چشم‌انداز انطباق استراتژیک در یک مؤسسه آموزشی- پژوهشی دولتی ایران؛ مطالعه موردی، دانشگاه تهران

نوع مقاله : مقاله علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران

2 دانشجوی دکتری مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، (نویسنده مسئول)

چکیده

با توجه به تغییرات سریع و محیط پویایی که سازمان‌ها به‌سرعت در آن متولد شده، به‌سختی رقابت نموده و به‌راحتی از گردونه فعالیت بازمی‌مانند، شرط بقای حیات و حضور در بازارهای شدیداً رقابتی، هماهنگی استراتژی‌های سازمانی و استراتژی‌های اطلاعات به کار گرفته‌شده در سازمان‌هاست. به همین دلیل بحث انطباق استراتژیک در سازمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. منظور از انطباق استراتژیک، انطباق، هماهنگی و یکپارچه‌سازی استراتژی‌های کلان سازمان با استراتژی‌های فناوری اطلاعات با توجه به زیرساخت‌های سازمانی و فناوری‌های اطلاعاتی است. در این تحقیق ابتدا موضوع انطباق استراتژیک را به‌صورت عام بررسی گردیده و سپس با بررسی وضعیت مؤسسات آموزشی و پژوهشی این موضوع در دانشگاه تهران، به‌عنوان یک مؤسسه آموزشی- پژوهشی نمونه، بررسی شده است. سپس از میان مدل‌هایی که ارتباط بین مؤلفه‌ها و اجزای مؤثر بر انطباق استراتژیک را تبیین می‌کنند، مدل پاپ را انتخاب و با پیاده‌سازی آن برای دانشگاه تهران، ارزیابی اولین مرحله از انطباق استراتژیک که تعیین چشم‌انداز این انطباق است، انجام شده است. ابزار استفاده‌شده برای جمع‌آوری اطلاعات در این مطالعه پرسش‌نامه و مصاحبه است که پس از جمع‌آوری دیدگاه‌های اعضای اصلی معاونت برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات دانشگاه تهران، روش تحقیق توصیفی با استفاده از مطالعه موردی به کار گرفته شده و چشم‌انداز سطح سرویس را برای این انطباق، مناسب تشخیص داده شده است. با توجه به روش به کار گرفته‌شده در این تحقیق این فرضیه می‌تواند در مطالعات بعدی مورد آزمون قرار گیرد و در صورت اثبات مدل انطباق استراتژیک حوزه آموزش و تحقیقات و فناوری تعیین گردد. در پایان پیشنهاداتی برای ادامه این تحقیق با استفاده از ایجاد یک سیستم پشتیان تصمیم مبتنی بر وب داده شده است.

کلیدواژه‌ها

عرب‌سرخی، ابوذر (1387)، «ارائه مدلی مفهومی جهت سنجش آمادگی سازمان برای هم‌راستایی استراتژیک فناوری اطلاعات و کسب‌وکار (بررسی موردی مرکز تحقیقات مخابرات ایران)»، نشریه مدیریت فناوری اطلاعات، 83-104.
 
