شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های مناظرات مطلوب انتخابات ریاست جمهوری در ایران از منظر رهبر معظم انقلاب

نوع مقاله : مقاله علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه امام صادق علیه السلام، تهران، ایران. (نویسنده مسئول)

2 دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و معارف اسلامی، دانشگاه امام صادق علیه السلام، تهران، ایران.

3 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه امام صادق علیه السلام، تهران، ایران.

چکیده

مناظرات انتخاباتی به عنوان یکی از تأثیرگذارترین گونه‌های پیام‌دهی مبارزاتی، جایگاه مهمی در بازاریابی سیاسی دارد. از این رو در تحقیق حاضر به دنبال شناسایی مؤلفه‌های مؤثر جهت برگزاری مناظرات انتخابات ریاست جمهوری در جمهوری اسلامی ایران به نحو مطلوبی از منظر رهبر انقلاب هستیم. در حقیقت این تحقیق که برای اولین بار به بررسی سخنان رهبر معظم انقلاب پیرامون مناظرات انتخابات ریاست جمهوری پرداخته است، به دنبال ارتقاء کیفیت برگزاری مناظرات انتخاباتی در ایران است تا از این طریق، افزایش مشارکت مردم در انتخابات، ارتقاء آگاهی سیاسی مردم و حفظ سلامت انتخابات رقم بخورد. روش انجام تحقیق بدین صورت است که تمامی بیانات رهبری از ابتدا تاکنون که در رابطه با مناظرات انجام گرفته است، مورد بررسی قرار گرفته و فیش برداری شده‌اند. پس از آن، بیانات کدگذاری شده و ابعاد و مؤلفه‌های مناظرات مطلوب از منظر رهبر معظم انقلاب شناسایی شده و تبیین شده‌اند. پس از بررسی فیش‌ها و کدگذاری اولیه، 64 شناسه ثانویه (مضمون پایه)، 19 مضمون سازمان دهنده و 5 مضمون فراگیر شناسایی شده که در این میان، ابعاد و مؤلفه‌های مناظرات مطلوب که به ترتیب مضامین فراگیر و سازمان‌دهنده می‌باشند، در قالب یک نمودار به نمایش گذاشته شده است. نتایج حاکی از این است که اصلاحات فرمی و محتوایی، در کنار اصلاح شیوه مدیریت مناظرات و توجه به اهداف، می‌تواند به ساخت و پرداخت یک مناظره مطلوب کمک کند، در این میان خود کاندیداها نیز وظایفی دارند که تا به آنها پایبند نباشند، فرآیند مناظرات اصلاح نخواهد شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

