نوع مقاله : مقاله علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران، ایران.
2 عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران، ایران.
3 کارشناس پژوهشی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران، ایران.
چکیده
اصطلاح «مرجعیت علمی» اولینبار توسط مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان امام صادق(ع) در عید غدیر سال 1384 عنوان گردید. هدف این پژوهش، ارائه مدل نظاممند «مرجعیت علمی» مبتنی بر اندیشه و گفتار مقام معظم رهبری، براساس رویکرد کیفی و استفاده از روش تحلیل مضمون است. یکی از فنون تحلیل مناسب در تحقیقات کیفی، تحلیل مضمون است که میتوان به خوبی برای شناخت الگوهای موجود در دادههای کیفی استفاده نمود. بدینمنظور محتوای مرتبط با مضامین مرجعیت علمی از هر یک از بیانات مقام معظم رهبری با برچسب مرجعیت علمی استخراج شد و با طی مراحل روش پژوهش، 38 مضمون اصلی در چهار بُعد علمی، مدیریتی، فرهنگی و سیاسی و شش کارکرد اصلی مداقّه، مراقبه، مداخله، راهبری، زیرساخت و نهادسازی طبقهبندی شد. پس از شناسایی سه گونه مؤلفه مشتمل بر مفاهیم (مضامین و کلیدواژههای اصلی)، ابعاد و کارکردهای مرتبط با مرجعیت علمی، مدل سهسطحی مرجعیت علمی استخراج شد. نتایج نشانگر آن است که مؤلفههای علمی، فرهنگی و مدیریتی به ترتیب بیشترین تأکید رهبری بر مرجعیت علمی بر اساس رویکرد ابعادی است و همچنین مؤلفه «راهبری» در صدر اولویت رویکرد کارکردی مقام معظم رهبری قرار دارد و مؤلفه «نهادسازی» کمترین میزان اهمیت در بین سایر مؤلفهها را به خود اختصاص داده است که میتوان دلیل برتری راهبری در این مقوله را توجه به تدابیر زیرساختهای نهادی و فرهنگی را پس از تحقق جهتگیریهای کلان و الزامات سطح سیاستگذاری دانست.
کلیدواژهها
موضوعات