مرور‌ نظام‌مند خطاهای شناختی مدیران در ورود به بازار اشباع شده

نوع مقاله : مقاله علمی - مروری

نویسندگان

1 دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. (نویسنده مسئول).

2 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

3 استاد گروه اقتصاد، دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

چکیده

نرخ بالای شکست کسب‌وکارها در ورود به بازار یا ورود به بازار اشباع شده، به عنوان یکی از ناهنجاری‌های حوزه مدیریت استراتژیک طی سال‌های اخیر مورد توجه محققان این حوزه قرار گرفته است. پژوهش‌های پیشین در این زمینه بر نقش خطاهای شناختی مدیران در ورود به بازار اشباع شده تأکید داشته‌اند. بر این اساس، پژوهش حاضر به دنبال آن است تا با مرور نظام‌مند ادبیات این حوزه، خطاهای شناختی دخیل در ورود به بازار اشباع شده را شناسایی و دسته‌بندی کند. بنابراین، این پژوهش از نظر هدف، توسعه‌ای- کاربردی، بر مبنای ماهیت و روش، توصیفی و بر اساس ماهیت داده‌ها، کیفی است. داده‌های این پژوهش از طریق مطالعه کتابخانه‌ای گردآوری و از طریق روش مرور نظام‌مند تحلیل شده است. به این منظور تعداد 22 مقاله در بازه زمانی 1999 تا 2020 با بررسی کلیدواژه‌ها، چکیده مقالات و در نهایت متن مقالات انتخاب شده است. مرور مقالات شش خطای شناختی مدیران در هنگام ورود به بازار را نشان می‌د‌هد. این خطاهای شناختی در سه عامل اساسی ورود به بازار رخ می‌دهد. نخست، خطاهای شناختی مدیران در مورد قابلیت‌های شرکت عبارت‌اند از: اعتماد به نفس بیش از حد (شامل تخمین بیش از حد و دقت بیش از حد)، مغالطه برنامه‌ریزی و توهم کنترل. دوم، خطاهای شناختی مدیران در مورد رقابت عبارت‌اند از: اعتماد به نفس بیش از حد (شامل خود برتر انگاری) و نادیده گرفتن رقبا (شامل نقاط کور رقابتی و اثر دیوار آجری). سوم، خطاهای شناختی مدیران در مورد تقاضای بازار عبارت‌اند از: خوش‌بینی و لنگر انداختن. در نهایت، چارچوب کلی خطاهای شناختی مدیران در تصمیمات ورود به بازار ارائه شده است. همچنین استراتژی‌های کاهشی متناسب با خطای شناختی مدیران در ورود به بازار اشباع شده ارائه شده است. پیشنهادهای نظری و کاربردی در این زمینه نیز ارائه شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عباسی، مهدی و سراج‌زاده، سید حسن (1394). مسائل روش‌شناختی در مرور نظام‌مند همراه با ارزیابی مقالات ایرانی مبتنی بر این روش، مجله مطالعات اجتماعی ایران. 9 (3). 132-160.
آثار، شکرالله؛ جلال‌پور، شیلا؛ ایوبی، فاطمه؛ رحمانی، محمدرضا و رضائیان، محسن (1395). پریزما؛ موارد ترجیحی در گزارش مقالات مروری منظم و فراتحلیل. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 15 (1). 68-80.
Abbasi, M., & Serajzadeh, S. H. (2014). Methodological issues in systematic review along with evaluation of Iranian articles based on this method. Iranian Social Studies. 9 (3). 132-160. (In Persian).
Alvim, N., & Pires, T. (2017). Optimism and timing of market entry: How beliefs and information distortion create market leadership. International Journal of Economic Theory. 13 (3). 289-311.
Artinger, S., & Powell, T. C. (2016). Entrepreneurial failure: Statistical and psychological explanations. Strategic Management Journal. 37 (6). 1047-1064.
Asar, S., Jalalpour, S., Ayoubi, F., Rahmani, M., & Rezaeian, M. (2016). PRISMA; Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses. Journal of Rafsanjan University of Medical Science. 15 (1). 68-80. (In Persian).
Astebro, T., Herz, H., Nanda, R., & Weber, R. A. (2014). Seeking the roots of entrepreneurship: Insights from behavioral economics. Journal of Economic Perspectives. 28 (3). 49-70.
Barbosa, S. D., Fayolle, A., & Smith, B. R. (2019). Biased and overconfident, unbiased but going for it: How framing and anchoring affect the decision to start a new venture. Journal of Business Venturing. 34 (3). 528-557.