آیت الله خامنه‌ای؛ سیدعلی (16/11/1381). پاسخ به نامه جمعی از دانش آموختگان و پژوهشگران حوزه علمیه در مورد کرسی‌های نظریه‌پردازی.
آیت الله خامنه‌ای؛ سیدعلی (14/03/1388). بیانات در مراسم بیستمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه‌الله).
آیت الله خامنه‌ای؛ سیدعلی (29/03/1388). بیانات در نماز جمعه تهران.
آیت الله خامنه‌ای؛ سیدعلی (16/05/1390). بیانات در دیدار مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران.
آیت الله خامنه‌ای؛ سیدعلی (14/03/1392). بیانات در مراسم بیست‌ و چهارمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه‌الله).
آیت الله خامنه‌ای؛ سیدعلی (22/03/1392). بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم.
آیت الله خامنه‌ای؛ سیدعلی (05/04/1392). بیانات در دیدار مسئولان و کارکنان قوه‌ی قضائیه‌.
آیت الله خامنه‌ای؛ سیدعلی (30/10/1394). بیانات در دیدار دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات.
آیت الله خامنه‌ای؛ سیدعلی (28/07/1395). بیانات در دیدار نخبگان علمی جوان.
آیت الله خامنه‌ای؛ سیدعلی (12/08/1395). بیانات در دیدار دانش‌آموزان و دانشجویان.
آیت الله خامنه‌ای؛ سیدعلی (14/03/1396). بیانات در مراسم بیست و هشتمین سالروز رحلت حضرت امام خمینی (رحمه‌الله).
آیت الله خامنه‌ای؛ سیدعلی (03/08/1399). بیانات در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا.
آیت الله خامنه‌ای؛ سیدعلی (06/03/1400). بیانات در ارتباط تصویری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی.
آیت الله خامنه‌ای؛ سیدعلی (26/03/1400). سخنرانی تلویزیونی در آستانه برگزاری انتخابات.
آیت الله خامنه‌ای؛ سیدعلی (07/04/1400). دیدار با رئیس و مسئولان قوه قضائیه.
سیاری، سروش (1396). ارتباطات بازاریابی در بازاریابی سیاسی. انتشارات مشاوران صعود ماهان. چاپ اول. تهران.
سید جوادین، سیدرضا؛ تنعمی، محمدمهدی و مختاری، امیر (1395). استخراج معیارهای کارمندیابی در سازمان با رویکرد اسلامی. فصلنامه علمی-پژوهشی مدیریت اسلامی. 24 (1). 181-159.
شریفی، سیدمهدی؛ فرجیان، محمدمهدی؛ دیانی، میکائیل و سلمانی‌زاده، شمسی (1394). تأثیر مناظره‌های تلویزیونی به‌عنوان یک روش تبلیغاتی بر شکل‌دهی به نظر رأی‌دهندگان در انتخابات ریاست جمهوری سال 92. فصلنامه پژوهش‌های ارتباطی. 22 (3). 67-53.
شمسایی‌نیا، رامین (1392). تحلیل گفتمان خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری داخلی درباره مناظره‌های انتخاباتی رسانه ملی (1388- 1392). فصلنامه مطالعات انتخابات. 2 (4). 67-90.
صدقی، مهدی و امیری، مجتبی (1397). تبیین الگوی انتخاب راهبرد کنش گفتگویی توسط مناظره‌کنندگان با مورد مطالعه مناظره‌های انتخاباتی. فصلنامه علمی رسانه‌های دیداری و شنیداری. 13 (3). 83-107.  
عابدی جعفری، حسن؛ تسلیمی، محمد سعید؛ فقیهی، ابوالحسن و شیخ زاده، محمد ( 1390). تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در داده‌های کیفی. اندیشه مدیریت راهبردی. 5 (2). 151.
علی‌محمدی، محبوبه (1400). بازنگری الگوی سه‌وجهی مناظره‌های انتخاباتی-رسانه‌ای از نگاه اسلامی. دوفصلنامه علمی-تخصصی مطالعات هنر و رسانه. 3 (5). 43-73.
نیومن، بروس آی؛ کوالینا، ووسیچ و فالکوفسکی، آندرژ (1393). بازاریابی سیاسی. (حمیدرضا عسگری ده‌آبادی و شهاب طلایی شکری، مترجمان). تهران: مؤسسه کتاب مهربان نشر. (نشر اثر اصلی، 2011)
لیز- مارشمنت، جنیفر (1394). مدیریت بازاریابی سیاسی (اصول و کاربردها). (بهرام خیری و پدرام باقرنژاد، مترجمان). تهران: انتشارات بهمن برنا. (نشر اثر اصلی، 2009)
نظام بکایی، احسان و شیرمحمدی، بهناز (1388). «مقایسه تطبیقی مناظره‌های تلویزیونی ایران و آمریکا». با نظارت و کارشناسی محمدرضا شهیدی‌فر. مجله همشهری. جوان، شماره 215.
Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology. 3 (2). pp. 77-101.
Lees-Marshment, J., Conley, B., Elder, E., Pettitt, R., Raynauld, V., & Turcotte, A. (2019). Political Marketing Principles and Applications (3th ed.). Oxon: Routledge.
  • تاریخ دریافت: 14 شهریور 1401
  • تاریخ بازنگری: 26 مهر 1401
  • تاریخ پذیرش: 05 دی 1401