شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر انتخاب فیلم و سریال در سکوهای ویدیو درخواستی به منظور اتخاذ راهبردهای مؤثر بازاریابی

نوع مقاله : مقاله علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت، دانشگاه امام صادق علیه السلام، تهران، ایران.

2 استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق علیله السلام، تهران، ایران.

چکیده

مصرف کنندگان، یکی از ارکان تعیین کننده موفقیت کسب و کارها محسوب می شوند، لذا طراحی راهبرد بازاریابی مستلزم توجه به مشتری است. افزایش سهم مصرف و تماشای ویدئو، به خصوص فیلم و سریال در سبد مصرفی خانوار ایرانی، صنعت نمایش خانگی را در مسیر رشد قرار داده است از این رو، شناخت عواملی که تأثیر اساسی بر انتخاب افراد در این زمینه دارد، به مساله ای مهم برای بنگاه های فعال در این عرصه تبدیل شده است. در پژوهش حاضر که به دنبال شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر انتخاب فیلم و سریال در سکوهای ویدیو درخواستی است، پس از اخذ مصاحبه کیفی عمیق با 18 نفر از مشتریان یکی از پلتفرم ها که بیش از یکسال از آن استفاده می کردند، داده های گردآوری شده با استفاده از روش تحلیل مضمون کدگذاری شده و در مرحله بعد، شبکه مضامین به دست آمده در گروه کانونی بررسی، تکمیل و تدقیق شد. عوامل نهایی در اختیار 11 نفر از خبرگان دانشگاهی و صنعت قرار گرفت و رتبه بندی نهایی حاصل گردید. نتایج پژوهش نشان می دهد عامل معرفی به دیگران و بعد از آن به ترتیب بازیگر و ژانر بیشترین اثر را بر انتخاب مخاطب دارند. از این رو پیشنهاد می شود فعالان بازاریابی این صنعت تمرکز بیشتری بر تبلیغات دهان به دهان داشته و زمینه های توسعه چنین ابزاری را فراهم سازند. ضمن اینکه نتایج نشان می دهد، از میان انواع تبلیغات، تبلیغات فضای مجازی و انتشار قسمتی از سکانس های فیلم ها می تواند تاثیر بیشتری بر مخاطب داشته باشد که می تواند در دستور کار پلتفرم ها به منظور به کارگیری در قسمت های ابتدایی زنجیره ارزش قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

  • تاریخ دریافت: 23 اسفند 1402
  • تاریخ بازنگری: 12 خرداد 1403
  • تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1403