Barney, J. B. (2011). Gaining and Sustaining Competitive Advantage. Pearson
Bolger, F., Pulford, B. D., & Colman, A. M. (2008). Market entry decisions: Effects of absolute and relative confidence. Experimental Psychology. 55 (2). 113-120.
Bromiley, P., & Papenhausen, C. (2003). Assumptions of rationality and equilibrium in strategy research: the limits of traditional economic analysis. Strategic Organization. 1 (4). 413-437.
Bromiley, P., & Rau, D. (2014). How would behavioral strategy scholarship lead to prescription? Journal of Business Economics. 84 (1). 5-25.
Cain, D. M., Moore, D. A., & Haran, U. (2015). Making sense of overconfidence in market entry. Strategic Management Journal. 36 (1). 1-18.
Camerer, C., & Lovallo, D. (1999). Overconfidence and excess entry: An experimental approach. American economic review. 89 (1). 306-318.
Caputo, A. (2013). A literature review of cognitive biases in negotiation processes. International Journal of Conflict Management. 24 (4). 374-398.
Chen, J. S., Croson, D. C., Elfenbein, D. W., & Posen, H. E. (2018). The impact of learning and overconfidence on entrepreneurial entry and exit. Organization Science. 29 (6). 989-1009.
Corradini, M. (2019). Bounded rationality and excess entrepreneurial entry. Applied Mathematical Science. 13 (24). 1189-1200.
Danková, K., & Servátka, M. (2019). Gender robustness of overconfidence and excess entry. Journal of Economic Psychology. 72. 179-199.
Dawson, C. (2017). Financial optimism and entrepreneurial satisfaction. Strategic Entrepreneurship Journal. 11 (2). 171-194.
Dawson, C., & Henley, A. (2013). Over-optimism and entry and exit from self-employment. International Small Business Journal. 31 (8). 938-954.
Gavetti, G. (2012). PERSPECTIVE—toward a behavioral theory of strategy. Organization science. 23 (1). 267-285.
Gavetti, G., Levinthal, D., & Ocasio, W. (2007). Perspective—Neo-Carnegie: The Carnegie school’s past, present, and reconstructing for the future. Organization Science. 18 (3). 523-536.
Gutierrez, C., Åstebro, T., & Obloj, T. (2020). The impact of overconfidence and ambiguity attitude on market entry. Organization Science. 31 (2). 308-329.
Hall, R. E., & Woodward, S. E. (2010). The burden of the nondiversifiable risk of entrepreneurship. American Economic Review. 100 (3). 1163-1194.
Hitt, M. A., R. D. Ireland, R. E. Hosskinson. (2003). Strategic Management and Competitive Globalization, 5th ed. South Western Publishing, Mason, OH.
Hogarth, R. M., & Karelaia, N. (2012). Entrepreneurial success and failure: Confidence and fallible judgment. Organization Science. 23 (6). 1733-1747.
Horn, J. T., Lovallo, D. P., & Viguerie, S. P. (2005). Beating the odds in market entry. McKinsey quarterly. 4. 35-45.
Kahneman, D. (2011). Thinking, fast and slow. Macmillan.
Kahneman, D., & Tversky. A. (1979). Intuitive prediction: biases and corrective procedures. In: Makridakis, S., Wheelwright, S.C. (Eds.), Studies in the Management Sciences: Forecasting. vol. 12. North Holland, Amsterdam. 313–327.
Kahneman, D. (2003). Maps of bounded rationality: Psychology for behavioral economics. American economic review. 93 (5). 1449-1475.
Knott, A. M., & Posen, H. E. (2005). Is failure good? Strategic Management Journal. 26 (7). 617-641.
Langer, E. J. (1975). The illusion of control. Journal of personality and social psychology. 32 (2). 311-328.
Levinthal, D. A. (2011). A behavioral approach to strategy—what's the alternative? Strategic Management Journal. 32 (13). 1517-1523.
Lovallo, D., & Kahneman, D. (2003). Delusions of success. Harvard Business Review. 81 (7). 56-63.
