Conceptual Model of "Scientific Leadrship" from the Supreme Leader Ayatollah Khamenei’s Viewpoint

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant professor, Faculty Member, National Research Institute for Science Policy (NRISP),

2 Faculty member / National Research Institute for Science Policy (NRISP)

3 Research Assistant, National Research Institute for Science Policy (NRISP),

Abstract

The term "Scientific Leadership" (SL) was first coined by the Supreme Leader during a meeting with Imam Sadegh students on Eid Ghadir in 2005. The aim of this study is to present a systematic model of "Scientific Leadership" based on the viewpoints of the Supreme Leader, based on a qualitative approach and the use of the Thematic Analysis Method, well suited for recognizing the patterns of data. For this purpose, the content related to SL was extracted from each Supreme Leader's statements about SL. Then through the three stages of the research methodology, 40 main themes in four dimensions of SL including scientific, managerial, cultural, and political dimensions, and five functions of SL including agenda-setting, policy formulation, policy adoption, policy implementation, and policy evaluation, were categorized. After identifying three types of components including concepts (topics and main keywords), dimensions, and functions related to SL, the three-level model of SL was achieved. The results show that the scientific, cultural, and management dimensions are respectively the most emphasized by the leadership, and "Policy formulation" is at the top of the functions. Also, "Policy adoption" is the least important function. In the final part, the comparison of research findings with previous similar research and the most important policy suggestions of the research are presented.

Keywords

Main Subjects

آزادی احمدآبادی، قاسم (1400). استخراج و اولویت‌بندی راهبردهای دستیابی به مرجعیت علمی در ایران با رویکرد مدل‌سازی ساختاری تفسیری. فصلنامۀ مطالعات راهبردی سیاست‌گذاری عمومی. 12 (41). 240-265.
پوررضا، رسول (1390). رسالت آموزش در کسب مرجعیت علمی از منظر نقشه جامع علمی کشور، مجموعه مقالات اولین همایش ملی آموزش در ایران 1404. تهران: پژوهشکده سیاست‌گذاری علم، فناوری و صنعت.
پایگاه اطلاع­رسانی مقام معظم رهبری (1400). مجموعه بیانات مقام معظم رهبری برگرفته از تارنمای:                                                                 https://farsi.khamenei.ir
رودی، کاوه (1389). دانشگاه و مرجع علمی: براساس تجربه دانشگاه امام صادق (ع). تهران، دانشگاه امام صادق (ع).
سعدآبادی، علی­اصغر؛ رحیمی­راد، زهره و فرتاش، کیارش (1399). بازشناسی مؤلفه‌های ناظر بر مفهوم مرجعیت علمی. پژوهشنامه انقلاب اسلامی. 10 (35). 87-115.
عابدی­جعفری، حسن؛ تسلیمی، محمدسعید؛ فقیهی، ابوالحسن و شیخ­زاده، محمد (1390). تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در داده­های کیفی. اندیشه مدیریت راهبردی. 5 (2). 151-198.
فیاض، ایراندخت (1390). نقش و جایگاه نظام آموزشی در فرایند مرجعیت علمی کشور. مجموعه مقالات همایش ملی آموزش در ایران 1404. تهران: پژوهشکده سیاست‌گذاری علم، فناوری و صنعت.
قبادی، عبدالحمید (1385). مرجعیت علمی با رویکرد اسلامی. روزنامه رسالت. چهاردهم مرداد. ص. 18.
قلی­پور، حسین (1399). ساخت دانشگاه در افق مرجعیت علمی. تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (ع). چاپ اول.
قوام‌آبادی، محمدغلام؛ مرتضوی‌نژاد، سیدمهدی؛ نوروزی، سمیه؛ جوادی، مجتبی؛ نانی، سعید و عبدالحسین‌زاده، محمد (1394). الگوی مرجعیت علمی در جمهوری اسلامی ایران براساس بیانات مقام معظم رهبری. فصلنامه مطالعات راهبردی بسیج. 18 (68). 5-30.
لطیفی، میثم؛ طهماسبی بلوک‌آباد، رضا؛ جوادی، مجتبی و میرزایی هاوشکی، محمدحسن (۱۳۹۷). استخراج و اولویت­بندی راهبردهای نیل به مرجعیت علمی ج.ا.ایران با روش تحلیل عملکرد- اهمیت (IPA). فصلنامه راهبرد. ۲۷ (۸۶). 5-29.
واثقی بادی، محمد؛ جوانعلی آذر؛ مرتضی و خندان، علی اصغر (1400). شناسایی و اولویت‌بندی موانع تحقق مرجعیت علمی در عرصه علوم انسانی (مورد مطالعه دانشگاه امام صادق علیه‌السلام). اندیشه مدیریت راهبردی. 15 (1). 29-72.
Doi: 10.30497/smt.2021.239314.3117
یزدانی، شهرام (1398). مرجعیت علمی: کتاب اول: مفاهیم، واژگان و تعاریف. تهران: مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی.
Eslami, M., Moghadamneya, S., Eslami, M., Ayati, M., Shafiee Jafarabadi, M. (2015). Scientific Authority in Health Sciences; Challenges and Solutions. Future of Medical Education Journal. 5 (4). 36-40.
Doi: 10.22038/fmej.2015.6456.
  • Receive Date: 27 April 2022
  • Revise Date: 07 January 2023
  • Accept Date: 16 February 2023