طراحی آزمون قضاوت موقعیتی برای پیش‌بینی عملکرد دانشجویان

نوع مقاله : مقاله علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشگاه امام صادق علیه السلام، تهران، ایران.

2 دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق علیه السلام، تهران. ایران.

3 دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق علیه السلام، تهران. ایران.

چکیده

دانشگاه‌ها به دلیل کارکرد خطیری که برعهده دارند، به دنبال یافتن افرادی هستند که آنها را در اجرای سیاست‌های خود و عرضه افراد شایسته به اجتماع یاری نمایند. سوالی که در این میان وجود دارد این است که چگونه ویژگی‌های افراد را مورد ارزیابی قرار داد تا بتوان در نهایت به شناسایی و توسعه افراد شایسته در دانشگاه پرداخت. پژوهش حاضر تلاش دارد تا با طراحی یک آزمون قضاوت موقعیتی عملکرد دانشجویان را پیش‌بینی نماید. آزمون قضاوت موقعیتی ابزاری است که در آن مجموعه‌ای از موقعیت‌ها گنجانده شده و از افراد خواسته می‌شود تا مشخص کنند در آن موقعیت چه گزینه‌هایی مناسب یا نامناسب هستند. بدین منظور ابتدا شایستگی‌های شناسایی‌شده برای دانشجویان دانشکده مدیریت یکی از دانشگاه‌های تهران از مطالعات قبلی احصا و در7 خوشه طبقه‌بندی شدند، سپس موقعیت‌ها و گزینه‌های مهم و رایج دانشجویی گردآوری شده و با نظرات خبرگان مهم‌ترین آنها شناسایی گردیدند. پرسش‌نامه نهایی آزمون قضاوت موقعیتی که حاوی 35 سوال بود در اختیار یک نمونه 93 نفره از دانشجویان قرار گرفت. پایایی آزمون با استفاده از روش آلفای طبقه‌بندی‌شده، مقدار 67/0 به دست آمد. برای محاسبه روایی ملاکی آزمون نیز از معیارهای عملکردی مانند معدل و امتیاز دانشجویی استفاده شد که هم‌بستگی نتایج آزمون قضاوت موقعیتی با معدل و امتیاز دانشجویی به ترتیب 271/0 و 298/0 به دست آمد. این نتایج با نتایج پژوهش‌های مشابه بین‌المللی همخوانی دارند. پیش‌بینی عملکرد دانشجویان با دقت نسبتاً مناسب و صرف هزینه و زمان کم، ایجاد عدالت رویه‌ای در فرایند ارزیابی و ایجاد خودآگاهی در افراد از مزایای این ابزار هستند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