Lovallo, D., & Sibony, O. (2010). The case for behavioral strategy. McKinsey Quarterly. 3. 1–14.
Moher, D., Liberati, A., Tetzlaff, J., Altman, D. G., & PRISMA Group. (2009). Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: the PRISMA statement. Annals of internal medicine. 151 (4). 264-269.
Moore, D. A., & Healy, P. J. (2008). The trouble with overconfidence. Psychological review. 115 (2). 502-517.
Moore, D. A., Oesch, J. M., & Zietsma, C. (2007). What competition? Myopic self-focus in market-entry decisions. Organization Science. 18 (3). 440-454.
Paul, J., & Criado, A. R. (2020). The art of writing literature review: What do we know and what do we need to know? International Business Review. 29 (4). 1- 7.
Petticrew, M. (2003). Why certain systematic reviews reach uncertain conclusions. Bmj326 (7392). 756-758.
Porter, M. E. (1980). Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors. Free Press, New York, NY.
Powell, T. C., Lovallo, D., & Fox, C. R. (2011). Behavioral strategy. Strategic Management Journal. 32 (13). 1369-1386.
Rodrigues, A. F., Da Costa Jr, N., & Da Silva, S. (2011). Overconfidence and excess entry: A comparison between students and managers. Economics Bulletin. 31 (3). 2549-2557.
Santos-Pinto, L., & Pires, T. (2020). Overconfidence and Timing of Entry. Games. 11 (4). 44-63.
Saposnik, G., Redelmeier, D., Ruff, C. C., & Tobler, P. N. (2016). Cognitive biases associated with medical decisions: a systematic review. BMC medical informatics and decision making. 16 (1). 1-14.
Schade, C. & Koellinger, P. (2007). Heuristics, biases, and the behavior of entrepreneurs. Entrepreneurship: The Engine of Growth. 1. 41-63.
Shin, J., & Kim, S. K. (2019). The Egocentrism of Entrepreneurs: Bias in Comparative Judgments. Entrepreneurship Research Journal. 9 (1). 1-11.
Simon, H. A. (1991). Bounded rationality and organizational learning. Organization Science. 2 (1). 125-134.
Simon, H. A. (1947). Administrative Behavior: A Study of Decision- Making Processes in Administrative Organization. Macmillan, New York.
Singh, R. P. (2020). Overconfidence: A common psychological attribute of entrepreneurs which leads to firm failure. New England Journal of Entrepreneurship. 23 (1). 25-39.
Tor, A. (2002). The fable of entry: Bounded rationality, market discipline, and legal policy. Michigan Law Review. 101 (2). 482-568.
Tor, A. (2016). Boundedly rational entrepreneurs and antitrust. The Antitrust Bulletin. 61 (4). 520 540.
Trevelyan, R. (2008). Optimism, overconfidence and entrepreneurial activity. Management Decision. 46 (7). 986-1001.
Tversky, A., & Kahneman, D. (1974). Judgment under Uncertainty: Heuristics and Biases: Biases in judgments reveal some heuristics of thinking under uncertainty. Science. 185 (4157). 1124-1131.
Wilke, A., & Mata, R. (2012). Cognitive bias. In Encyclopedia of human behavior (pp. 531-535). Academic Press.
Wu, B., & Knott, A. M. (2006). Entrepreneurial risk and market entry. Management science. 52 (9). 1315-1330.
Xiao, Y., & Watson, M. (2019). Guidance on conducting a systematic literature review. Journal of Planning Education and Research. 39 (1). 93-112.
Zachary, M. A., Gianiodis, P. T., Payne, G. T., & Markman, G. D. (2015). Entry timing: Enduring lessons and future directions. Journal of Management. 41 (5). 1388-1415.
دوره 16، شماره 1 - شماره پیاپی 31
فروردین 1401
صفحه 203-238
  • تاریخ دریافت: 31 فروردین 1401
  • تاریخ بازنگری: 08 مرداد 1401
  • تاریخ پذیرش: 02 مهر 1401