چارچوب هم افزایی دانش های فرایندساز تصمیم گیری در تصمیمات حکومتی

نوع مقاله : مقاله علمی-پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه علوم تصمیم و سیستم های پیچیده، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق علیه السلام، تهران، ایران.

چکیده

تصمیم­ گیری، مهم ­ترین و اثرگذارترین عنصر در هر هسته انسانی است. موفقیت یا شکست افراد، گروه­ ها، سازمان­ ها و جوامع بیش از هر چیز به تصمیمات آن­ها وابسته است. در این پژوهش تلاش گردیده است با رویکرد میان رشته ­ای به تصمیم­ گیری حاکمیتی بپردازیم. هدف از اجرای این پژوهش طراحی چارچوب هم­ افزایی دانش­ های فرایندساز تصمیم ­گیری حاکمیتی است. به این منظور برای طراحی چارچوب هم­ افزایی از رویکرد علم طراحی استفاده گردید. نتایج پژوهش ابتدا ویژگی­ های تصمیم ­گیری حاکمیتی و بستر آن را شناسایی کرده و پس از آن نشان می­ دهد که دانش ­های اثرگذار در تصمیم­ گیری به دو دسته دانش ­های اثرگذار محتوایی و دانش­ های فرایندساز تقسیم می­ شوند. بر این اساس، با بررسی ادبیات موضوع فهرست اولیه این دانش­ ها فراهم گردید و با روش دلفی مطابق نظر خبرگان موضوع دانش­ های آینده پژوهی، تحقیق در عملیات، خط مشی گذاری، مدیریت راهبردی، مطالعات هوشمندی و تصمیم­ گیری با رویکرد اسلامی به عنوان دانش­ های فرایندساز تصمیم­ گیری حاکمیتی مشخص گردیدند. پس از این هندسه لایه­ ای هر یک از این دانش­ ها استخراج شده و بایکدیگر مورد مقایسه قرار گرفتند. در مرحله بعدی، چارچوب هم­ افزایی دانش ­های فرایندساز تصمیم­ گیری حاکمیتی براساس دانش استخراج شده در گام های پیشین ابتدا به صورت اولیه و پس از ارزیابی توسط خبرگان و اعمال اصلاحات لازم به صورت نهایی ارائه گردید. این چارچوب نسبت هر دانش با تصمیمات حکومتی و نقشی که هنگام تصمیم­ گیری حاکمیتی ایفا می­ کند را مشخص ساخت. همچنین شش فاز اصلی تصمیم ­گیری حاکمیتی در این چارچوب مشخص شدند. بعلاوه، «فاصله رضایت بخش میان رشته ای» به عنوان کارکرد فاز نهایی تصمیم­ گیری و راهبردی که در آن به وسیله بازنمایی­ هایی تخصصی دانش ­ها منسجم شده و به تصمیم نهایی می­ رسند،‌ معرفی گردید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

  • تاریخ دریافت: 14 خرداد 1402
  • تاریخ بازنگری: 30 آبان 1402
  • تاریخ پذیرش: 09 دی 1402