شناسایی موانع مربیگری کسب و کار(کوچینگ) در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایران

نوع مقاله : مقاله علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای کارآفرینی، گروه مدیریت وکارآفرینی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

2 استادیار گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.

10.30497/smt.2025.247428.3623

چکیده

پژوهش حاضر ارائه یک مدل برای شناسایی موانع مربیگری کسب و کار(کوچینگ) در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایراناست. این پژوهش در چارچوب رویکرد آمیخته و با به‌کارگیری روش داده بنیاد صورت گرفته است. ابزار گردآوری در بخش کیفی با انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته از نمونه انتخاب شد. سپس در بخش کمی برای رتبه‌بندی عوامل از مقیاس زوجی(دوتایی) با تکنیک AHP استفاده شد. جامعه موردمطالعه، خبرگان حوزه فناوری اطلاعات، کارآفرینی بودند. روش نمونه گیری به‌صورت هدفمند و انتخاب نمونه طبق فرایند گلوله برفی تا رسیدن به اشباع نظری پیش رفت و 13 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند . برای تحلیل داده‌ها در بخش کیفی از روش استراوس و کوربین استفاده شد. جهت روایی و پایایی سؤالات از روش تطبیق توسط اعضا و روش توافق درون موضوعی استفاده شد. این چالش‌ها موجب می‌شوند که بسیاری از سازمان‌ها نتوانند از مزایای مربیگری بهره‌مند شوند و در نتیجه، پتانسیل‌های رشد و توسعه آن‌ها محدود باقی بماند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

ابراهیمی، ایوب؛ عباسیان، حسین؛ آراسته، حمیدرضا و زین­آبادی، حسن­رضا (1400). طراحی الگوی مربیگری فرایند کارورزی دانشجومعلمان در دانشگاه فرهنگیان. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی. 10 (2۷). 7-39.
اصلانی، فرشاد؛ قلی­پور، آرین و نرگسیان، عباس (1401). ارائه مدل یادگیری تأملی در روابط مربیگری در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات. مطالعات مدیریت دولتی ایران. 5 (4). 157-193.
امجدی، کاظم و شافعی، احسان (1396). تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر شاخص‌های بهبود فضای کسب­و­کار کشورها (مکانیزمی جهت ارتقای بهره‌وری). مدیریت بهره­وری. 2 (11). 203-223.
بابایی­فارسانی، میثم؛ امین­دوست، عاطفه و علیدادی، ابوذر (1397). طراحی الگوی نوآوری باز در شرکت­های کوچک و متوسط با استفاده از نظریه داده­بنیاد (مورد مطالعه: صنایع غذایی استان چهارمحال و بختیاری). مدیریت راهبردی دانش سازمانی. 1 (2). 95-136.
پورجمشیدی، حدیث؛ رضایی، بیژن و نادری، نادر (1402). مؤلفه­های اثرگذار و میزان اثر آنها در پیشبرد توسعه مربیگری (کوچینگ) کسب­و­کار ، پژوهش­های کارآفرینی و نوآوری. 2 (3). 17-28.
تقی­زاده­هرات، علی و هادیان­پور، مهدی (1395). شایستگی­های مربیگری کسب­و­کار. کنفرانس بین­المللی پژوهش­های نوین در مدیریت اقتصاد و حسابداری، 4.
حسین­زاده­مقدم، محمدرضا (1394). تأثیر فناوری اطلاعات در مدیریت کسب­و­کار با ارائه تدوین طرح کسب­و­کار (Plan Business). مدیریت کسب­و­کار. 28 (7). 79-88.
خادمی­کله­لو، محمد؛ عارفی، محبوبه؛ خراسانی، اباصلت و رضائیان، علی (1398). ارائه الگوی مفهومی وظایف مدیران فناوری اطلاعات در مراکز آموزش عالی. مدیریت و برنامه­ریزی در نظام­های آموزشی. 12 (1). 125-150.
