نوع مقاله : مقاله علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه امام صادق علیه السلام، تهران، ایران. (نویسنده مسئول)
2 دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و معارف اسلامی، دانشگاه امام صادق علیه السلام، تهران، ایران.
3 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه امام صادق علیه السلام، تهران، ایران.
چکیده
مناظرات انتخاباتی به عنوان یکی از تأثیرگذارترین گونههای پیامدهی مبارزاتی، جایگاه مهمی در بازاریابی سیاسی دارد. از این رو در تحقیق حاضر به دنبال شناسایی مؤلفههای مؤثر جهت برگزاری مناظرات انتخابات ریاست جمهوری در جمهوری اسلامی ایران به نحو مطلوبی از منظر رهبر انقلاب هستیم. در حقیقت این تحقیق که برای اولین بار به بررسی سخنان رهبر معظم انقلاب پیرامون مناظرات انتخابات ریاست جمهوری پرداخته است، به دنبال ارتقاء کیفیت برگزاری مناظرات انتخاباتی در ایران است تا از این طریق، افزایش مشارکت مردم در انتخابات، ارتقاء آگاهی سیاسی مردم و حفظ سلامت انتخابات رقم بخورد. روش انجام تحقیق بدین صورت است که تمامی بیانات رهبری از ابتدا تاکنون که در رابطه با مناظرات انجام گرفته است، مورد بررسی قرار گرفته و فیش برداری شدهاند. پس از آن، بیانات کدگذاری شده و ابعاد و مؤلفههای مناظرات مطلوب از منظر رهبر معظم انقلاب شناسایی شده و تبیین شدهاند. پس از بررسی فیشها و کدگذاری اولیه، 64 شناسه ثانویه (مضمون پایه)، 19 مضمون سازمان دهنده و 5 مضمون فراگیر شناسایی شده که در این میان، ابعاد و مؤلفههای مناظرات مطلوب که به ترتیب مضامین فراگیر و سازماندهنده میباشند، در قالب یک نمودار به نمایش گذاشته شده است. نتایج حاکی از این است که اصلاحات فرمی و محتوایی، در کنار اصلاح شیوه مدیریت مناظرات و توجه به اهداف، میتواند به ساخت و پرداخت یک مناظره مطلوب کمک کند، در این میان خود کاندیداها نیز وظایفی دارند که تا به آنها پایبند نباشند، فرآیند مناظرات اصلاح نخواهد شد.
کلیدواژهها
موضوعات