Document Type : Research Paper
Authors
Researcher at the Center for Growth and PhD Student in Public Management, majoring in Decision Making and Public Policy,, Imam Sadiq University
Abstract
Because large extent field of education, training and breeding has direct consequences of any change in the social arena. In this respect, understanding of change interventions and public policies in this area is of utmost importance. One of the important policies in this area is the law, "the establishment and operation of private schools and educational centers" that have passed with different purposes such as participation, competition between schools and financial problems.
This study aims to explain the policy change by using Kingdon's Multiple Streams. Therefore, this model been cosidered as one of theoretical frameworks of policy change process and the it’s Elements, Problem Stream, Politics Stream and Policy Stream and the main assumptions of a comparative approach to the law "the establishment and operation of private schools and educational centers" have been analyzed.
Therefore, this paper we use case study method as a qualitative research approach. For data collection the literature review and a review of documents, interviews and various reports on this law has been used.
The results of this analysis indicate that syncronization and the intersection of three streams above with instances such as the budget and finance in the level of education (the problem), the new government, market-oriented ideology and willingness to privatization (the policy), promoting education and livelihood in the field of education (the policy) focusing organization of private school and development of popular participation, as a policy entrepreneur, has managed to pass a law by adopting various strategies
Keywords
Main Subjects
10. خاضعی، فریبا (1389)، «مدارس غیردولتی، نمادی از مشارکت مردمی»، هفتهنامه برنامه، سال هشتم، شماره 370.
11. رستمینسب، عباسعلی (1384)، «مبانی تاریخی خصوصیسازی مدارس و مراکز آموزش عالی در ایران قبل و بعد از اسلام»، نامه علومانسانی، سال پنجم، شماره 12.
13. ناظمی، حامد و دیگران (1395)، اظهارنظر کارشناسی درباره «لایحه تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی» ، مرکز پژوهشهای مجلس، مطالعات حقوقی.
مجموعه اسناد و قوانین
14. معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی (1394)،گزارش سوابق لایحه «تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی»، دوره نهم، سال چهارم.
15. پژوهشکده شورای نگهبان (1395)، اظهارنظر مجمع مشورتی حقوقی در باب لایحه «تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی».
16. قانون تأسیس و اداره مدارس مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی، مصوب سال 1387 و 1395، متن لایحه تأسیس و اداره مدارس مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی؛ 1394، سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی.
17. لایحه برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران (1394)، معاونت برنامهریزی و راهبردی ریاست جمهوری.
18. سند تحول بنیادین آموزشوپرورش (1390)، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی.