واکاوی ابعاد و مولفه های سازمان مربیگرا در دانشگاه ها با روش تحلیل مضمون

نوع مقاله : مقاله علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران. ایران.

2 استاد گروه مدیریت راهبردی، دانشکده علوم و فنون اداری و پشتیبانی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران.

3 دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

چکیده

سازمان مربی­ گرا یکی از پارادایم ­های جدید در حوزه توسعه سازمانی است که از مربی­گری در جهت تحقق استعدادها و مدیریت دانش سازمانی بهره می­ گیرد. پژوهش حاضر با هدف واکاوی ابعاد و مولفه­ های سازمان مربی­گرا در دانشگاه­ ها انجام پذیرفت. این پژوهش در زمره پژوهش ­های کیفی و در پارادایم قیاسی است که از حیث هدف کاربردی می ­باشد. جامعه آماری این پژوهش خبرگان در حوزه مربیگری شامل اساتید و مدیران دانشگاه­­ های شهر تهران می ­باشند. 25 نفر نمونه موردنظر به روش هدفمند و تکنیک گلوله برفی انتخاب شده ­اند. ابزار گردآوری داده ­ها مصاحبه می ­باشد. داده ­ها به روش تحلیل مضمون و با استفاده از نرم ­افزار اطلس ATLAS.TI تحلیل شده ­اند. نتایج حاصل از پژوهش، سه بعد شامل ویژگی ­های مربیان، ویژگی­ های متربیان و ویژگی­ های سازمانی را شناسایی نمود. با توجه به نتایج پژوهش حاضر، پیشنهاد می­ شود در جهت استقرار مؤثر سازمان مربی­گرا در دانشگاه ­ها به مولفه ­ها و شاخص ­های سه بعد مذکور پرداخته شود تا با آموزش اصول و مهارت­ های مربی­گری به مدیران، زمینه آمادگی و پذیرش متربیان جهت سازگاری با تغییرات فراهم شود؛ در این راستا لازم است با تغییر در استراتژی ­های مدیریتی، بکارگیری ساختار سازمانی منعطف با سلسله ­مراتب اندک، نهادینه کردن فرهنگ حامی مشارکت، یادگیری و خلاقیت و استفاده از فناوری ­های الکترونیک اطلاعات و ارتباطات به ­روز، بستر موردنیاز جهت بدل شدن دانشگاه ­ها به سازمان مربی­گرا را مهیا نمود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

آذر، مرسا؛ کریمی، فریبا و نادی، محمدعلی (1400). ساخت و اعتباریابی ابزار سنجش مربی­گری سازمانی برای مدیران دانشگاه آزاد اسلامی ایران. جامعه­شناسی آموزش و پرورش. 14 (2). 52-62.
الوانی، سیدمهدی و خدامی، عبدالصمد (1396). مربی­گری رویکردی اثربخش در مدیریت منابع انسانی. تهران: جهاد دانشگاهی.
چناری، زهره؛ رضایی­زاده، مرتضی؛ محمدی الیاسی، قنبر و بندعلی، بهار (1399). شناسایی و تبیین راه­حل­های ارتقای فرآیند مربی­گری سازمانی. فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی.  12 (45). 177-200.
رشیدی، زهرا (1397). تحلیل وضعیت کیفیت آموزشی در دانشگاه­های ایران و ارائه راهکارهایی برای بهبود آن. تهران: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، موسسه پژوهش و برنامه­ریزی آموزش عالی، مجموعه گزارش­های تخصصی آموزش عالی، شماره 6. قابل بازیابی در  https://irphe.ac.ir/files/site1/files/Book/8_Books/6.pdf
سرلک، محمدعلی (1390). چهره­های ‌نوظهور ‌سازمان در ‌قرن‌ بیست‌و‌یکم (تئوری­ها،‌ کاربردها ‌و ‌چالش­ها). (جلد1). تهران: نشر‌ مرجع‌ دانش.
شکری، نرجس؛ مؤمنی، ماندان و تکلو، الهام (1397). تأثیر زیرساخت­های فناوری اطلاعات بر نوآوری و عملکرد سازمان مورد مطالعه: بانک قوامین. اولین کنفرانس بین‌المللی مطالعات بین­رشته­ای در مدیریت و مهندسی، دانشگاه تهران. (شماره  76077/16) قابل بازیابی در:
صدری، عباس (1397). استقرار مدیریت دانش در دانشگاه­های ایران. پژوهش در نظام­های آموزشی. 12 (43). 41-63.
عابدی‌جعفری، حسن؛ تسلیمی، محمدسعید؛ فقیهی، ابوالحسن و شیخ­زاده، محمد (1390). تحلیل مضمون و شبکه مضامین؛ روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود. دوفصلنامه اندیشه مدیریت راهبردی (اندیشه مدیریت). 5 (10). 151-198.
غلامی، فرشاد و محبی، سراج­الدین (1400). بررسی نقش واسطه­ای مزیت رقابتی در رابطه بین جهت­گیری­های راهبردی و عملکرد کارکنان دانشگاه. مطالعات مدیریت و کارآفرینی. 7 (2). 185-186.
قارلقی، سجاد؛ خراسانی، اباصلت؛ شمس، غلامرضا و قلیچ­لی، بهروز (1400). طراحی و تبیین الگوی صلاحیت­های حرفه­ای مربی­گری اجرایی برای آموزش و توسعه مدیران و رهبران سازمان­ها. دو فصلنامه اندیشه مدیریت راهبردی (اندیشه مدیریت). 15 (30). 271-308.
ولیان، حسن؛ کوشکی جهرمی، علیرضا و بودلانی، حسن (1396). طراحی مدل قابلیت­های فناوری اطلاعات در سازمان­های دولتی. فصلنامه مطالعات مدیریت فناوری اطلاعات. 5 (20). 40-50.
Agarwal, R.; Angset, C. M., & Magni. M. (2009). The Performance Effects of Coaching: A Multi-Level Analysis Using Hierarchical Linear Modeling. International Journal of Human Resource Management. 20 (10). 2110-2134.
Ashley-Timms, L. (2012). Return On Investment Guaranteed: Effecting Transformation and Sustaining Change with Coaching. Industrial and Commercial Training. 44 (3). 159–163.
Athanasopoulou, A., & Dopson, S. (2018). A Systematic Review of Executive Coaching Outcomes: Is It the Journey of the Destination That Matters the Most? The Leadership Quarterly. 29 (1). 70-88.
Behery, M., & Al-Nasser, A. (2016). Examining the Impact of Leadership Style and coaching on Employees’ Commitment and Trust: Mediation Effect of Bullying and Job Alienation. International Journal of Organizational Analysis. 24 (2). 291-314.
Boysen, S., Cherry, M., Amerie, W., & Takagawa, M. (2018). Organizational Coaching Outcomes: A Comparison of a Practitioner Survey and Key Findings from the Literature. International Journal of Evidence Based Coaching and Mentoring. 16 (1). 159-166.
Bozer, G., Sarros, J. C., & Santora, J. C. (2014). Academic Background and Credibility in Executive Coaching Effectiveness. Personnel Review. 43 (6). 881-896.
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using Thematic Analysis in Psychology. Qualitative research in psychology. 3 (2). 77-101.
Caleb, K., Mehmet, D., Geoffrey, W., & Fang Lee, C. (2021). Human resource management in the context of high uncertainties. The International Journal of Human Resource Management. 32 (17). 3569-3599.
Capellari, M., Kubo, E. K. M., Vieira, A. M., & Oliva, E.C. (2022). Executive Coaching: Expectation and Perceptions from Executives at Companies in the Great Place to Work. Revisra Gestao And Planejamento. 23 (7393). 19-36. https://revistas.unifacs.br/index.php/rgb
Caporale-Berkowitz, N., & Friedman, S. D. (2018, October 12). How Peer Coaching Can Make Work Less Lonely. Harvard Business Review. Available From.
Carpes, A. M., Mazzard, R., Rizzatti, A. B., Soares, S. S., Silva, A. C. C., & Rodrigues, V. (2017). The Coaching Leadership in the Media. International Journal of Professional Business Review. 2 (2). 36-41.
Carter, A., Blackman, A., Hicks, B., Williams, M., & Hay, R. (2017). Perspectives on Effective Coaching by Those Who Have Been Coached. International Journal of Training and Development. 21 (2). 73-91.
Chen, C., Hewitt, P.L., Flett, G.L. & Roxborough, H.M. (2019). Multidimensional perfectionism and borderline personality organization in emerging adults: A two-wave longitudinal study. Personality and Individual Differences. 146 (1). 143-148. https://psycnet.apa.org/doi/10.1016/j.paid.2019.04.011
Crane, T. G. (2007). The Heart of Coaching: Using Transformation Coaching to Create a High - Performance Culture (Third ed). San Diego: FTA Press.
