نوع مقاله : مقاله علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
2 دانشیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
3 دانشجوی دکتری مدیریت، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
چکیده
حاکمیت پلتفرم نقش مهمی در مدیریت تعاملات و روابط بازیگران در پلتفرم ایفا می کند.حاکمیت پلتفرم اثربخش، شامل تنظیم قوانین و دستورالعمل های واضح برای نحوه تعامل خدمتدهندگان با پلتفرم، تضمین رقابت منصفانه، جلوگیری از تضاد منافع است. با مدیریت مؤثر خدمتدهندگان، پلتفرمها میتوانند نوآوری را تقویت کنند، تعامل کاربر را افزایش دهند و اکوسیستمی پویا ایجاد کنند که به نفع همه طرفهای درگیر است. برای مدیران پلتفرم ضروری است به طور مستمر بر عملکرد بازیگران نظارت کنند تا از همسویی با استراتژی کلی پلتفرم مطمئن شوند. از اینرو مکانیزمهای کنترل که از طراحی حکمرانی پلتفرم ناشی میشود میتواند خدمتدهندگان را از لحاظ انگیزشی تحت تاثیر قرار دهد.از طرفی، طراحی مکانیزمها میتواند بر ترجیحات خدمتدهنده در مورد انتخاب دو یا چند پلتفرم که به آن چندمیزبانی میگویند موثر واقع شود. این تحقیق از نظر هدف کاربردی است و دادهها با توزیع پرسشنامه از 391 فروشنده در یک بازارگاه ایرانی جمعآوری و تجزیه و تحلیل دادهها با نرمافزار Amos انجام شد. نتایج نشان میدهدکه کنترل رسمی مانند کنترل رفتاری تاثیری بر عملکرد درکشدهی خدمتدهنده و انگیزه درونی وی ندارد در حالیکه کنترلی غیر رسمی مانند کنترل قبیلهای بر هر دو متغیر یاد شده موثر است. همچنین نتایج نشان میدهد که تکمیزبانی به عنوان یک عامل تعدیلگر تاثیر کنترل قبیلهای بر انگیزه درونی و عملکرد درکشده است و اگر مالک پلتفرم ترجیح میدهد تا خدمتدهنده تکمیزبان و وفادار باقی بماند و عملکرد آنها باعث ارزشافزایی و درآمد در پلتفرم شود باید به ایجاد بستر مناسب با اعمال کنترل قبیلهای در پلتفرم مبادرت ورزد.
کلیدواژهها
موضوعات