نوع مقاله : مقاله علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 گروه مدیریت کسبوکار، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امامصادق(ع)، تهران.
2 گروه مدیریت کسبوکار، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امامصادق(ع)، تهران
3 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت کسبوکار، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امامصادق(ع)، تهران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگویی راهبردی جهت تقویت تعاملات اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت، مبتنی بر مزیت رقابتی ایدئولوژیک انجام شده است. این پژوهش با تأکید بر نقش کلیدی بازوی اقتصادی در تکمیل و پشتیبانی از ابعاد نظامی، سیاسی و فرهنگی، ایدئولوژی مقاومت را اصلیترین منبع مزیت رقابتی در برابر نظام سلطه معرفی میکند و در پی آن است تا با ارائه مدلی مفهومی–کاربردی، زمینهی بهرهبرداری هدفمند از این ظرفیت را در سطح تعاملات اقتصادی محور مقاومت فراهم آورد. این مطالعه با استفاده از راهبرد پژوهش تحلیل محتوای کیفی و در چارچوب پارادایم تفسیرگرایانه صورت گرفته و دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته با ۲۰ نفر از نخبگان علمی و اجرایی در حوزههای اقتصاد، علوم سیاسی، سیاست خارجی و محور مقاومت گردآوری شده است. یافتههای پژوهش در قالب الگویی متشکل از چهار طبقه اصلی و نوزده طبقه فرعی تنظیم شدهاند؛ پیشایندها شامل الزامات ملی، فراملی و ضمنی، زمینهها در دو دستهی پیشران شامل عوامل ساختاری–ژئوپلیتیکی، سیاسی–ایدئولوژیک، اقتصادی–فناورانه و تحولمحور و مانع شامل تهدیدات فراملی، چالشهای محیطی و ضعفهای داخلی، محتوا شامل ارزشهای بنیادین، اصول راهبردی، مقتضیات ایدئولوژیک، قابلیتهای عملیاتی و گفتمان کلیدی و پسایندها شامل دستاوردهای اقتصادی، ارتقای قدرت سیاسی–امنیتی، توسعه فرهنگی–تمدنی و استقلال راهبردی هستند. این الگو میتواند بهعنوان چارچوبی مفهومی و سیاستپذیر، مبنای بازطراحی راهبرد دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت قرار گیرد.
کلیدواژهها
موضوعات