نوع مقاله : مقاله علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت مالی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی (ره)، نویسنده مسئول
2 دانشجوی دکتری مدیریت مالی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
3 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
چکیده
زمینه و هدف: وجود بازارهای سازمانیافته جهت دادوستد قانونمند و استاندارد کالاهای کشاورزی، میتواند نقش بهسزایی در توسعه بخش کشاورزی بهعنوان یکی از محوریترین مؤلفههای توسعه اقتصادی کشور داشته باشد. هدف از این پژوهش شناسایی عواملی است که در سالهای اخیر بهعنوان مهمترین دلایل اثرگذار بر عدم موفقیت رینگ کشاورزی (در مقایسه با رینگ پتروشیمی و فلزات) بورس کالای ایران مطرح بوده است. رتبهبندی و ارائه راهکارهایی جهت رفع موانع موجود نیز بهعنوان اهداف دیگر در این پژوهش مطرح است.
روشها: این مطالعه کاربردیـ توصیفی از نوع همبستگی، مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. از میان حدود 250 نفر کارشناس حوزه معاملات بورس کالا، تعداد 145 نفر به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. جهت گردآوری اطلاعات، پرسشنامهای طراحی شده و پس از تأیید روایی و پایایی، میان افراد نمونه پژوهش توزیع گردید. از نرمافزارهای آماری لیزرل و spss جهت تحلیل دادهها استفاده شد.
یافتهها: تمامی عوامل معرفیشده در مدل پژوهش بهعنوان عوامل اثرگذار بر عدم رونق معاملات در رینگ کشاورزی بورس کالا، مورد تأیید قرار گرفتند.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاکی از آن است که ناکامی معاملات رینگ کشاورزی بورس کالا را میتوان به سه گروه عمده عوامل کلان دولتی، عوامل مربوط به بورس کالا و عوامل ساختاری بخش کشاورزی مرتبط دانست، هر گروه شامل چندین مؤلفه مجزاست. رونق معاملات در رینگ کشاورزی نیازمند ارائه راهکارها و اجرای سیاستهایی جهت رفع هر یک از عوامل زیرگروه ارائهشده است.
کلیدواژهها