مدل‌‌سازی شکل‌گیری استراتژی رقابتی در صنعت رسانه‌های نوین با استفاده از مدل‌سازی ساختاری تفسیری

نوع مقاله : مقاله علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری رشته مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

3 استاد گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

4 دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

10.30497/smt.2025.248400.3664

چکیده

تکثر و تنوع بازیگران صنعت رسانه و مسائل استراتژیک متنوع آن (از جمله ابداعات فناورانه و دیجیتالی‌شدن) ما را به این نتیجه رسانده است که دیگر رویکرد بالا به پایین در راهبردسازی پاسخ‌گو نیست و نیازمند الگویی شکل‌گیرنده برای شناخت شکل‌گیری استراتژی رقابت در این صنعت هستیم. هدف از انجام این پژوهش، تکمیل الگویی است که در آن مولفه‌های شناسایی‌شده‌ی شکل‌گیری استراتژی رقابتی در میان بازیگران رسانه‌های نوین معرفی و اولویت‌بندی بشوند. پژوهش حاضر از منظر هدف، کاربردی و از منظر رویکرد، ترکیبی است. گردآوری داده‌ها در مرحله اول از طریق تحلیل مضمون منابع کتابخانه‌ای در صنعت رسانه و مدیریت راهبردی به دست آمده است. پس از حصول اطمینان از انتخاب مولفه‌ها، مرحله دوم پژوهش شامل اعتبارسنجی کمی یافته‌های بخش کیفی با استفاده از روش دلفی و سپس اولویت‌بندی انجام شده است. تحلیل داده‌ها در این مرحله به روش مدل‌سازی ساختاری تفسیری انجام شده است. یافته‌های پژوهش در سه بعد اصلی زمینه، محتوا و فرآیند استراتژی در صنعت رسانه‌های نوین شناسایی شده‌اند و چهارده مولفه شکل‌گیری استراتژی اولویت‌بندی شده‌اند. این مولفه‌ها در چهار سطح اولویتی به شرح زیر در قالب مدل نهایی پیشنهاد شده است: سطح اول: تعامل با مخاطب، رهبری تغییر، انطباق سریع با چالش‌ها و فرصت‌ها، فرهنگ نوآوری سازمانی، نحوه به‌کارگیری فناوری‌های نوین، استفاده از داده‌ها و الگوریتم‌ها، استفاده از قابلیت‌های پویا. سطح دوم: تفکر شبکه‌ای، شفافیت در ماموریت و اهداف، اراده سازمانی. سطح سوم: رویکرد پلتفرم‌محور، قوانین و سیاست‌های دولتی و سطح چهارم: آگاهی و رضایت کاربران در کنار ترجیحات مخاطبان و الگوی مصرف رسانه.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

  • تاریخ دریافت: 10 خرداد 1404
  • تاریخ بازنگری: 21 تیر 1404
  • تاریخ پذیرش: 23 تیر 1404