خزائی­اصل، صادق؛ کرد، باقر؛ کشته­کر، عبدالعلی؛ روشن، سیدعلیقلی و ایمانی، عبدالمجید (1398). نقش روابط مبتنی بر اعتماد در پیش­بینی و تبیین فرهنگ مطلوب مربیگری (مورد مطالعه: شرکت برق منطقه­ای سیستان و بلوچستان). پژوهش­های مدیریت عمومی. 12 (45). 31-58.
سرفرازی، مهرزاد؛ اخروی، حسین و پیروز، پیمان (1399). فناوری اطلاعات و ارتباطات به­عنوان عاملی کلیدی و اثرگذار بر استقرار کارآفرینی الکترونیک. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری. 4 (14). 70-92.
صحرایی، شقایق؛ و مافی­بالانی، داود (1402). بررسی نقش به‌کارگیری بازاریابی الکترونیک و فناوری اطلاعات در کسب­و­کار صنایع غذایی مینو در دوره رکود اقتصادی. فصلنامه ارزش­آفرینی در مدیریت کسب­و­کار. 3 (1). 82-105.
عزیزی، محمد و گودرزی، علی (1397). توسعه سرمایه انسانی با رویکرد مربیگری: شایستگی‌های خاص مربیان کسب‌و‌کار. فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی. 16 (5). 97-116.
عزیزی، محمد؛ حسین­لو، حمید و وکیلی، یوسف (1399). شناسایی ابعاد و مؤلفه­های رفتاری مربیان کارآفرینی. آموزش و توسعه منابع انسانی. 8 (28). 62-90.
فرامرزی، ملیحه؛ محمدی­الیاسی، قنبر و طالبی، کامبیز (1401). شناسایی چارچوب انتخاب سبک ‌مربیگری مدیران کسب­و­کارهای با رشد بالا. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی. 15 (3). 522-538.
قارلقی، سجاد؛ خراسانی، اباصلت؛ شمس، غلامرضا و قلیچ‌لی، بهروز (1400). طراحی و تبیین الگوی صلاحیت‌های حرفه‌ای مربیگری اجرایی برای آموزش و توسعه مدیران و رهبران سازمان‌ها. نشریه اندیشه مدیریت راهبردی. 15 (2). 271-308.
قاسم زاده، مریم و سلاطین، پروانه (1398). تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر کارآفرینی. نشریه اقتصاد و تجارت نوین. 14 (1). 107-128.
میرفلاح­دموچالی، رضوانه؛ ابراهیم­پورازبری، مصطفی و مرادی، محمود (1398). تأثیر قابلیت فناوری اطلاعات بر عملکرد شــرکت: نقش میانجی فرآیند کسب­و­کار و قابلیت یکپارچگی زنجیره تأمین. توسعه تکنولوژی صنعتی. 35 (17). 49-62.
Allen, T. D; Eby, L. T; Poteet, M. L; Lentz, E  & Lima, L (2004). Career Benefits Associated with Mentoring for Protégés: A Meta-Analysis. Journal of Applied Psychology. 89 (1). 127-136.
Amjadi, K & Shafeei, E (2017). The effect of Information and Communication technology on improving the Business circumstances indicators in countries (A mechanism to improve productivity). productivity management (beyond management). 11 (41). 203-223.
Antonic, B. (2007). Intrapreneursip: acomparative structural equation modeling study. Industrial management & data system. 107 (3). 309-325.
Ashjaee, M.; Ghafourian Shagerdi, A & Behboodi, O (2022). Alignment of information technology. business and marketing strategies and its effect on export and trade performance in critical conditions. Journal of Innovation Ecosystem. 2 (3). 25-42.
Aslani, F; Gholipour, A & Nargesian, A (2022). A Reflective Learning Model in Coaching Relationships in the Information and Communication Technology Industry. Journal of Iranian Public Administration Studies5(4), 157-193. doi: 10.22034/jipas.2022.325871.1340 [In persion]
Audet, J & Couteret, P (2012). Coaching the entrepreneur: Features and success factors. Journal of Small Business and Enterprise Development. 19 (3). 515- 531.
