نویسندگان
1 استادیار دانشگاه الزهرا (س)، تهران. ایران.
2 کارشناسی ارشد معارف اسلامی و مدیریت بازرگانی داشگاه امام صادق علیهالسلام، تهران، ایران.
چکیده
انگیزه توفیقطلبی، یا انگیزه کسب موفقیت، اشتیاق یا نیاز شدید برای موفقیت است که برجستهترین نیاز از نظر رفتار سازمانی بوده، به سبب تأثیراتی که بر رشد و توسعه ملی یک کشور دارد، از سال 1950م. به بعد همواره مورد بررسی محققان قرار گرفته است. از آنجا که انگیزه توفیقطلبی به شدّت تحت تأثیر فرهنگ حاکم بر جامعه است، هدف اصلی این تحقیق استخراج آموزههای دینی مؤثر بر انگیزه توفیقطلبی بود که در نتیجه، برخی عوامل تحت عنوان جهانبینی اسلامی، باورها، ارزشها، عوامل تربیتی و دستورات دینی شناسایی گردید. اعتقاد و عمل به این آموزههای دینی موجب ظهور و تقویت انگیزه توفیقطلبی در فرد میشود؛ به این ترتیب که این «عوامل دینی»، موجب تقویت «ویژگیهای توفیقطلبی» (مثل کانون کنترل درونی، امید به موفّقیت، کار و تلاش زیاد و ...) شده و در نتیجه، انگیزه توفیقطلبی در فرد افزایش خواهد یافت.
کلیدواژهها