نوع مقاله : مقاله علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق علیه السلام
2 دانشجوی دکترای مدیریت استراتژیک، گروه مدیریت استراتژیک، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی (نویسنده مسئول)
چکیده
سیره تبلیغی پیامبر اعظم (ص) از ابعاد مختلف با دانش مدیریت، مقایسهپذیر و تحلیلپذیر است. مدیریت تبلیغی ایشان در برابر دگراندیشان و پیروان ادیان الهی دیگر، مبین اصول لازم و اساسیِ تعامل و ارتباط با اهل کتاب در سراسر جهان در عصر حاضر است؛ تا کسانی که میخواهند مدیریت جامعه را بر عهده گیرند ضمن برخورداری از آن شرایط، از الگوها و اسوههای الهی پیروی نمایند. به علاوه، مفهوم بازاریابی اجتماعی، داعیه ترویج و تبلیغ ایدهها و مفاهیم اجتماعی را دارد که به نظر میرسد مطالعه و بررسی این دو مقوله، دارای نکات و حساسیتهای خاصی است. در این پژوهش، تلاش بر این است تا با استفاده از روش تحقیق موضوعی در قرآن کریم، اصول حاکم بر مدیریت تبلیغ و دعوت رسول اکرم (ص) در برابر اهل کتاب، تبیین گردد. در مجموع و پس از بررسی 291 آیه اصلی و فرعی از سیاقهای قرآن و ثبت مفاهیم و دستهبندی آنها ذیل مقولهها، 10 اصل اساسی حاکم بر مدیریت دعوت و تبلیغِ حضرت رسول در برابر اهل کتاب به دست آمد. در نهایت و با توجه به ادبیات نظری، اصول دهگانه دعوت پیامبر (ص) با مفهوم بازاریابی اجتماعی مقایسه شد.
کلیدواژهها
موضوعات