نوع مقاله : مقاله علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه امام صادق علیه السلام، تهران، ایران.
2 دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق علیهالسلام، تهران، ایران.
چکیده
بحث سلامت جسمانی یکی از مباحثی است که خطمشی گذاران هر کشور باید بدان توجه داشته و برای آن برنامهریزی داشته باشند. این موضوع زمانی مهمتر میشود که طبق آمارهای مختلف، پس از همهگیری ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، دانشآموزان با مشکلاتی از جمله اضافه وزن و عدم تحرک روبرو شده اند. یکی از ابزارهایی که خطمشی گذاران میتوانند از آن برای تغییر رفتار دانشآموزان کمک بگیرند، استفاده از ابزارهای خطمشی رفتاری میباشد.
در این پژوهش پس از مطالعهی ادبیات حوزهی رفتاری و مشورت با نخبگان این حوزه، دو اقدام اصلاح رفتاری را طراحی کرده و به روش شبهتجربی در مدارس منتخب اجرا کردیم. به این صورت که رفتار دانشآموزان در پیشآزمون و پسآزمون بررسی و ثبت گردید. اردوی حرکتی و بوفهی مدرسه دو اقدامی بود که پس از طراحی، یکی از آن (اردوی حرکتی) در مدرسهی پسرانهی صالحین و دیگری(بوفهی مدرسه) در مدرسهی دخترانهی استاد مطهری اجرا گردید. نتایج این دو اقدام نشان داد استفاده از ابزارهای خطمشی رفتاری در تغییر رفتار دانشآموزان اثربخش خواهد بود.
کلیدواژهها
موضوعات