نویسندگان
1 استادیار گروه مدیریت دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز
2 دانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه شانگهای چین
چکیده
یادگیری سازمانی موضوعی است که در ده? اخیر توجه زیادی را به خود جلب کرده است. تحقیقات متعددی در صدد معرفی عوامل اثرگذار بر این پدیده برآمدهاند. فرهنگ سازمانی از جمله عواملی است که انتظار میرود تأثیر زیادی بر سطح یادگیری سازمان داشته باشد. هدف این مقاله، نشان دادن اثرپذیری ماهیت یادگیری سازمانی، از فرهنگ سازمانی است. در این مقاله از «چارچوب فرهنگی ارزشهای رقابتی» برای مدلسازی فرهنگ سازمانی، بهعنوان مبنایی برای اندازهگیری فرهنگ استفاده شده است. چهار نوع فرهنگ ارائهشده در این چارچوب عبارت از فرهنگ گروهی، فرهنگ توسعهای، فرهنگ عقلایی، و فرهنگ سلسلهمراتبی است که ارتباط آنها با یادگیری سازمانی بررسی شده است. این تحقیق از نوع تحقیقات غیرآزمایشی از نوع همبستگی بوده و روش گردآوری اطلاعات، مطالعات کتابخانهای، جستجوهای اینترنتی و مصاحبه و پرسشنامه بوده و بهمنظور انجام تحلیلهای آماری از روش رگرسیون استفاده شده است. نتایج نشان داد که اولویتبندی انواع فرهنگ سازمانی بر مبنای میزان تأثیر آنها بر یادگیری سازمانی بدین ترتیب است: فرهنگ گروهی در اولویت اول، فرهنگ توسعهای در اولویت دوم، فرهنگ سلسلهمراتبی در اولویت سوم و فرهنگ عقلایی در اولویت چهارم قرار دارد.
کلیدواژهها