نوع مقاله : مقاله علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه ولی عصر، رفسنجان، ایران
2 کارشناس ارشد، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه ولی عصر، رفسنجان، ایران
چکیده
این پژوهش با هدف خلق نظریهای دادهبنیاد دربارة پدیدة ازخودبیگانگیمدیریتی در سازمانهای دولتی شهرستان آمل انجام شده است. راهبرد پژوهش، طرح برایشی نظریة دادهبنیاد و مشارکتکنندگان در آن 22 نفر از کارکنان 7 سازمان دولتی شهر آمل بودند که با استفاده از نمونهگیری نظری تا اشباع نظری انتخاب شدند. بر اساس یافته ها، مقولة محوری در تبیین از خودبیگانگی مدیریتی، ناکامی هویتی مدیر در قالب دو گونة خادمانه و خویش کامانه شناسایی شد. ناکامی هویتی خادمانه، برآمده از خودارزیابی مدیر و دارای تأثیر مثبت در تمایل به ترک خدمت او و ناکامی هویتی خویشکامانه، برآمده از خودارزش گذاری مدیر و دارای تأثیر مثبت در نشخوار فکری او است. پویاییهای روابط مزبور در قالب مدلی در مقاله ارائه گردید. در یک نگاه استعاری، بروز ناکامی هویتی خادمانه مدیر ازخودبیگانه با سه انگاره نقش بر دیوار، نوکر بلهقربان گو و شیر بی یال و کوپال به وصف آمد. همچنین، انگاره مخدوم بی عنایت برای ناکامی هویتی خویش کامانه بیان گردید.
کلیدواژهها
موضوعات