آق آتابای، سمیه (1398). شناسایی چالش ها و الزامات اجرایی مدیریت مدرسهمحور از دیدگاه مدیران و معلمان مدارس ابتدایی (پایاننامه کارشناسی ارشد). دانشگاه علامه طباطبایی. تهران. ایران.
آقازاده، محرم و تورانیان، حیدر (۱۳۹۱). مدیریت مدرسه محلی مستقر در مدرسه، چندین تجربه. رشد مدیریت مدرسه. ۱۳ (۱۰۴). ۲۰-۲۲.
ابوترابی، سیدبهاره (۱۳۹۷). شناسایی ساختار سازمانی مدرسه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش (پایاننامه کارشناسی ارشد). دانشگاه فردوسی. مشهد. ایران.
ابوضحی، ابتسام (۱۳۸۳). مدیریت مدرسهمحور (مترجمان غلامرضا گرایینژاد، علیاللهیار ترکمن، رخساره کاظم و طاهره دلبند). تهران: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزش و تحقیقات.
امینبیدختی، علیاکبر؛ فتحی، کورش و مرادی، سعید (۱۳۹۶). تحلیل ساختاری مؤلفههای مدیریت مدرسهمحور مبتنیبر نظریهپردازی تطبیقی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی. ۲۹ (۱). ۲۷-۵۲.
اکبرزاده، فهیمه (۱۳۹۱). تبیین مبانی فلسفی (فلسفه سیاسی) نظریههای مناسبات بین دولت و نظام آموزش و پرورش و تحلیل انتقادی روند تحولات آموزش و پرورش ایران در سه دهه گذشته (با تأکید بر مقوله تمرکز و عدمتمرکز) (پایاننامه کارشناسی ارشد). دانشگاه تربیت مدرس. تهران. ایران.
امینشایانجهرمی، شاپور؛ طاهری، عبدالمحمد و مسعودینژاد، فرحناز (۱۳۹۰). رابطه بین سلامت سازمانی و ایجاد مدیریت مدرسه محور. رویکرد جدید در مدیریت آموزشی. ۸ (۴). ۱۹۴ -۱۶۹.
بازوند، یاسر (۱۳۹۲). بررسی موانع پیش روی توانایی مدیران مدارس متوسطه در تهران برای ارائه راهکارهای عملی برای تحقق طراحی مدارس از دیدگاه مدیران مدارس (پایاننامه کارشناسی ارشد). دانشگاه شاهد. تهران. ایران.
تجلی، منیر (1399). طراحی الگوی تامین منابع آموزش و پرورش تراز جمهوری اسلامی ایران بر مبنای مشارکت مردمی (رساله دکتری تخصصی). دانشگاه امام صادق(ع). تهران. ایران.
تورانی، حیدر (۱۳۹۴). مدیریت راهبردی در مدارس امروز ایران. مجله رشد مدیریت. ۱۴ (۱۱۰). ۴-۹.
تورانی، حیدر و آقازاده، محرم (۱۳۹۳الف). مدیریت مدرسه محور محلی و مشارکت والدین. رشد مدیریت مدرسه. ۱۳ (۱۰۴). ۲۰-۲۲
تورانی، حیدر و آقازاده، محرم (۱۳۹۳ب). عناصر کلیدی اجرای موفق در مدیریت مدرسه محور محلی. رشد مدیریت مدرسه. ۱۳ (۱۰۵). ۱۸-۲۰.
جلیلی، مائده (1396). بررسی مدیریت مدرسهمحور با توانمندسازی منابع انسانی(مورد مطالعه: مدیران مدارس آموزش و پرورش شهرستان آمل) (پایاننامه کارشناسی ارشد). موسسه آموزش عالی آمل. آمل. ایران.
جعفری مقدم، سعید و فانی، علی اصغر (۱۳۸۱). طراحی نظام مدیریت مدرسه محور در ایران. مدرس علوم انسانی. ۶ (۳). ۱۶-۱
جهانیان، رمضان (۱۳۸۷). ابعاد و مؤلفههای نظام مدیریت مدرسهمحوری و ارائه مدل SID، دانش و پژوهش در علوم تربیتی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان). دوره 22 (۱۷، ۱۸). ۷۴-۴۹.
