شناسایی موانع مربیگری کسب و کار(کوچینگ) در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایران

نوع مقاله : مقاله علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای کارآفرینی، گروه مدیریت وکارآفرینی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

2 استادیار گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.

10.30497/smt.2025.247428.3623

چکیده

پژوهش حاضر ارائه یک مدل برای شناسایی موانع مربیگری کسب و کار(کوچینگ) در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایراناست. این پژوهش در چارچوب رویکرد آمیخته و با به‌کارگیری روش داده بنیاد صورت گرفته است. ابزار گردآوری در بخش کیفی با انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته از نمونه انتخاب شد. سپس در بخش کمی برای رتبه‌بندی عوامل از مقیاس زوجی(دوتایی) با تکنیک AHP استفاده شد. جامعه موردمطالعه، خبرگان حوزه فناوری اطلاعات، کارآفرینی بودند. روش نمونه گیری به‌صورت هدفمند و انتخاب نمونه طبق فرایند گلوله برفی تا رسیدن به اشباع نظری پیش رفت و 13 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند . برای تحلیل داده‌ها در بخش کیفی از روش استراوس و کوربین استفاده شد. جهت روایی و پایایی سؤالات از روش تطبیق توسط اعضا و روش توافق درون موضوعی استفاده شد. این چالش‌ها موجب می‌شوند که بسیاری از سازمان‌ها نتوانند از مزایای مربیگری بهره‌مند شوند و در نتیجه، پتانسیل‌های رشد و توسعه آن‌ها محدود باقی بماند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

  • تاریخ دریافت: 04 دی 1403
  • تاریخ بازنگری: 17 فروردین 1404
  • تاریخ پذیرش: 18 خرداد 1404