اثر لوگوی آوایی بر بازشناسی برند براساس الگوی فعالیت الکتریکی قشر مغز

نوع مقاله : مقاله علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد و علوم اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.

2 دانشجوی مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد و علوم اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.

3 استادیار گروه بیومکانیک ورزشی و رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.

چکیده

هدف این پژوهش بررسی چگونگی تأثیر لوگوهای آوایی بر بازشناسی برند با تجزیه‌وتحلیل اجزای ERP مغز است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش نیمه‌تجربی است. جامعه آماری این پژوهش، تمام دانشجویان 20-30 سال دانشگاه مازندران بوده که از میان آن‌ها 20 داوطلب (10 مرد و 10 زن) انتخاب گردید. برای انجام این پژوهش فعالیت الکتریکی مغز شرکت‌کنندگان حین پاسخ به پرسشنامه بازشناسی ثبت شد. بعد از استخراج داده‌ها، عملیات آماری بر روی داده‌ها با نرم افزار ERPLAB ، MATLAB و SPSS و آزمون تحلیل واریانس ویژه داده‌های تکراری انجام گردید. نتایج نشان داد که نهفتگی مولفه‌ی P300 کانال F4 و F3 مغز در شرایط لوگوهای آشنا نسبت به لوگوهای ناآشنا اثر معناداری دارد. در نتیجه مولفه P300 شاخص مناسبی برای بازشناسی برند است. اما یافته‌های رابطه معناداری بین لوگوهای آشنا با آوا و لوگوهای آشنا بدون آوا نشان نداد. این نتیجه نشان می‌دهد که تصویر بر صدا غلبه دارد و زمانی که در کنار تصویر، صدا به کار می‌رود پردازش ذهنی سنگین‌تر شده و تداخل شناختی ایجاد می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

