نوع مقاله : مقاله علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد و علوم اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
2 دانشجوی مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد و علوم اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
3 استادیار گروه بیومکانیک ورزشی و رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
4 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد و علوم اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
چکیده
هدف این پژوهش بررسی چگونگی تأثیر لوگوهای آوایی بر بازشناسی برند با تجزیهوتحلیل اجزای ERP مغز است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش نیمهتجربی است. جامعه آماری این پژوهش، تمام دانشجویان 20-30 سال دانشگاه مازندران بوده که از میان آنها 20 داوطلب (10 مرد و 10 زن) انتخاب گردید. برای انجام این پژوهش فعالیت الکتریکی مغز شرکتکنندگان حین پاسخ به پرسشنامه بازشناسی ثبت شد. بعد از استخراج دادهها، عملیات آماری بر روی دادهها با نرم افزار ERPLAB ، MATLAB و SPSS و آزمون تحلیل واریانس ویژه دادههای تکراری انجام گردید. نتایج نشان داد که نهفتگی مولفهی P300 کانال F4 و F3 مغز در شرایط لوگوهای آشنا نسبت به لوگوهای ناآشنا اثر معناداری دارد. در نتیجه مولفه P300 شاخص مناسبی برای بازشناسی برند است. اما یافتههای رابطه معناداری بین لوگوهای آشنا با آوا و لوگوهای آشنا بدون آوا نشان نداد. این نتیجه نشان میدهد که تصویر بر صدا غلبه دارد و زمانی که در کنار تصویر، صدا به کار میرود پردازش ذهنی سنگینتر شده و تداخل شناختی ایجاد میکند.
کلیدواژهها
موضوعات