Azizi, M & Goodarzi, A (2018). Human Capital Development with a Coaching Approach: Specific Competencies of Business Coaches. Quarterly Journal of Education and Human Resource Development. 16 (5). 97-116. ‎[In persion]‎
Babaee Farsani, M; Amindoust, A & Alidadi, A (2018). Designing an Open Innovation Model in Active Small and Medium Sized Enterprises through Grounded Theory (Case Study: Food Industries in Chaharmahal & Bakhtiari Province). Strategic Management of Organizational Knowledge. 1 (2). 95-136.
doi: 10.47176/smok.2018.9513 [In persion]
Brynjolfsson, E & McAfee, A (2017). Machine. Platform. Crowd: Harnessing Our Digital Future. New York: W. W. Norton & Company.
Bryson, A & Forth, J (2016). What Role Did Management Practices Play in SME Growth Post-Recession? Scottish Journal of Political Economy. 2019. 66 (4). 527 – 558.
Clutterbuck, D (2004). Everyone Needs a Mentor: Fostering Talent in Your Organization (4th ed.). London: CIPD.
Crompton BM, Smyrnios KX, Bi R. (2012). Measuring the influence of business coaching on fast-growth firms. Small Enterprise Research. 19 (1). 16-31.
Cross, R & Parker, A (2004). The Hidden Power of Social Networks: Understanding How Work Really Gets Done in Organizations. Boston: Harvard Business Review Press.
Damnjanovic,V; Proud, W & Milosavljevic, M (2021). Mentoring development at student international business case competitions. Euro Med Journal of Business. 16 (2). 154-170.
Davenport, T. H & Kirby, J (2016). Only Humans Need Apply: Winners and Losers in the Age of Smart Machines. New York: Harper Business.
Dutton, J. E & Heaphy, E. D (2003). The Power of High-Quality Connections. Positive Organizational Scholarship . 263-278.
Ebrahimi, A; Abbasian, H; Arasteh, H. R & Zeinabadi, H. R. (2021). Identify Effective Components in Coaching in Process of Student-teachers Intership at the Farhangian University. Educational and Scholastic studies. 10 (2). 7-39. [In persion]
Eby, L. T; Allen, T. D; Evans, S. C; Ng, T & DuBois, D. L (2008). Does Mentoring Matter? A Multidisciplinary Meta-Analysis Comparing Mentored and Non-Mentored Individuals. Journal of Vocational Behavior. 72 (2). 254-267.
Edwards, J; Snowden, M, P & Halsall, J (2017). The example of coaching in the public sector: a quantitative case study. Int. J. of Society Systems Science. 9 (2). 89-104.
Faramarzi, M; Mohammadi Elyasi, G & talebi, K (2022). Identifying the Factors Influencing the Selection of Coaching Style by Managers of Fast-Growing Businesses. Journal of Entrepreneurship Development. 15 (3). 522-538.
doi: 10.22059/jed.2022.319765.653616‎[In persion]‎
Garvey, B; Stokes, P & Megginson, D (2017). Coaching and Mentoring: Theory and Practice (3rd ed.). London: SAGE Publications.
Gharloghi, S; khorasani, A; shams, G & ghelich lee, B (2021). Designing and explanation of executive coaching competencies model for training and development of managers and leaders of organizations. Strategic Management Thought. 15 (2). 271-308.
doi: 10.30497/smt.2022.241533.3281‎[In persion]‎
Ghasemzadeh, M & Salatin, P (2019). The impact of Information and Communication Technology on Entrepreneurship in Selected Countries: panel data Approach. new economy and trad, 14(1), 107-128.
doi: 10.30465/jnet.2019.4282‎[In persion]‎
Grant, A. M & Green, R. M (2018). Developing clarity on the coaching‐counselling conundrum: Implications for counsellors and psychotherapists. Counselling and Psychotherapy Research. 18 (4). 347-355.
Higgins, M. C & Kram, K. E (2001). Reconceptualizing Mentoring at Work: A Developmental Network Perspective. Academy of Management Review. 26 (2). 264-288.
Hosseinzadeh Moghaddam, M. R (2014). The Impact of Information Technology on Business Management with the Presentation of Business Plan Development. Business Management. 28 (7). 79-88. [In persion]
Jones, G & Gorell, R (2018). 50 top tools for coaching: a complete toolkit for developing and empowering people. Kogan Page Publishers.
Khademi kolahlou, M; Arefi, M; Khorasani, A & Rezaian, A (2019). A Model for Chief Information Officer’s Tasks in Higher Education Institutions. Journal of Management and Planning In Educational System12 (1). 125-150.
doi: 10.29252/mpes.12.1.125. [In persion]
Khazaei Asl, S; Kord, B; Keshtegar, A; Rowshan, S. A & Imani, A (2019). The Role of Trust-Based Relationships Components in Predicting the Coaching Optimal Culture Components (Case Study: Sistan and Baluchestan Province Electric Power Company). Public Management Researches. 12 (45). 31-58.
doi: 10.22111/jmr.2019.31395.4756‎. [In persion]‎
Kram, K. E (1985). Mentoring at Work: Developmental Relationships in Organizational Life. Glenview. IL: Scott. Foresman.
Martinez, I & Nguyen, T (2014). Using Information and communication technology to support womens entrepreneurship in central and west asia. Cornell university ILR School.
McCarthy, G  & Milner, J (2020). Ability. motivation and opportunity: managerial coaching in practice. Asia Pacific Journal of Human Resources. 58 (1). 149-170.
Megginson, D & Clutterbuck, D (2005). Techniques for Coaching and Mentoring. Oxford: Elsevier.
Mihiotis A & Argirou N (2016). Coaching: from challenge to opportunity. Journal of Management Development. 35 (4). 448-463.
Mirfallah domochali, R; Ebrahimpour, M & Moradi, M (2019). Impact of information technology Capabilities on firm performance: the mediation role of business process management and supply chain integration Capabilities. Quarterly journal of Industrial Technology Development. 17 (35). 49-62. ‎[In persion]‎
Moradi Shirazi, S.A; Fayyazi, M; Heidar, A & Babaei Zakliki, MA (2019). An Ethnographic Approach to Antecedents in Coaching Process. Public Organizations Management. 7 (2). 106-124.
Pourjamshidi, H; rezaee, B & naderi, N (2023). Effective components in promoting the development of business coaching. Journal of Entrepreneurship and Innovation Research. 2 (3). 17-28.
doi: 10.22034/eir.2023.183929[In persion]
Reida A; Cooka J; Viedgeb C & Scheepersa CB (2020). Developing management effectiveness: The nexus between teaching and coaching. The International Journal of Management Education. 18 (1). 1-18.
Sahraei, S & mafibalani, D (2023). Examining the role of using electronic marketing and information technology in the business of Minoo food industry in the period of economic recession. Journal of value creating in Business Management, 3 (1). 82-105.
doi: 10.22034/jvcbm.2023.391718.1079. [In persion]‎
Sarfarazi, M; Akharvi, H & Pirooz, P (2020). Information and Communication Technology as a Key and Influential Factor in the Implementation of E-Entrepreneurship. The Scientific Journal of Novel Research Approaches in Management and Accounting. 4 (14). 70-92. ‎[In persion]‎
Scaramuzzi, E (2002). E-government Lesson and Approaches. Available at: www.newecentury.com/info/lesson .
TaghizadehHerat, A & Hadipour, M (2016). Business Coaching Competencies. International Conference on Modern Research in Management. Economics and Accounting.
World Economic Forum. (2020). The Future of Jobs Report 2020. Geneva: WEF.
  • تاریخ دریافت: 04 دی 1403
  • تاریخ بازنگری: 17 فروردین 1404
  • تاریخ پذیرش: 18 خرداد 1404