فیض­آبادی، حمیده؛ زنگانه، مهدی؛ شجاعی، سامره و مهرانی، هرمز (1397). بررسی تأثیر موسیقی پس­زمینه بر قصد خرید به واسطه برانگیختگی، لذت، اعتماد و تعدیل کنندگی طبقه محصول. فصلنامه مدیریت بازرگانی. 10 (4). 761-776.
Abd-Elsayed, A. (Ed.). (2023). Advanced Anesthesia Review. Oxford University Press.‏
Aldayel, M., Ykhlef, M., & Al-Nafjan, A. (2020). Deep learning for EEG-based preference classification in neuromarketing. Applied Sciences. 10 (4). 1525.‏
Allan, D. (2006). Effects of popular music in advertising on attention and memory. Journal of Advertising Research. 46 (4). 434-444.
Anglada-Tort, M., Schofield, K., Trahan, T., & Müllensiefen, D. (2022). I’ve heard that brand before: The role of music recognition on consumer choice. International Journal of Advertising. 41 (8). 1567-1587.
Ayada, W. M., & Ragab, D. A. M. (2024). The role of sonic logos in enhancing brand recall and recognition. International Design Journal. 14 (2). 439-447.
Azizi, S., Karamyar, A., & Eivazinezhad, S. (2023). The Effect of Sonic Logo’s Musical Elements on Attitude Toward the Brand. Journal of Asia-Pacific Business. 24 (3). 170-180.
Bonde, A., & Hansen, A. G. (2013). Audio logo recognition, reduced articulation and coding orientation: Rudiments of quantitative research integrating branding theory, social semiotics and music psychology. SoundEffects-An Interdisciplinary Journal of Sound and Sound Experience. 3 (1-2). 112-135.‏
Cheng, S. Y., & Hsu, H. T. (2011). Mental fatigue measurement using EEG. In Risk management trends. IntechOpen.‏
Coates, S. L., Butler, L. T., & Berry, D. C. (2006). Implicit memory and consumer choice: The mediating role of brand familiarity. Applied Cognitive Psychology: The Official Journal of the Society for Applied Research in Memory and Cognition. 20 (8). 1101-1116.
Devillez, H., Kristensen, E., Guyader, N., Rivet, B., & Dugué, A. G. (2015). Time course of the P300 Eye-Fixation Related Potential during the visual search for a target embedded in natural scenes. Journal of Vision. 15 (12). 205-205.‏
Gajewski, P. D., Drizinsky, J., Zülch, J., & Falkenstein, M. (2016). ERP correlates of simulated purchase decisions. Frontiers in neuroscience10. 360.
Galan, J. P. (2009). Music and responses to advertising: The effects of musical characteristics, likeability and congruency. Recherche et Applications en Marketing (English Edition). 24 (4). 3-22.
Graakjær, N. J. (2019). Sounding out i’m lovin’it–a multimodal discourse analysis of the sonic logo in commercials for McDonald’s 2003–2018. Critical Discourse Studies. 16 (5). 569-582.‏
Han, W., Zhang, H., Wang, J., & Zhao, M. (2017, June). Neurological impact of the conflict between brand and product performance on consumer decision process. In 2017 International Conference on Service Systems and Service Management (pp. 1-4). IEEE.‏
Hoeffler, S., & Keller, K. L. (2003). The marketing advantages of strong brands. Journal of brand management. 10. 421-445.‏
Jartarkar, M., Srivastava, K., & Baths, V. (2022). Using Event-Related Potentials (ERP) to identify the purchase intention of a consumer for familiar brands. Neuroscience Research Notes. 5 (4). 163-163.
Jackson, D. M. (2003). Sonic branding. Palgrave Macmillan Books.‏
Joshi, R. K., Manu, K. S., Hari, R. S., Jayachandra, M., & Pandya, H. J. (2022, October). Design, development and validation of a portable visual P300 event-related potential extraction system. In 2022 IEEE Biomedical Circuits and Systems Conference (BioCAS) (pp. 409-413). IEEE.‏
Keller, K. L. (1993). Conceptualizing, measuring, and managing customer-based brand equity. Journal of marketing. 57 (1). 1-22.‏
Khurram, M., Qadeer, F., & Sheeraz, M. (2018). The role of brand recall, brand recognition and price consciousness in understanding actual purchase. Journal of Research in Social Sciences. 6 (2). 219-241.
Kilian, K. (2008, October). From brand identity to audio branding. In Audio branding (pp. 36-51). Nomos Verlagsgesellschaft mbH & Co. KG.
Krishnan, V., Kellaris, J. J., & Aurand, T. W. (2012). Sonic logos: can sound influence willingness to pay?. Journal of Product & Brand Management. 21 (4). 275-284.‏
Linden, D. E. (2005). The P300: where in the brain is it produced and what does it tell us?. The Neuroscientist. 11 (6). 563-576.
Lin, Y. H., Lin, F. J., & Ryan, C. (2014). Tourists' purchase intentions: impact of franchise brand awareness. The Service Industries Journal. 34 (9-10). 811-827.
Mansor, A. A., Isa, S. M., & Noor, S. S. M. (2021). P300 and decision-making in Mas, L., Bolls, P., Rodero, neuromarketing. Neuroscience Research Notes. 4 (3). 21-26.
Mas Manchón, L., Bolls, P., Rodero Antón, E., Barreda Ángeles, M., & Churchill, A. (2021). The impact of the sonic logo’s acoustic features on orienting responses, emotions and brand personality transmission. Journal of Product & Brand Management. 30 (5). 740-53.‏
Murata, A., Uetake, A., & Takasawa, Y. (2005). Evaluation of mental fatigue using feature parameter extracted from event-related potential. International journal of industrial ergonomics. 35 (8). 761-770.‏
Rossiter, J. R. (2014). Branding’explained: Defining and measuring brand awareness and brand attitude. Journal of Brand Management. 21. 533-540.‏
Rosenfeld, J. P., Biroschak, J. R., Kleschen, M. J., & Smith, K. M. (2005). Subjective and objective probability effects on P300 amplitude revisited. Psychophysiology. 42 (3). 356-359.
Ruth, N. (2019). If you wanna make the world a better place: Factors influencing the effect of songs with prosocial lyrics. Psychology of Music. 47 (4). 568-584.
Scott, S. P., Sheinin, D., & Labrecque, L. I. (2022). Small sounds, big impact: Sonic logos and their effect on consumer attitudes, emotions, brands and advertising placement. Journal of Product & Brand Management. 31 (7). 1091-1103.
Shakil, A., & Siddiqui, D. A. (2019). How jingles in advertising affect retention and recall of the product. Shakil, A. and Siddiqui, DA (2019). How Jingles in Advertising Affect Retention and Recall of the Product. International Journal of Thesis Projects and Dissertations. 7 (2). 20-29.‏
Techawachirakul, M., Pathak, A., Motoki, K., & Calvert, G. A. (2023). Influencing brand personality with sonic logos: The role of musical timbre. Journal of Business Research168. 114169.
Thoma, V. and Williams, A. (2013). The devil you know: The effect of recognition of brand and product ratings on consumer choice. Judgment and Decision Making. 8 (1). 34-44.
Thuy, D. C., Kiet, P. T., & An, K. T. (2023). The Influence of Brand Sound on Brand Recognition of Vietnamese Consumers. VNU University of Economics and Business. 3 (6). 36-36.
Wang, J., & Zhao, M. (2015, June). Differential effects of service content on event-related potentials in buying decision. In 2015 12th International Conference on Service Systems and Service Management (ICSSSM) (pp. 1-4). IEEE.
Wazir, M. I. (2015). Effects of Sonic logo on brand recognition of the advertised brand. City University Research Journal. 5 (2).
Zurawicki, L. (2010). Neuromarketing: Exploring the brain of the consumer. Springer Science & Business Media.
Feizabadi, Hamideh; Zanganeh, Mehdi; Shojaei, Samerah and Mehrani, Hormoz (2018). Investigating the effect of background music on purchase intention through arousal, enjoyment, trust and moderating effect of product category. Journal of Business Management. 10 (4). 761-776. (In Persian)
  • تاریخ دریافت: 27 اردیبهشت 1403
  • تاریخ بازنگری: 13 تیر 1403
  • تاریخ پذیرش: 17 تیر 1403