-۳۹.
رضاییان، علی (1391). تجزیه‌و‌تحلیل و طراحی سیستم. تهران: انشارات سمت.
رنجبران، داود (1388). عرفان‌های وارداتی فالون دافا و عرفان‌های سرخپوستی. تهران: ساحل اندیشه.
طباطبایی، حیدرعلی (1396). راهنمای عملی پژوهش کیفی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتاب علوم انسانی دانشگاه‌ها (انتشارات سمت).
عابدی‌جعفری، حسن؛ تسلیمی، محمدسعید؛ فقیهی، ابوالحسن و شیخ­زاده، محمد (1390). تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در داده‌های کیفی. اندیشه مدیریت راهبردی. 5 (10). 151-198.
عبدالحسین‌زاده، یونس (1395). بررسی تطبیقی مبانی حکومت در الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت و مدل لیبرال دموکراسی. تهران: پژوهش‌های انقلاب اسلامی.
عمید، حسن (1387). فرهنگ فارسی عمید. تهران: انتشارات امیرکبیر.
عینی­زاده، علی و عبدالحسین­زاده، یونس (1395). بررسی تطبیقی مبانی حکومت در الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت و مدل لیبرال دموکراسی. تهران: پژوهش‌های انقلاب اسلامی.
عینی­زاده، محمد و مودب سیدرضا (1396)، نظام­سازی در نگاه تفسیری آیت­الله خامنه­ای (دام ظله). نشریه مطالعات قرآن و حدیث. 11 (1). 175-153.
فرتوک­زاده، حمیدرضا و ذوالفقاریان، محمدرضا (139۰). تبیین مبانی فلسفی مطالعات پویایی‌شناسی سیستم با استفاده از رویکرد استقرایی: طبقه‌بندی پارادایمی از مدل‌‌های مطالعات پویایی‌‌شناسی سیستم. اندیشه مدیریت راهبردی. 5 (9). ۱۹۳-۱۲۵.
قبادی، علیرضا (1395). بررسی کارکردهای اجتماعی مراسم دینی با تأکید بر مراسم عاشورا. (پایان­نامه کارشناسی ارشد) دانشگاه تهران. تهران. ایران.
کاهیده، محمد و بهار، فاضل (۱۳۹۵). درآمدی بر نظریه‌های اجتماعی دین. قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
کدخدایی، علی (1396). رهبری و مدیریت آموزشی(ویرایش 2). تهران: انتشارات یسطرون.
کردنائیج، اسدالله (1400). تفکر و مدیریت استراتژیک؛ تئوری و عمل. تهران: انتشارات دانشگاه تربیت مدرس.
 محمدی‌الموتی، محمد و دانایی‌فرد، حسن (1400). رهنمودهای روش‌شناسی رئالیسم انتقادی برای پژوهش‌های مدیریت دانش: مطالعه‌ای بر اساس روش‌شناسی دلالت‌پژوهی. مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی. (۴۳) 18. 176-139.
محمدی، محمدعلی (139۸). تقویت حکومت اسلامی براساس مؤلفه‌های قرآنی در اندیشه سیاسی آیت­الله خامنه­ای. حکومت اسلامی. 24 (۲). 161-189.
مخدومی، احمد (۱۳۹۸). فهم انگاره نظام و نظام‌سازی در رویکردهای اسلامی به علم دینی. (پایان‌نامه کارشناسی ارشد). دانشگاه امام صادق. تهران. ایران.
مشکانی‌سبزواری، عباسعلی و مشکانی‌سبزواری، عبدالحسین (1390). مناسبات فقه و حکومت. فصلنامه حکومت اسلامی. 16 (3). 133-162.
مفتح، اسماعیل (1397). احکام حکومتی: چرایی، چیستی، چگونگی. قم: کتاب فردا.
موسی­زاده، مسعود (1398). درآمدی بر جامعه شناسی دین و آراء جامعه شناسان بزرگ. تهران: مرکز.
‏‫میرباقری، سیدمحمدمهدی (1396‌). درآمدی بر رویکردهای فقه حکومتی. قم: تمدن نوین اسلامی. 87-50.
الویری، محسن (۱۳۸۷). گونه­شناسی انتقادی دیدگاه‌ها درباره تاریخ و چگونگی پیدایش تشیع. تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی. 3 (8). 7-52.
Arnăutua E., Panc, I. (2015). Evaluation criteria for performance appraisal of faculty members. University Titu Maiorescu. Calea Vacaresti. 386 – 392.
Bentley, F. S., & Kehoe, R. R. (2020). Give them some slack—They’re trying to change! The benefits of excess cash, excess employees, and increased human capital in the strategic change context. Academy of Management Journal. 63 (1). 181-204. https://doi.org/10.5465/amj.2018.0272
King, Nigel; Horrocks, Christine (2010). Interviews in qualitative research, London. Sage.
Latham J. (2012). Sociology Of Religion, New York. 231-263
Morgeson J., Michelle H. & Leo K (2015). Sociology Of Religion. New York.
Nist, S., Brown. (2011). Stakeholders and strategic human resource development, Journal of European Industrial Training. 19 (10). 11-16.
Roth, W. J. (2005). “Effective succession planning: Ensuring Leadership Continuity and Building Talent from Within”, 4th edition. New York. American Management Association. 204-205.
Shoder, G. (2017). Empowering the faculty: Mentoring redirected and renewed ASHE-ERIC Higher Education Report (3). Washington, DC: ERIC Clearinghouse on Higher Education.
Stirling- Attride, Jennifer (2001): Thematic networks: an analytic tool for qualitative research. Qualitative Research. 1 (3). 385–405.
Woo, M., (2018). Faculty development: yesterday, today and tomorrow. Medical teacher. 30 (6). 555-584.
Volume 16, Issue 1 - Serial Number 31
September 2022
Pages 129-158
  • Receive Date: 16 May 2022
  • Revise Date: 17 July 2022
  • Accept Date: 24 September 2022