نوع مقاله : مقاله علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 پژوهشکده مطالعات فناوری
2 دانشیار،گروه اقتصاد،دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد،دانشگاه امام صادق(ع)، تهران، ایران.
3 دانشیار، مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
4 کارشناسی ارشد ، مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی صنایع، علم و صنعت، تهران، ایران.
چکیده
تحولات سریع فناوری و تغییرات محیط کسبوکار، شرکتها را به سمت نوآوری و ارتقای رقابتپذیری سوق داده است. در این میان، سرمایهگذاری خطرپذیر شرکتی(سیویسی) به عنوان ابزاری استراتژیک برای تسهیل نوآوری و رشد پایدار شناخته میشود که شامل سرمایهگذاری اقلیتی شرکتهای بزرگ در استارتاپها است. اجرای موفق سیویسی با چالشهای متعددی از جمله ایجاد تعادل میان اهداف استراتژیک و مالی همراه است. هدف این پژوهش، طراحی یک الگو برای ساختاردهی و سازماندهی سیویسی در شرکتهای مادر است.
روششناسی پژوهش مبتنی بر تحلیل مضمون است که از ترکیب دادههای میدانی (مصاحبه با خبرگان) و بررسی تحقیقات بهره گرفته است. الگوی نهایی، یک چارچوب پشتیبان تصمیمگیری است که بر ۱۳ مؤلفه کلیدی در چهار بُعد ساختاری، راهبرد سرمایهگذاری، سرمایه انسانی و تعاملات سازمانی بنا شده است. این الگو بر منطق اقتضایی استوار بوده و با ۵۸ گزینه تصمیمگیری، امکان سفارشیسازی بر اساس اهداف، بلوغ، ساختار و فرهنگ سازمانی هر شرکت مادر را فراهم میکند. این چارچوب، با در نظر گرفتن ملاحظات بومی، راهنمایی عملی برای مدیران و سیاستگذاران است و با ارائه یک چارچوب منسجم و عملیاتی، به پر کردن شکافهای ادبیات حوزه CVC و ارتقای توانمندی سازمانها در مدیریت نوآوری کمک میکند.
کلیدواژهها
موضوعات