Dong, Y., Dong, H., Yaun, Y., & Jiang, J. (2022).  Role of Peer Coaching in Transmitting the Benefits of Leader Coaching. Frontiers in Psychology, 12(679370), 1-14. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.679370
Ellinger, A. D., Ellinger, A. E., Bachrach, D. G., Wang, Y. L., & Elmadag Bas, A. B. (2011). Organizational Investments in Social Capital, Managerial Coaching, and Employee Work-Related Performance. Management Learning. 42 (1). 67–85.
Grant, A. M. (2017). The third generation of workplace coaching: creating a culture of quality conversations. Coaching: An International Journal of Theory, Research and Practice. 10 (1). 37-53.
Hayes, S., & Burkett, J. R. (2020). Almost a Principal: Coaching and Training Assistant Principals for the Next Level of Leadership. Journal of School Leadership. 31 (6). 1-24.
Hui, R. T., Sue-Chan, C., & Wood, R. E. (2019). Performing Versus Adapting: How Leader’s Coaching Style Matters in Hong Kong. The International Journal of Human Resource Management. 30 (1). 78-98.
Hunt, J. M., & Weintraub, J. R. (2006). The Coaching Organization: A Strategy for Developing Leaders. Newbury Park: Sage Publications.
Hunt, J. M., & Weintraub, J. R. (2010). 2nd Ed. The Coaching Manager: Developing Top Talent in Business. Newbury Park: Sage Publications.
Ihl, A., Strunk, K., & Fiedler, M. (2020). Interpretations of Mindfulness Practices in Organizations: A Multilevel Analysis of Interpretations on an Organizational, Group, and Individual Level. Organization. 29 (6). 1099-1132.
Kalkavan, S., & Katrinli, A. (2014). The Effects of Managerial Coaching Behaviors on the Employees' Perception of Job Satisfaction, Organizational Commitment, and Job Performance: Case Study on Insurance Industry in Turkey. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 150 (5). 1137–1147.
Katelnikov, V. (2010). Coaching Organization, Unlocking the Full Potential of Our People, Your Organizational and Our Self. Retrieved From https://www.1000ventures.com/business_guide/im_coaching_org.html
Kim, M., & Beehr, T. A. (2018). Organization-Based Self-Esteem and Meaningful Work Mediate Effects of Empowering Leadership on Employee Behaviors and Well-Being. Journal of Leadership & Organizational Studies. 22 (4). 385-398.
Kim, S. (2014). Assessing the Influence of Managerial Coaching on Employee Outcomes. Human Resource Development Quarterly. 25 (1). 59–85.
King, N., & Horrocks, C. (2010). Interviews in Qualitative Research. London: Sage.
Kozhushchenko, V. (2020). Trusted Friendships, Improved Performance and Organizational Success: The Case for Implementing Peer Coaching in the Workplace (MA Thesis). Available From Scholarly Commons: https://repository.upenn.edu/od_theses_msod/133
Lawrence, P. (2017). Managerial Coaching a Literature Review. International Journal of Evidence Based Coaching and Mentoring. 15 (2). 43-65.
Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalist Inquiry. Beverly Hills: Sage.
Liu, W., & Xiang, S. (2020). The Effect of leaders’ Coaching Behaviors on Employee Learning Orientation: A Regulatory Focus Perspective. Frontiers in Psychology. 11 (543282). 1-15. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.543282
Maltbia, T.E., Marsick, V.J. & Ghosh, R. (2014). Executive and Organizational Coaching: A Review of Insights Drawn from Literature to Inform HRD Practice. Advances in Developing Human Resources. 16 (2). 161-183.
Markovic, J., McAtavey, J.M., & Fischweicher, P. (2014). An Integrative Trust Model in the Coaching Context. American Journal of Management; west Palm Beach. 14 (1). 102-110.
Maseko, B.M., Van Wyk, R., & Odendaal, A. (2019). Team Coaching in the Workplace: Critical Success Factors for Implementation. SA Journal of Human Resource Management. 17 (3). 1-11.
Mathew, P., & Hakro, A. N. (2022). Academic Paper Coaching in a Higher Education Institution in the Middle East: Reflections on the Obstacles and the Way Forward. International Journal of Evidence Based Coaching and Mentoring. 20 (1). 66-82.
McCarthy, G., & Ahrens, J. (2011). Challenges of the Coaching Manager. 25th Annual Australia New Zealand Academy of Management Conference. New Zealand: Anzam, 1-15.
McCarthy, G., & Milner, J. (2013). Managerial Coaching: Challenges, Opportunities and Training. Journal of Management Development. 32 (7). 768–779.
