ظرفیت استراتژی؛ چارچوبی برای سنجش موفقیت استراتژی

نوع مقاله : مقاله علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت استراتژیک، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

2 استاد دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

چکیده

برای سنجش میزان موفقیت و کارآمدی استراتژی‌ها ابزار مفهومی یکپارچه‌ای وجود ندارد. این پژوهش قصد دارد با مفهوم‌سازی ظرفیت استراتژی چارچوب مفهومی نوین و یکپارچه­ای برای سنجش استراتژی ارائه کرده و سطوح و ابعاد مترتب بر آن را نیز تبیین نماید. ظرفیت استراتژی مجموعه‌ای از پیش‌آیندها و پی‌آیندها است که موفقیت استراتژی در گرو حضور متوازن آنها است. برای به انجام رساندن این پژوهش 24 شرکت‌کننده از مدیران ارشد و رهبران صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات مورد مصاحبه قرار گرفتند. ابعاد و سطوح ظرفیت استراتژی با استفاده از تحلیل تم‌ها و کدگذاری داده‌ها تبیین شد. برای تأیید روایی مدل مستخرج از مصاحبه‌ها، پرسشنامه‌ای طراحی شد و با مشارکت 35 نفر از مدیران ارشد موردبررسی قرار گرفت. سه نوع ظرفیت اعم از تحلیلی، اجرایی-عملیاتی و سیاسی- ارتباطی در سه سطح فردی، سازمانی و محیطی شناسایی و مفهوم‌سازی شدند. ظرفیت‌های تحلیلی عمدتاً با اطلاعات و توانایی جذب و کاربرد آنها سروکار دارند. ظرفیت‌های عملیاتی/ اجرایی عمدتاً متمرکز بر هماهنگی برای اجرایی کردن استراتژی هستند و ظرفیت‌های سیاسی-ارتباطی حول محور حمایت و پشتیبانی از استراتژی قرار دارند. طبق اظهارات پاسخ‌دهندگان مجموعه‌ای متوازن از ظرفیت‌های نامبرده برای موفقیت استراتژی حیاتی هستند و شکست استراتژی از توزیع ناموزون این ظرفیت‌ها ناشی می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

