نوع مقاله : مقاله علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار، دانشگاه الزهرا ، تهران، ایران.
2 دانشیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
چکیده
دیجیتالیسازی تحولات گوناگونی را در محصولات و خدمات شرکتها به وجود میآورد و باعث تغییر در چشمانداز سازمانهای صنعتی میشود و منافع اقتصادی فراوانی را برای سازمان به دنبال دارد؛ از طرفی شرکتهایی را که نتوانند با این مسیر همراه شوند دچار بحران و افول میکند. هدف این پژوهش شناسایی استراتژیهای احیا بر اساس سطح بلوغ دیجیتال شرکتهایکوچک و متوسط است. ابتدا با استفاده از پرسشنامه استاندارد ارسال شده برای شرکتهای کوچک و متوسط مستقر در پارکهای علم و فناوری شهرتهران سطح بلوغ دیجیتالی این شرکتها مشخص شد، از 40 شرکتی که به این پرسشنامه پاسخ دادند، 5 شرکت در سطح 1، 22 شرکت در سطح 2، 12 شرکت در سطح 3 و 1 شرکت در سطح 4 بلوغ دیجیتالی قرارداشت. با توجه به تعداد شرکتهای سطح ۲ و ۳، مصاحبهها با روش هدفمند در دسترس از میان این شرکتها انتخاب شدند و با 11 نفر از مدیران ارشد این شرکتها مصاحبه انجام شد و سپس با استفاده از روش تحلیل مضمون دادههای استخراج شده از مصاحبهها، از طریق نرم افزار انویوو 10 کدگذاری شدند و در نهایت برای شرکتهای سطح 2 بلوغ دیجیتال، استراتژی کاهش، تغییر سبک مدیریت، ایجاد سیستم بازخورد مؤثر، تمرکز بر سیستم فروش، استفاده از مدل کسب و کار پلتفرمی، استراتژی تنوع محصول همگون، نوآوری محصول، نوآوری بازاریابی و تمرکز بر دیجیتال مارکتینگ و در شرکتهای سطح 3 بلوغ دیجیتال، ایجاد تجربه مثبت برای مشتریان، استراتژی تنوع محصول ناهمگون، دیجیتالیسازی فرآیندها، تحول در سیستم آموزشی، نوآوری بازاریابی و تمرکز بر دیجیتال مارکتینگ به عنوان استراتژیهای احیا شناسایی شدند.
کلیدواژهها
موضوعات