Mihiotis, A., & Argirou, N. (2016). Coaching: From Challenge to Opportunity. Journal of Management Development. 35 (4). 448-463.
Ndwandwa, S. A. (2020). The Perception that Black African Executive Have of Coaching as a Tool to Empower Them Towards Business and Career Success (MA Thesis). Available From https://www.academia.edu/42876813/The_perception_that_black_African_executives_have_of_coaching_as_a_tool_to_empower_them_towards_business_and_career_success
Nigam, A., Sackett, E., & Golden, B. (2021). Duality and Social Position: Role Expectations of People Who Combine Outsider-ness and Insider-ness in Organizational Change. Organization Studies. 43 (3). 413-435.
Oreopoulos, P., Petronijevic, U., Logel, C., & Beattie, G. (2020). Improving Non-Academic Student Outcomes Using Online and Message Coaching. Journal of Economic Behavior & Organization. 171 (1). 342-360.
Passmore, J., & Evans-Krimme, R. (2021). The Future of Coaching: A Conceptual Framework for the Coaching Sector from Personal Craft to Scientific Process and the Implications for Practice and Research. Frontiers in Psychology. 12 (715228). 1-15. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.715228
Pliopas, A. (2017). Drawing the Triangle: How Coaches Manage Ambiguities Inherited in Executive Coaching. Brazilian Administration Review. 14 (4). 1-23.
Porritt, D. (2021). School Leaders Who Coach: Exploring the Eff­­­­ect of Coaching on Their Leadership, Learning, Self-Efficacy and Professional Agency Institute of Education Doctor in Education (Doctoral Dissertation). Available From https://www.researchgate.net/publication/353212708_School_Leaders_Who_Coach_Exploring_the_Effect_of_Coaching_on_Their_Leadership_Learning_Self-Efficacy_and_Professional_Agency_Institute_of_Education_Doctor_in_Education
Rousseau, V., Aube, C., & Tremblay, S. (2013). Team Coaching and Innovation in Work Teams: An Examination of the Motivational and Behavioral Intervening Mechanisms. Leadership Organization Development. 34 (3). 224-364.
Schalk, M., & Landeta, J. (2017). Internal Versus External Executive Coaching. Coaching: An International Journal of Theory. Research and Practice. 10 (2). 140-156.
Steelman, L. A., & Wolfeld, L. (2018). The manager as coach: The role of feedback orientation. Journal of Business and Psychology. 33 (1). 41-53.
Stewart-Lord, A., Baillie, L., & Woods, S. (2017). Health Care Staff Perceptions of a Coaching and Mentoring Program: A Qualitative Case Study Evaluation. International Journal of Evidence Based Coaching and Mentoring. 15 (2). 70-85.
Tanskanen, J., Makela, L., & Vitala, R. (2018). Linking Managerial Coaching and Leader-Member Exchange on Work Engagement and Performance. Journal of Happiness Studies. 6 (10). 1-24.
Thompson, S. (2018). Coaching for Soft-Skill Development: An Action Research Study with Project Managers (Doctoral dissertation). Available From https://radar.brookes.ac.uk/radar/items/19b35756-8875-4131-ade9-a4750489a914/1/
Vesso, S., & Alas, R. (2016). Characteristics of a Coaching Culture in Leadership Style: The Leader’s Impact on Culture. Problems and Perspectives in Management. 14 (2-2). 306-318.
Wagstaff, C.R., Arthurr, C. A., & Hardy, L. (2018). The Development and Initial Validation of a Measure of Coaching Behaviors in a Sample of Army Recruits. Journal of Applied Sport Psychology. 30 (3). 341-357.
Whitmore, J. (2009). Coaching for Performance: Growing Human Potential and Purpose: The Principles and Practice of Coaching and Leadership. 4th Edition. London: Nicholas Brealey Publishing.
Woo, H. R. (2017). Exploratory Study Examining the Joint Impacts of Mentoring and Managerial Coaching on Organizational Commitment. Journal of Sustainability. 9 (2). 1-15.
Zhao, H. & Liu, W. (2020). Managerial Coaching and Subordinates’ Workplace Well-Being: A Moderated Mediation Study. Human Resource Management Journal. 30 (1). 1-19.
دوره 17، شماره 1 - شماره پیاپی 35
فروردین 1402
صفحه 111-142
  • تاریخ دریافت: 25 اردیبهشت 1402
  • تاریخ بازنگری: 22 مرداد 1402
  • تاریخ پذیرش: 29 مرداد 1402