نویسنده
استادیار گروه مدیریت صنعتی دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق علیه السلام، تهران، ایران
چکیده
جهان امروز جهان تصویر و رسانه است. معمولاً سه دوره برای انتقال مفاهیم ذکر میشود که عبارتاند از «دوره انتقال زبانی»؛ «مکتوب» و «تصویری». در حال حاضر کارآمدترین و ماندگارترین شیوه ابراز عقاید و تأثیرگذاری بر افکار عمومی تصویر است؛ به طوری که هر فرد به طور متوسط در روز بیشترین اطلاعات دریافتى خود را از رسانههای تصویری به دست مىآورد. امروزه جهان غرب به اهمیت، قدرت و فن تصویر پىبرده است و از آن در همه قالبها استفاده مىکند. با توجه به این نکته و اهمیت مسئله فرهنگسازى و نقش آن در تصمیمگیریهای راهبردی، به ویژه در سیاستگذاریهای کلان، توجه به ارتباط مستتر، اما عظیم تصویر و رسانه بر تصمیمگیری و به ویژه تصمیمگیری راهبردی ضروری است. موضوعی که متأسفانه در فرهنگ علمی کشور و در تحلیلهای مدیریتی و اجتماعی کمتر مدنظر بوده است. با عنایت به چنین جایگاه ویژهای، در این مقاله ضمن بررسی موضوع مدیریت رسانه و نقش تصمیمگیری در آن، نگاهی به نظریه تصویر و تصمیم داریم و به ذکر نمونههای موردی آن در سطح امروز جهانی پرداختهایم.
کلیدواژهها