Acur, Nuran, Destan Kandemir, and Harry Boer (2012), "Strategic alignment and new product development: drivers and performance effects." Journal of Product Innovation Management, 29(2) 304-318.
Avison, David, Jill Jones, Philip Powell, and David Wilson (2004), "Using and validating the strategic alignment model." Journal of Strategic Information Systems 13 223–246.
Bai, Rong-Ji, and Gwo-Guang Lee (2003), "Organizational factors influencing the quality of the IS/IT strategic planning process." Industrial management & data systems 103 (8) 622-632.
Bergeron, F., Raymond, L., & Rivard, S. (2004), Ideal patterns of strategic alignment and business performance. Information & management, 41(8), 1003-1020.‏
Broadbent, M. & Weill, P. (1993), Improving business and information strategy alignment: learning from the banking industry. IBM Systems Journal, 32, 1, 162-179.
Ca¨ker, Mikael, and Sven Siverbo (2014), "Strategic alignment in decentralized organizations- The case of Svenska Handelsbanken." Scandinavian Journal of Management 30 149-162.
Chen, Yeong-Long, Tzer-Chyun Yang, and Zsay-Shing Lin (2004), "A study on the modeling of knowledge value chain." Journal of Knowledge Management 1-12.
Clark, S. (2001), Information systems Strategic Management: An Integrated Approach.
CLARK, THEODORE HENRY KING (1994), "Linking the Grocery Channel: Technological Innovation, Organizational." In Doctoral Dissertation. Boston: Harvard Business School.
Coleman, Preston, and Raymond Papp (2006), "Strategic alignment: analysis of perspectives." In Proceedings of the 2006 Southern Association for Information Systems Conference 242-250.
de Biazzi, Monica Rottmann, Fernando José Barbin Laurindo, and Marcelo Schneck de Paula Pessôa (2006), "Analysis of IT Strategic Alignment: a Case Study in the Educational Organization." XII ICIEOM - Fortaleza.
Gideon, D. w. (1996), Corporate Strategy and Technology Management: Creating the Interface. In Mason, R., Lefebvre, L. & Khalil, T. (eds.), Management of Technology V. Elsevier, Oxford, U.K.
Hu, Qing, and Derrick Huang (2005), "Aligning IT with Firm Business Strategies Using the Balance Scorecard System." System Sciences, 2005. HICSS'05. Proceedings of the 38th Annual Hawaii International Conference on IEEE 230a-230a.
Kearns, G. & Ledere, A. (2000), The effect of Strategic alignment on the use of IS-based resources for competitive advantage. Journal of Strategic information system vol. 9, 265-293.
Khalil, T. M. (2001), Management of Technology: The key to competitiveness and wealth creation. New York: McGraw-Hill.
Lockamy, A. & Smith, W. I. (1997), A strategic alignment approach for effective business process reengineering: linking strategy, processes and customers for competitive advantage. International Journal of Production Economics, 50(2), 141-153.‏
Luftman, J., Papp, R. & Brier, T. (1995), The Strategic Alignment Model: Assessment and Validation. Information Technology Management Group of the Association of Management (AoM) 13th Annual International Conference, pp.57-66, Vancouver British Columbia, Canada.
Luftman, J., R. Papp, and T. Brier (1996), "Business and IT in Harmony: Enablers and Inhibitors to Alignment."
Luftman, Jerry. 2004. "Assessing business-IT alignment maturity." Strategies for information technology governance 4.
Lyytinen, K. & Hirschhein, R. (1997), Information Systems failures: a survey and classification of the empirical literature. Oxford survey in information technology vol. 4, Oxford: Oxford University Press, 257-309.
Morton, S. & Michael, S. (1991), The Corporation of the 1990s: Information Technology and Organisational Transformation". New York: Oxford: Oxford University Press.
Nemat, H. A. & Razmi, J. (2004), Role & Importance of Trust in Virtual Organization. First National Conf. of Logistic and Supply Chain.
Papp, R. (1995). Determination of strategically Aligned Organizations: A Multi-Industry, Multi-Perspective Analysis (Dissertation). Hoboken,NJ: Steven Institute of Technology.
Papp, R. (2000), Introduction to Strategic Alignment. Idea Group publishing, 1-24.
Papp, Raymond, and Jerry Luftman (1995), "Business and I/T Strategic Alignment: New Perspectives and Assessments." In Proceedings of the Association for Information Systems, Inaugural Americas Conference on Information Systems 25-32.
Porter, M. E. (2001), Strategy and the Internet. Harvard Business Review, 63-74.
Rainer, F., Chaharbaghi, K., Weber, M. & Wargin, J. (2002), Aligning Strategies, process, and information technology: a case study. A CRC Press Co., 11-28.
Salmela, Hannu, and Pekka Turunen (2003), "Competitive implications of information technology in the public sector: The case of a city geographic information system." International Journal of Public Sector Management, 16(1) 8-26.
Tallon, P. and Kraemer, K. (2003), "Investigating the Relationship between Strategic Alignment and Business Value." Idea Publications, Hershy, PA 1-22.
Venkatraman, N., Henderson, J., & Oldach, S. (1993), Continuous Strategic Alignment: exploiting information technology capabilities for competitive success. European management Journal 11(2), 39-49.
Walter, Jorge, Franz W Kellermanns, Steven W Floyd, John F Veiga, and Curtis Matherne (2013), "Strategic alignment: A missing link in the relationship between strategic consensus and organizational performance." Strategic Organization, 11(3) 304-328.
Weiss, Joseph W. and Don Anderson (2004), "Aligning Technology and Business Strategy: Issues & Frameworks, A Field Study of 15 Companies." In Proceedings of the 37th Hawaii International Conference on System Sciences.
Wu. Wenhai (2003), "IS/ IT Strategy Alignment in Travel Industry."
  • تاریخ دریافت: 03 خرداد 1394
  • تاریخ بازنگری: 20 دی 1394
  • تاریخ پذیرش: 28 بهمن 1394