Aaker, D. A. (2004). Leveraging the Corporate Brand . California Management Review, 46(3), 6-18.
Akio, T. (2005). The Critical Assessment of the Resource-Based View of Strategic Management:The Source of Heterogeneity of the Firm. Ritsumeikan International Affairs, 3, 125-150.
Barney, J. B. (1986). Strategic Factor Markets: Expectations, Luck and Business Strategy. Management science, 1512-1514.
Barney, J. B. (1991). Firm Resources and Sustained Competitive Advantage. Journal of Management, 17, 99-120.
Barney, J. B., & Clark, N. D. (2007). Resource-Based Theory. Oxford: Oxford University Press.
Brenesa, Esteban R.; Mena, Mauricio; Molina, German E;. (2008). Key success Factors for Strategy Implementation in Latin America. Journal of Business Research, 61(6), 590-598.
Bromiley, P., & Devaki, R. (2015). Operation Management and the Resource Based View: Another View. Journal of Operations Management, 41(Jan 2016), 95-106.
Cohen, W. M., & Levinthal, D. A. (1990). Absorptive Capacity: A new Perspective on Learning and Innovation. Administrative Science Quarterly,, 35(1-Special Issue), 128-152.
Davenport, Thomas H.; Leibold, Marius; Voelpel, Sven;. (2006). Strategic Management in the Innovation Economy. Erlangen: Wiley.
Dobnia, C., & Sand, C. (2018). Strategy Shift: Integrating Strategy and the Firm’s Capability to Innovate. Business Horizons, 61(5), 797-808.
Finkelstein, S., & Hambrick, D. (1996). Strategic Leadership: Top Executives and Their Eects on Organizations. Minneapolis/St.: Paul: West.
Glaser, B. G., & Strauss, A. L. . (1967). The Discovery of Grounded Theory. Chicago: Aldine-Athestor.
Hax, A. C. (2010). The Delta Model. New York: Springer-Verlag .
Henderson, B. D. (1989). The Origin of Strategy. Harvard business review, November-December, 139-143.
Hrebiniak, L. G. (2005). Making Strategy Work. New Jersey: Wharton School Publishing.
Hunger, David J; Wheelen, Thomas L;. (2003). Essentials of Strategic Management. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
Kaplan, Robert S. Norton, David P. (1992). The Balanced Scorecard: Measures that Drive Performance,. Harvard Business Review, January-February,
71-79.
Kaplan, Robert S., David P. Norton. (1996). The Balanced Scorecard: Translating Strategy into Action. Harvard Business Press.
Kim, W. C., & Mauborgne, R. . (2005). Blue Ocean Strategy: How to Create Uncontested Market Space and Make the Competition Irrelevant. . Boston, Mass: Harvard Business School Press.
Kulla, A. J., Mena, J. A., & Korschun, D. (2016). A Resource-Based View of Stakeholder Marketing. Journal of Business Research, 69, 5553-5560.
Kumar, A., Steward, M., & Morgan, F. (2018). Delivering a Superior Customer Experience in Solutions Delivery Processes: Seven Factors for Success. Business Horizons, 61(5), 775-782.
Lafley, AG. Martin, Roger A . (2013). Playing to win. How Strategy Really Works. Boston, Massachusetts: Harvard Business Review Press.
Langlois, N; Pugel, T.A.; Haklisch, CS; Nelson, RR; Egelhoff, W.G;. (1988). Microelectronics: An Industry in Transition. Boston: Unwin Hyman.
Mankins, M., & Steele, R. (2005). Turning Great Strategy Into Grat Performance. Harvard Business Review, 83(7), 64–73.
Mario Savinoa, M., & Shafiq, M. (2018). An Extensive Study to Assess the Sustainability Drivers of Production Performances Ssing a Resource-Based view and Contingency Analysis. Journal of Cleaner Production, 10, 744-752.
McDonald, J. (1989). Strategy in Poker, Business and War. New York: Norton.
Porter, M. E. (1981). The Contribution of Industrial Organization to Strategic Management. Academy of Management Review, 6, 609-620.
Porter, M. E. (1996). What Is Strategy? Harvard Business Review, November-December , 61-78.
Porter, M. E. (2008). On Competition. Boston, MA: Harvard Business School.
Ricardo, D. (1817). Principles of Political Economy and Taxation. London: J. Murray.
Rumelt, B. (2011). Good Strategy, Bad Strategy: The Difference and Why it Matters. New York: Crown Business.
Russel, G. W. (1998). No More Principles of War? Parameters: U.S. Army War College Quarterly, Spring , 48-66.
Senge, P. (1990). The Art and Practice of the Learning Organization. . The new Paradigm in Business: Emerging Strategies for Leadership and Organizational Change, 126-138.
Tawse, A., M.Patrick, V., & Vera, D. (2018). Crossing the Chasm: Leadership Uudges to help Transition from Strategy Formulation to Strategy Implementation. Business Horizons, In Press, Corrected Proof.
Wernerfelt, B. (1984). A Resource Based View of the Firm. Strategic Management Journal, 5, 171-180.
Whittington, R., & Seidl, D. (2014). Enlarging the Strategyeasepractice Research Agenda: Towards Taller and Flatter Ontologies. Organ. Stud., 35(10), 1407-1421.
Womack, J. P., Jones, D. T., & Roos, D. (1990). The Machine That Changed the World. New York: Rawson Associates.
 
دوره 14، شماره 1 - شماره پیاپی 27
فروردین 1399
صفحه 101-124
  • تاریخ دریافت: 08 مرداد 1398
  • تاریخ بازنگری: 06 آذر 1398
  • تاریخ پذیرش: 29 بهمن 1398