حاجی پورعبایی، نجمه؛ ابوالقاسمی، محمود؛ قهرمانی، محمد و ساکی، رضا (۱۳۹۴). تبیین الگوی بومی مدیریت مدارس متوسطه در استان کرمان (مطالعه موردی کرمان). فصلنامه پژوهش در نظامهای آموزشی. 9 (۳۰). ۲۷-۶۲.
حبیباللهی، معصومه (۱۳۹۵). بررسی مؤلفههای برنامه درسی در مدارس ابتدایی شهر ایذه طبق آییننامه و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش (پایاننامه کارشناسی ارشد). دانشگاه شهید چمران اهواز. اهواز. ایران.
حلاجیان، ابراهیم (۱۳۸۲). مدیریت مدرسه. تهران: مبعث.
داوودیپور، عبدالله؛ آشچیان، محمدرضا و سعیدیرضوانی، محمود (۱۳۸۷). بررسی اجرای برنامه مدیریت مدرسه مدار براساس مأموریت، مشارکت و تعهد سازمانی رهبران و معلمان مشهد. اندیشههای نوین تربیتی. 4 (۴). ۵۳-۳۷.
ذوالفقاری، محسن (1399). الگوی تعامل مطلوب فرهنگی ارتباطی بین مسجد و مدرسه و خانواده: مورد کاوی مساجد موفق کشور (پایاننامه کارشناسی ارشد). دانشگاه امام صادق(ع). تهران. ایران.
رضایی، نوید (1399). تعامل مسجد، مدرسه و خانواده طرح شهید بهنام محمدی (پایاننامه کارشناسی ارشد). دانشگاه امام صادق(ع). تهران. ایران.
زارعجوان، زهرا (۱۳۹۳). بررسی رابطه بین سلامت سازمانی و ایجاد مدیریت مدرسه محور در دبیرستانها (پایاننامه کارشناسی ارشد). دانشگاه سیستان و بلوچستان. زاهدان. ایران.
فرازنده، فهیمه (۱۳۹۱). بررسی موانع تحقق اهداف مدرسهمحوری از دیدگاه مدیران و معلمان شهر تهران (پایاننامه کارشناسی ارشد). دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی. تهران. ایران.
قاسمی، منیژه (۱۳۹۳). اثربخشی آییننامه اداری مدارس مصوب سال ۱۳۷۹ از دیدگاه مدیران دبیرستانهای منطقه ۳ تهران در رابطه با سیاستهای مدرسهمحور (پایاننامه کارشناسی ارشد). دانشگاه شهید بهشتی. تهران. ایران.
کوهی جناقرد، عظیم (1399). تدوین ویژگیها و استانداردهای مدرسه مطلوب از نظر ذینفعان و مقایسه آن با ویژگیهای مطلوب در سند تحول بنیادین و ارائه مدل (رساله دکتری تخصصی). دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل. اردبیل. ایران.
گواهیانجهرمی، فائزه (۱۳۸۸). بررسی نظرات مدیران و معلمان دختران مقطع ابتدایی، متوسطه و دبیرستانهای شهر جهرم در رابطه با اجرای طرح مدرسهمحور (پایاننامه کارشناسی ارشد). دانشگاه پیام نور. جهرم. ایران.
ناصری، سروه (۱۳۹۳). امکانسنجی اجرای مدیریت مدرسهمدار از دیدگاه معلمان و مدیران مدارس متوسطه دوم سنندج (پایاننامه کارشناسی ارشد). دانشگاه علامه طباطبایی. تهران. ایران.
همتی، فاطمه (۱۳۹۱). عوامل مؤثر در اجرای برنامه مدیریت مدرسه محور از دیدگاه کارشناسان و مربیان (رساله کارشناسی ارشد). دانشگاه الزهراء. تهران. ایران.
وزارت آموزش و پرورش، معاونت آموزش (1390). سند تحول بنیادین آموزش و پرورش [کتابچه]. مشهد: دکتر حمیدرضا حاجبابایی.
W.wong, Eviao (2003). leadership style for school _ based manegment in Home Kong. international journal of education. Vil 17.