Identifying the dimensions and components affecting a favorable presidential election debate in Iran from the perspective of the supreme leader of the revolution

Document Type : Research Paper

Authors

1 Master's student in business management, Imam Sadiq University, Tehran, Iran. (Author)

2 Associate Professor, Department of Business Management, School of Management and Islamic Studies, Imam Sadiq University, Tehran, Iran.

3 Doctoral student of business management, Imam Sadiq University, Tehran, Iran.

Abstract

In this research, we seek to identify the effective components for holding the presidential election debates in the Islamic Republic of Iran in a favorable manner. In fact, this research, which for the first time examined the words of the supreme leader of the revolution regarding the presidential election debates, seeks to improve the quality of holding election debates in Iran in order to increase people's participation in elections, improve people's political awareness and maintain health. Elections take place. The method of conducting the research is that all the statements of the leadership from the beginning until now, which have been made in relation to the debates, have been examined and recorded. After that, the statements were coded and the dimensions and components affecting a favorable debate from the perspective of the supreme leader of the revolution were identified and explained. After reviewing the slips and initial coding, the findings indicate that; 64 secondary identifiers (basic theme), 19 organizing themes and 5 overarching themes have been identified, among which, the dimensions and components affecting a desirable debate, which are overarching and organizing themes respectively, have been displayed in the form of a diagram. The results indicate that reforming the form and content, along with reforming the way of managing debates and paying attention to the goals, can help to build and pay for a favorable debate. It will not be corrected.

Keywords

Main Subjects

آیت الله خامنه‌ای؛ سیدعلی (16/11/1381). پاسخ به نامه جمعی از دانش آموختگان و پژوهشگران حوزه علمیه در مورد کرسی‌های نظریه‌پردازی.
آیت الله خامنه‌ای؛ سیدعلی (14/03/1388). بیانات در مراسم بیستمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه‌الله).
آیت الله خامنه‌ای؛ سیدعلی (29/03/1388). بیانات در نماز جمعه تهران.
آیت الله خامنه‌ای؛ سیدعلی (16/05/1390). بیانات در دیدار مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران.
آیت الله خامنه‌ای؛ سیدعلی (14/03/1392). بیانات در مراسم بیست‌ و چهارمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه‌الله).
آیت الله خامنه‌ای؛ سیدعلی (22/03/1392). بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم.
آیت الله خامنه‌ای؛ سیدعلی (05/04/1392). بیانات در دیدار مسئولان و کارکنان قوه‌ی قضائیه‌.
آیت الله خامنه‌ای؛ سیدعلی (30/10/1394). بیانات در دیدار دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات.
آیت الله خامنه‌ای؛ سیدعلی (28/07/1395). بیانات در دیدار نخبگان علمی جوان.
آیت الله خامنه‌ای؛ سیدعلی (12/08/1395). بیانات در دیدار دانش‌آموزان و دانشجویان.
آیت الله خامنه‌ای؛ سیدعلی (14/03/1396). بیانات در مراسم بیست و هشتمین سالروز رحلت حضرت امام خمینی (رحمه‌الله).
آیت الله خامنه‌ای؛ سیدعلی (03/08/1399). بیانات در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا.
آیت الله خامنه‌ای؛ سیدعلی (06/03/1400). بیانات در ارتباط تصویری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی.
آیت الله خامنه‌ای؛ سیدعلی (26/03/1400). سخنرانی تلویزیونی در آستانه برگزاری انتخابات.
آیت الله خامنه‌ای؛ سیدعلی (07/04/1400). دیدار با رئیس و مسئولان قوه قضائیه.
سیاری، سروش (1396). ارتباطات بازاریابی در بازاریابی سیاسی. انتشارات مشاوران صعود ماهان. چاپ اول. تهران.
سید جوادین، سیدرضا؛ تنعمی، محمدمهدی و مختاری، امیر (1395). استخراج معیارهای کارمندیابی در سازمان با رویکرد اسلامی. فصلنامه علمی-پژوهشی مدیریت اسلامی. 24 (1). 181-159.
شریفی، سیدمهدی؛ فرجیان، محمدمهدی؛ دیانی، میکائیل و سلمانی‌زاده، شمسی (1394). تأثیر مناظره‌های تلویزیونی به‌عنوان یک روش تبلیغاتی بر شکل‌دهی به نظر رأی‌دهندگان در انتخابات ریاست جمهوری سال 92. فصلنامه پژوهش‌های ارتباطی. 22 (3). 67-53.
شمسایی‌نیا، رامین (1392). تحلیل گفتمان خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری داخلی درباره مناظره‌های انتخاباتی رسانه ملی (1388- 1392). فصلنامه مطالعات انتخابات. 2 (4). 67-90.
صدقی، مهدی و امیری، مجتبی (1397). تبیین الگوی انتخاب راهبرد کنش گفتگویی توسط مناظره‌کنندگان با مورد مطالعه مناظره‌های انتخاباتی. فصلنامه علمی رسانه‌های دیداری و شنیداری. 13 (3). 83-107.  
عابدی جعفری، حسن؛ تسلیمی، محمد سعید؛ فقیهی، ابوالحسن و شیخ زاده، محمد ( 1390). تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در داده‌های کیفی. اندیشه مدیریت راهبردی. 5 (2). 151.
علی‌محمدی، محبوبه (1400). بازنگری الگوی سه‌وجهی مناظره‌های انتخاباتی-رسانه‌ای از نگاه اسلامی. دوفصلنامه علمی-تخصصی مطالعات هنر و رسانه. 3 (5). 43-73.
نیومن، بروس آی؛ کوالینا، ووسیچ و فالکوفسکی، آندرژ (1393). بازاریابی سیاسی. (حمیدرضا عسگری ده‌آبادی و شهاب طلایی شکری، مترجمان). تهران: مؤسسه کتاب مهربان نشر. (نشر اثر اصلی، 2011)
لیز- مارشمنت، جنیفر (1394). مدیریت بازاریابی سیاسی (اصول و کاربردها). (بهرام خیری و پدرام باقرنژاد، مترجمان). تهران: انتشارات بهمن برنا. (نشر اثر اصلی، 2009)
نظام بکایی، احسان و شیرمحمدی، بهناز (1388). «مقایسه تطبیقی مناظره‌های تلویزیونی ایران و آمریکا». با نظارت و کارشناسی محمدرضا شهیدی‌فر. مجله همشهری. جوان، شماره 215.
Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology. 3 (2). pp. 77-101.
Lees-Marshment, J., Conley, B., Elder, E., Pettitt, R., Raynauld, V., & Turcotte, A. (2019). Political Marketing Principles and Applications (3th ed.). Oxon: Routledge.
  • Receive Date: 05 September 2022
  • Revise Date: 18 October 2022
  • Accept Date: 26 December 2022