نوع مقاله : مقاله علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسیارشد مدیریت دولتی، دانشگاه امام صادق علیه السلام، تهران، ایران.
2 دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق علیه السلام، تهران، ایران.
چکیده
توسعه نظام اداری یکی از دغدغههای اصلی مجریان بسیاری از کشورهاست و تاکنون ایدهها و سیاستهای متعددی در این زمینه طرح، اجرا و ارزیابی شده است. یکی از راهبردهای توسعه اداری و بهبود عملکرد در دستگاههای اجرایی کشور، استقرار سیستمهای مدیریت عملکرد است. ارزیابیهای غیرعلمی، مقطعی و مبتنی بر قضاوتهای ذهنی نمیتواند تصویر دقیقی از عملکرد دستگاههای اجرایی ارائه دهد. این تحقیق به بررسی چالشهای استقرار مدیریت عملکرد دستگاههای اجرایی، بر اساس مواد «81» و «82» قانون مدیریت خدمات کشوری میپردازد. این پژوهش با رویکرد ترکیبی کیفی و کمّی انجام شده و به بررسی چالشهای استقرار مدیریت عملکرد در دستگاههای اجرایی کشور پرداخته است. ابتدا مبانی نظری مدیریت عملکرد در سطح سازمان مطالعه شده و تحلیل مضمون شدند. سپس، با استفاده از مضامین استخراج شده، مصاحبههای نیمهساختاریافته با 20 نفر از خبرگان مدیریت عملکرد در سازمانهای بخش دولتی کشور انجام شد و 22 چالش اصلی شناسایی شدند و سپس با روش تحلیل اهمیت-عملکرد توسط خبرگان مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافتههای تحقیق نشان داد که چالشهای «عدم وجود ارتباط بین ارزیابی عملکرد سطح فردی با دستگاههای اجرایی»، «عدم رعایت اصل بازخورد در مدیریت عملکرد»، «متعدد بودن عوامل دخیل در نتایج عملکرد»، «عدم وجود قوانین و مقررات کافی برای حمایت از نهاد ارزیاب»، «عدم ارتباط بین ارزیابی عملکرد و تخصیص بودجه»، «نبود آموزش و توسعه مناسب» و «نبود سازوکار مناسب برای ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی توسط مردم» در ناحیه دوم ماتریس اهمیت-عملکرد قرار دارند، به این معنا که دارای اهمیت بالا و عملکرد پایین هستند و در اولویت اول توجه و بهبود قرار دارند. این پژوهش میتواند به مدیران اجرایی در شناسایی و رفع چالشهای موجود در مدیریت عملکرد کمک کرده و موجب بهبود کارایی و اثربخشی دستگاههای اجرایی کشور گردد.
کلیدواژهها
موضوعات