‫ایرجی راد، ارسلان و ارداغیان، زهره (1395). تحلیل عاملی مؤلفه‌های شایستگی‌های کانونی در برنامه­ی آموزشی. فصلنامه اندازه­گیری تربیتی. ۷ (26). ۷۷-۱۰۰.
جاهد، حسینعلی و خسروی، الناز (۱۳۹۷). شایستگی‌های آموزشی و پژوهشی موردنیاز دانشجویان برای موفقیت در زندگی دانشگاهی. دوماهنامه علمی ـ پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی. 11 (1). ۴۹-۵۸.
‫سیف، علی‌اکبر (1396). اندازه گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی (ویرایش هفتم). تهران: نشر دوران.
‫شارع­پور، محمود؛ صالحی، صادق و فاضلی، محمد (۱۳۸۰). بررسی میزان شایستگی‌های کانونی در میان دانشجویان (مطالعه موردی: ‌دانشگاه‌های صنعتی شریف، تهران و مازندران). نامه علوم اجتماعی. ۱۸ (2). ۸۸-۶۳.
‫عقیلی، سارا؛ نفری، ندا؛ قیومی، عباسعلی و قربانی‌قلجلو؛ رحیم (1399). طراحی الگوی توسعه فردی به­عنوان رویکردی استراتژیک در توسعه منابع انسانی سازمان‌های دانش‌بنیان (مورد: شرکت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات منتخب). نشریه پژوهش در نظام‌های آموزشی. 14 (ویژه‌نامه). 53-68
‫‫گنجی، مهدی واتفاقی، مهناز (1390). آمار در روانشناسی و علوم رفتاری. تهران: نشر ساوالان
‫مدهوشی، مهرداد و نیازی، عیسی (۱۳۸۹)، «بررسی و تبیین جایگاه آموزش عالی ایران در جهان». آموزش عالی ایران. 2 (۴). ۱۴۷-۱۱۱.
منصوری‌لطفعلی، عقیل؛ ایمانی، محمدتقی و شریفی، اصغر (1399). شناسایی عوامل مؤثر بر معنویت سازمانی در دانشگاه‌های علمی کاربردی استان تهران. نشریه پژوهش در نظام‌های آموزشی. 14 (ویژه‌نامه). 495-507.
Atkinson, R. C. (2001, April). Standardized tests and access to American universities. Lecture delivered at the 83rd annual meeting of the American Council on Education, Washington, DC.
Bergman, M. E., Drasgow, F., Donovan, M. A., Henning, J. B., & Juraska, S. E. (2006). Scoring situational judgment tests: Once you get the data, your troubles begin. International Journal of Selection and Assessment. 14 (3). 223-235.
Berman, Jeffrey، Ritchie, Leah، 2006. Competencies of Undergraduate Business Students. Journal of Education for Business. 81 (4). 205-209.
Boyatzis, R.E (1982) "The competent Manager: A model for effective performance" by John Wley and sons, New York
Cardy Robert، L، Selvarajan، T.T.، 2006.Competencies: Alternative frameworks for competitive advantage. Business Horizon. 49 (3). 235-245.
Catano, V.M., Brochu, A. and Lamerson, C.D. (2012), Reliability of Situational Judgment Tests. Int J Select Assess. 20 (3). 333-346.
Draganidis, F., & Mentzas, G. (2006). Competency based management: A review of systems and approaches. Information management & computer security. 14 (2). 51-61.
Dubois, D. D., & Rothwell, W. J. (2004). Competency-based human resource management. Palo Alto, Calif: Davies-Black.
Fogg, C. D. (1999). Implementing your strategic plan: How to turn "intent" into effective action for sustainable change. American Management Association
Hezlett, S. A., Kuncel, N. R., Vey, M. A., Ahart, A. M., Ones, D. S., Campbell, J. P., et al. (2001, April). The predictive validity ofthe SAT: Ameta-analysis. Paper presented at the 16th annual conference of the Society for Industrial and Organizational Psychology, San Diego, CA.
Huffcutt, A. I., & Arthur, W. (1994). Hunter and Hunter (1984) revisited: Interview validity for entry-level jobs. Journal of Applied Psychology. 79 (2). 184–190.
Lepsinger, Lucia. (1999). The Art and Science of Competency Models. San Francisco: Jossey-Bass
McDaniel, M. A. & Nguyen, N. T. (2001). Situational judgment tests: A review of practice and constructs assessed. International Journal of Selection and Assessment. 9 (1-2). 103-113.
Lievens, F., Peeters, H. and Schollaert, E. (2008), "Situational judgment tests: a review of recent research", Personnel Review, 37(4), 426-441.
Motowidlo, S. J., Dunnette, M. D., & Carter, G. W. (1990). An alternative selection procedure: The low-fidelity simulation. Journal of Applied Psychology. 75 (6). 640-647.
O'Connor, M. C., & Paunonen, S. V. (2007). Big Five personality predictors of post-secondary academic performance. Personality and Individual Differences. 43 (5). 971–990.
Oswald, Frederick L.; Schmitt, Neal; Kim, Brian H.; Ramsay, Lauren J.; Gillespie, Michael A. (2004): Developing a biodata measure and situational judgment inventory as predictors of college student performance. In The Journal of applied psychology. 89 (2). 187–207.
Patterson, Fiona; Lievens, Filip; Kerrin, Máire; Munro, Neil; Irish, Bill (2013): The predictive validity of selection for entry into postgraduate training in general practice: evidence from three longitudinal studies. In The British journal of general practice. the journal of the Royal College of General Practitioners. 63 (616). e734-41.
Peeters, Helga; Lievens, Filip (2005): Situational Judgment Tests and their Predictiveness of College Students’ Success. The Influence of Faking. In Educational and Psychological Measurement. 65 (1). 70–89.
Ployhart, R. E., & Ehrhart, M. G. (2003). Be careful what you ask for: Effects of response instructions on the construct validity and reliability of situational judgment tests. International Journal of Selection and Assessment. 11 (1). 1-16.
Robertson, I.T. and Smith, M. (2001), Personnel selection. Journal of Occupational and Organizational Psychology. 74 (4). 441-472.
Rotundo, M., & Sackett, P. R. (2002). The relative importance of task citizenship, and counterproductive performance to global ratings of job performance: A policy-capturing approach. Journal ofApplied Psychology. 87 (1). 66–80.
Salgado, Jesus. (1998). Big Five Personality Dimensions and Job Performance in Army and Civil Occupations: A European Perspective. Human Performance. 11 (2-3). 271-288
Salvatori P. (2001). Reliability and validity of admissions tools used to select students for the health professions. Adv Health Sci Educ Theory Pract. 6 (2). 159-75.
Schmitt, Neal (2014): The Oxford Handbook of Personnel Assessment and Selection. 1st. issued in paperback. Oxford: Oxford University Press (Oxford library of psychology).
Sternberg, R. J., Wagner, R. K., Williams, W. M., & Horvath, J. A. (1995). Testing common sense. American Psychologist. 50 (11). 912-927.
Stevens, Jared, "The Development of a Situational Judgment Test to Assess Collegiate Judgment: A Pilot Study" (2018)
Whetzel, D. L., & McDaniel, M. A. (2009). Situational judgment tests: An overview of current research. Human Resource Management Review. 19 (3). 188-202.
دوره 17، شماره 1 - شماره پیاپی 35
فروردین 1402
صفحه 143-166
  • تاریخ دریافت: 27 اردیبهشت 1402
  • تاریخ بازنگری: 10 مرداد 1402
  • تاریخ پذیرش: 22 مرداد 1402