نوع مقاله : مقاله علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیارگروه مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، مازندران، ایران
2 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی ، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، مازندران، ایران
3 استاد گروه مدیریت مالی، گروه مدیریت ، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران
4 استادیارگروه مدیریت سیاست گذاری، گروه مدیریت ، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران
5 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت، دانشکده علوم اقتصادی و اداری،دانشگاه مازندران
چکیده
کمپین های برندسازی ملی نقش کلیدی در شکل دهی به هویت ملی و افزایش رقابت پذیری جهانی ایفا می کنند، اما از منظر اثربخشی نیازمند فرآیندهای موثر مدیریت و اجرا برای تبدیل چشم انداز به نتایج ملموس هستند. از این رو، هدف پژوهش حاضر، شناسایی و ارزیابی مولفه های کارکردی در فرآیند مدیریت واجرای کمپین برندسازی ملی ایران می باشد. در راستای رسیدن به این هدف، در گام اول ابتدا مولفه های کارکردی در این فرآیند پس از انجام 23 مصاحبه با مسئولان و متخصصان در حوزه مذکور شناسایی و احصاء شدند و در گام بعد پس از تکمیل پرسش نامه ها توسط خبرگان میزان عملکرد-اهمیت مولفه های کارکردی در فرآیند مدیریتی و اجرایی کمپین ارزیابی شد. بر اساس یافته های پژوهش، مولفه ها در 4 گروه "محل تمرکز"، "ادامه راهبرد"، "اتلاف منابع" و "اولویت پایین" دسته بندی شدند که از بین این مولفه ها، 11 مولفه در ناحیه ادامه راهبرد، 10 مولفه در محل تمرکز و 8 مولفه در ناحیه اولویت پایین قرار گرفتند. علاوه بر این، یافته ها نشان داد که پراولویت ترین مولفه هایی که باید در جهت بهبود در دستور کار نهادهای سیاست گذار و مسئولان اجرایی قرار بگیرند عبارتند از: ایجاد همگرایی و هماهنگی، توسعه یک روایت ملی یکپارچه، تنظیم نقشه راه، تعیین اولویت راهبردی، تدوین آمیخته ترفیع . نتایج این مطالعه با ارائه چارچوبی ساختاریافته و قابل انطباق با زمینه های ملی مختلف، می تواند شکاف میان بینش های نظری و کاربردهای عملی را پر کرده و به افزایش دانش برندسازی ملی کمک نماید.
کلیدواژهها
موضوعات