نوع مقاله : مقاله علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
2 استاد گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
3 استاد گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
چکیده
در دنیای پویا و پیچیدهی امروز، کسبوکارها به دنبال پیداکردن راهی برای بالا بردن امنیت کسبوکار خود در برابر تهدیدهای محیطی، کاهشدادن هزینههای بازاریابی، کسب موفقیت در کسبوکار خود و ... هستند. رﻗﺎﺑﺖ در ﺑﺎزارﻫﺎی ﺑﻴﻦاﻟﻤﻠﻠﻲ روانکارها ﺷﺪﻳﺪ اﺳﺖ و شرکتها ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ وﺟﻪ ﺗﻮاﻧﺎﻳﻲ ﺧﻮد را در اﻳﻦ ﻣﺤﻴﻂ ﭘﻮﻳﺎ ﻫﺪاﻳﺖ ﻛﻨﻨﺪ. ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ شرکتهای تولیدکننده روانکار، ﺗﺎ 10 ﺳﺎل آﻳﻨﺪه در ﻛﺸﻮر ﺧﻮدی ﺟﺎﻳﮕﺎﻫﻲ ﻧﺪاﺷﺘﻪ باشند. یکی از تصمیمات مهم در فرایند بینالمللی شدن، انتخاب یک راهبرد ورود است. تنوع روشها، همراه با مزایا و معایبی که هریک از آنها دارند، شرکتهای بزرگ را بر آن داشته تا دراینخصوص تدابیر خاصی را بیندیشند. یکی از به روزترین روشهای دست یابی به اهداف ذکر شده، استفاده از راهبرد مبتنی بر همکاری فرانچایز است.
بنابراین، مسئله اصلی این پژوهش عدم وجود الگویی برای طراحی و اجرای فرانچایز بینالمللی برندهای روانکارهای ایرانی است. با این وجود هدف اصلی، طراحی الگویی است تا مؤلفههای اجزاء اصلی فرانچایز بینالمللی و روابط بین آنها را در برگرفته و منطق کار کردن برندهای روانکارهای ایرانی را به عنوان یک کل نشان دهد. در این پژوهش ابتدا با مطالعه ادبیات پژوهش، چارچوب مفهومی پژوهش که متشکل از اجزاء، رابط بین آنها و محتوای آنها است، بدست آمد. سپس بر اساس پروتکل مصاحبه، با بیست و دو نفر از خبرگان بخش روانکار، فرانچایز و بازاریابی بینالملل مصاحبههای عمیق نیمه ساختاریافته انجام شد. به منظور تحلیل دادهها از روش تحلیل مضمون و رویکرد استراید-استرلینگ استفاده شد که دادهها با نرم افزار MAXQDA تحلیل شدند و نتایج حاصل 899 مضمون پایه، 154 مضمون سازمان دهنده و 10 مضمون فراگیر به دست آمد. در نتیجه الگوی فرانچایز بینالمللی برندهای روانکارهای ایرانی طراحی شد.
کلیدواژهها
موضوعات