نویسندگان
1 استادیار دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه امام صادق علیه السلام، تهران، ایران
2 دانشجوی دکتری فرهنگ و ارتباطات و عضو هیئت علمی دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق علیه السلام، تهران، ایران
چکیده
نظریه نشانهشناسی، یک رویکرد علمی در حوزة مطالعات فرهنگی، ابزاری کارامد را در تحلیل پیامهای تبلیغاتی در اختیار پژوهشگران قرار میدهد. تبلیغات در هریک از وجوه آن، از جمله آگهیهای تجاری، از فنون متعدد بصری استفاده میکند و بر پایة دانش بصری تلاش دارد متناسبترین شیوة عرضة پیام توسط فروشندة کالا / خدمات را به کار گیرد. نشانهشناسی افزون بر ارائة فنونی برای قوت بخشیدن به پیامهای تبلیغاتی در کشف نظام معنایی ناپیدا یا نظام ارزشهای پنهان در تبلیغات نیز کاربرد دارد. این نوشته به کاربردهای نظریة نشانهشناسی در تحلیل پیامهای تبلیغاتی توجه دارد و ابعاد فنی و فرهنگی نمونههایی مختلف را از آگهیهای تجاری مکتوب بررسی میکند. تأکید اصلی مقاله بر لزوم شناخت ابعاد و کارکردهای مختلف تبلیغات تجاری از جمله ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن بهصورت یک مجموعه و نظام چندوجهی است که میتواند کاربردهای مختلفی برای آگهیدهندگان، تولیدکنندگان پیامهای تبلیغاتی، و حتی سیاستگذاران حوزة تبلیغات بازرگانی داشته باشد. مقاله در جهت یافتن پاسخی مناسب برای پرسش اصلی پژوهش، یعنی چگونگی کاربرد نشانهشناسی در تحلیل پیامهای تبلیغاتی، با مروری بر پیشینه و دانش نشانهشناسی و مفاهیم اصلی آن، به بازخوانی فرهنگی تصویرهای تبلیغاتی و تأثیر فرهنگ بر تفسیر تصاویر و آگهیها توجه میکند و با تأکید بر پیامهای بصری و فنون ارتباط بصری، برخی رویکردهای نشانهشناختی به آگهیهای تبلیغاتی را ارائه میدهد. کارکردهای مختلف آگهیهای تجاری و گروهبندی آنها از مباحثی است که حرکت به سوی چارچوب مبنای این پژوهش، یعنی تحلیل نشانهشناسی ویلیامسن را از آگهیهای تجاری تسهیل میکند و تحلیل نمونههای متعددی از آگهیهای تجاری را ممکن میسازد.
کلیدواژهها